ایتالدیزاین، شرکت طراحی مشهور در شهر تورین ایتالیا در اواخر دههی 60 توسط جیورجتو جیوجیارو تأسیس شد. این شرکت که هماکنون بخشی از گروه بزرگ فولکسواگن بهحساب میآید، قرار است از ابر خودروی 10 سیلندر خود در نمایشگاه ژنو رونمایی کند.
این خودرو که محصولی جدید با نام Italdesign Automobili Speciali، محسوب میشود، دارای قیمت پایهی بیش از 1.3 میلیون پوند خواهد بود؛ اما زمانی که وارد خیابانها شود، قیمت آن به حدود 2 میلیون پوند هم خواهد رسید. دارندگان این خودرو با انبوهی از تجهیزات، امکانات و گزینههای سفارشی روبرو خواهند بود.
ایتالدیزاین که مجموعهداران و عاشقان دنیای ماشین را هدف قرار داده است، میخواهد تنها 5 دستگاه از این خودرو را تولید کند. این شرکت امیدوار است که اولین سری از خودروی خود را قبل از پایان سال 2017 روانهی بازار کند.
فیلیپو پرینی، مدیر ارشد و رئیس بخش طراحی در پروژهی ساخت این خودرو میگوید:
این برای اولین بار است که ما به مجموعهداران شانس سفارش چنین خودرویی میدهیم. ایتالدیزاین از حالا به بعد و هرساله، یک خودروی جدید به محصولات منحصربهفرد خود اضافه خواهد کرد.
این ابر خودرو از یک پیشرانهی 5.2 لیتری 10 سیلندر خورجینی و مشابه آئودی R8 بهره میبرد. بهعلاوه، این خودرو از سیستم انتقال قدرت چهارچرخ محرک دائمی آئودی Quattro نیز استفاده میکند. حداکثر سرعت این خودرو به 330 کیلومتر در ساعت میرسد و میتواند در مدت 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.
مهندسان شرکت قول دادهاند که خودروی آنها میتواند قابلیتهای مسابقهای خود را در جادههای معمولی نیز پیاده کند.
آیرودینامیک پیشرفته و سازه سبکوزن از مشخصات بارز ابر خودروی جدید ایتالدیزاین هستند. بدنه از یک اسپلیتر برجسته در جلو بهره میبرد، کانالهایی در بالای چرخها برای کاهش فشار هوا تعبیه شده و پرههای جانبی و اسپویلر مسابقهای آن نیز با دیفیوزر بزرگ موجود در زیر بدنه برای به حداکثر رساندن قدرت خودرو هماهنگ شدهاند.
بدنهی خودرو بهطور کامل از فیبر کربن ساخته شده است و انتظار میرود که وزن خودرو در مقایسه با سایر ابر خودروهای 10 سیلندر گروه فولکسواگن (آئودی R8 و لامبورگینی اَوِنتادور به ترتیب با وزن 1595 و 1575 کیلوگرم) کمتر باشد.
ظاهر کلی خودرو شبیه به یک Lancia Stratos مدرن است، هرچند ابر خودروی ایتالدیزاین یک متر طول بیشتری دارد. این خودرو از نظر طول شبیه به اونتادور با طول 4.87 متر است.
ارتباط این خودرو با لامبورگینی فراتر از یک شباهت تصادفی است؛ ایتالدیزاین در سال 2015 بهطور کامل به مالکیت شرکت مادر لامبورگینی درآمد. فولکسواگن 5 سال قبل از آن، 90 درصد از سهام ایتالدیزاین را از خانوادهی جیوجیارو خریداری کرده بود.
مهندسان این ابر خودرو اندکی هم در مورد شالوده و اساس آن گفتند و فاش کردند که محصول جدید ایتالدیزاین از یک شاسی ماژولار فیبر کربنی و آلومینیومی بهره میبرد.
منابع آگاه میگویند که این خودرو حاصل همکاری مشترک 60 گروه قدرتمند از طراحان، مهندسان، تکنسینها و کارشناسان بخش کامپوزیت، تحت نظارت پرینی، است.
پرینی میافزاید:
این پروژه نتیجهی 50 سال تخصص در طراحی، مهندسی و ساخت اتومبیلهای تماماً کاربردی است. ما از اینکه توانستیم پا به این بازار بگذاریم، بسیار خرسندیم.
تاریخچهی ایتالدیزاین؛ از خودروهای شهری تا خودروهای افسانهای
گروه طراحی ایتالدیزاین در طول 49 سال فعالیت خود، نمونههای موفقی را طراحی کرده است. بی ام دبلیو M1، لوتوس اسپریت و مازراتی MC12 از طراحیهای این شرکت هستند. بااینحال، مهمترین دستاوردهای ایتالدیزاین، طراحی نمونهی اصلی خودروی گلف برای فولکسواگن، فیات پاندا و آلفا رومئو آلفاسود (Alfasud) است.
احتمالاً به این خاطر که جیورجتو جیوجیارو قبلاً هم شمار زیادی از خودروهای اسپرت و افسانهای را طراحی کرده بود، تصمیم گرفت با کمک آلدو مانتووانی، استودیوی طراحی شخصی خود را راهاندازی کند.
خودروهایی چون De Tomaso Mangusta، آلفا رومئو GTV، فراری 250GT Bertone و مازراتی کواتروپورت، Merak و Bora از دیگر طراحیهای شناختهشدهی جیوجیارو بودند.
زمانی که شهرت ایتالدیزاین عالمگیر شد، جیوجیارو به سراغ کار روی مدلهای مفهومی نظیر Lancia Megagamma، دهها محصول از شرکت فیات و چندین خودرو از شرکت آلفا رومئو، سانگیانگ، سیت (Seats) و دِوو رفت.
او و مانتووانی معتقد بودند که حتی اگر قرار باشد یک خودروی مقرونبهصرفه هم تولید کنند، این خودرو باید ظاهر زیبایی داشته باشد.
ایتالدیزاین در سال 2010 توسط گروه فولکسواگن خریداری شد. دلیل اصلی فروش شرکت این بود که جیوجیارو در آن زمان به سن 72 سالگی رسیده بود و قصد بازنشستگی داشت. او درنهایت در سال 2015 و سن 77 سالگی شرکت را ترک کرد. بااینحال، خلاقیت همچنان در ایتالدیزاین موج میزند.