۷ نکته در مورد پوکی استخوان

7 نکته در مورد پوکی استخوان
1. پوکی استخوان، استخوان‌ها را ضعیف می‌کند
پوکی استخوان یک بیماری مهم استخوانی است که عوارض درازمدتی روی سلامتی دارد. این بیماری استخوان‌ها را ضعیف می‌کند. استخوان‌ها منفذدار و شکننده می‌شوند. به همین دلیل سریع می‌شکنند.
 
2. میلیون‌ها فرد در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند
میلیون‌ها آمریکایی به پوکی استخوان مبتلا هستند. در واقع مسئولین حوزه سلامت آمریکا اظهار داشته‌اند حدود 40 میلیون آمریکایی یا به این بیماری مبتلا هستند یا به زودی به این بیماری مبتلا خواهند شد؛ زیرا تراکم استخوان آن‌ها پایین است. پایین بودن تراکم استخوان بدین معنی است که استخوان‌ها باریک و ضعیف هستند. همزمان با افزایش سن، احتمال ابتلا به پوکی استخوان افزایش می‌یابد. تقریباً 23 میلیون زن و 12 میلیون مرد که بالاتر از 50 سال سن دارند، به بیماری به نام Osteopenia مبتلا هستند. این بیماری بدین معنی است که استخوان‌های آن‌ها ضعیف‌تر از حد معمول است؛ اما به اندازه‌ای ضعیف نیست که بتوان نام پوکی استخوان بر آن گذاشت. با این حال، این بیماری ممکن است پیشرفت کرده و به پوکی استخوان تبدیل شود.
 
3. این بیماری هم در مردان و هم در زنان مشاهده می‌شود
برخی افراد فکر می‌کنند تنها زنان مسن باید در مورد پوکی استخوان نگران باشند. این باور درست نیست. زنان بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. زنان پس از یائسگی بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند؛ زیرا هورمون استروژن کمتری دارند. همچنین زنان معمولاً استخوان‌های کوچک‌تری دارند و این امر یک عامل خطرزای دیگر است. علاوه بر این، استخوان زنان، سریع‌تر از استخوان مردان باریک می‌شود. با این حال، مردان نیز در معرض خطر هستند. تقریباً 20 درصد آمریکایی‌هایی که پوکی استخوان یا Osteopenia دارند، مرد هستند.
 
4. افزایش سن تنها دلیل پوکی استخوان نیست
مطمئناً نمی‌توانید از افزایش سن جلوگیری کنید. همچنین نمی‌توانید تاریخ خانواده یا پیش‌زمینه ژنتیکی خود را تغییر دهید. افرادی که دارای اجداد سفیدپوست غیراسپانیایی و نژاد آسیایی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. علاوه بر این، نمی‌توانید اندازه استخوان و ابعاد بدن خود را تغییر دهید. با این حال، عوامل بسیاری در ابتلا به این بیماری نقش دارند و شما می‌توانید این عوامل را کنترل کنید. به عنوان مثال، می‌توانید مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را کنار بگذارید. می‌توانید غذاهایی بخورید که برای استخوان‌ها خوب است؛ مانند غذاهایی که کلسیم و ویتامین D زیادی دارند. همچنین می‌توانید ورزش کنید. این کار باعث تقویت استخوان‌های شما می‌شود. علاوه بر این موارد بهتر است از پزشک خود سؤال کنید آیا داروهایی که مصرف می‌کنید بر روی استخوان‌ها تأثیر منفی دارند یا خیر؛ زیرا برخی داروها عوارض جانبی دارند.
 
5. شناسایی پوکی استخوان دشوار است
پوکی استخوان یک بیماری خاموش محسوب می‌شود. این بیماری می‌تواند به وجود آید و شما متوجه هیچ تغییری نشوید. ممکن است تا زمانی که استخوانی بشکند، متوجه ضعف استخوان‌های خود نشوید. با این حال، بهتر است یک آزمایش انجام دهید تا قبل از بروز بیماری، آن را شناسایی کنید. این آزمایش دردناک نیست، در واقع شبیه یک عکس X-ray است. این آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) شما را می‌سنجد. برخی این آزمایش‌ها را به صورت سالانه انجام می‌دهند. افرادی که در معرض خطر هستند، دفعات بیشتری این آزمایش‌ را انجام می‌دهند.
 
6. پوکی استخوان درمان نمی‌شود
شما نمی‌توانید کاهش تراکم استخوانی که در اثر پوکی استخوان به وجود آمده، درمان کنید. با این حال، می‌توانید از استخوان‌هایی که سالم هستند، محافظت کنید. پزشک شما به شما کمک خواهد کرد تا برنامه‌ای برای پیشگیری از مشکلات بیشتر مانند شکستن استخوان‌ها به کار بگیرید. شما باید مطمئن شوید که به اندازه کافی کلسیم و ویتامین D مصرف می‌کنید. بهترین روش مصرف این مواد از طریق غذا است؛ اما قرص‌های مکمل نیز مؤثر هستند. ممکن است لازم باشد تا ورزش‌های بیشتری در زمینه تحمل وزن خود انجام دهید. این فعالیت ماهیچه‌ها و استخوان‌های شما را برخلاف جاذبه زمین به کار می‌گیرد. پیاده‌روی، بالا رفتن از پله‌ها و وزنه‌برداری از این نوع ورزش‌ها هستند. همچنین باید مواظب باشید که زمین نخورید. از فرش و قالیچه استفاده نکنید. مطمئن شوید که گذرگاه‌های شما هموار هستند. در اتاق‌خواب از میله‌هایی بهره ببرید که برای کمک به بلند شدن طراحی شده‌اند.
 
7. شاید بتوان از دارو استفاده کرد
مهم‌ترین هدف در فرآیند درمان پوکی استخوان، جلوگیری از شکستن استخوان‌ها است. برخی داروها به این امر کمک می‌کنند. این داروها از تضعیف هر چه بیشتر استخوان‌های ضعیف جلوگیری می‌کنند. به عنوان مثال، پزشکان معمولاً از داروهای گروه بیس-فسفونات استفاده می‌کنند. این داروها روند ضعیف شدن استخوان‌ها را آهسته‌تر می‌کنند. این داروها به صورت قرص وجود دارند و هر هفته یا هر ماه مصرف می‌شوند. همچنین می‌توان این داروها را مستقیماً وارد رگ‌ها کرد. این روند ممکن است هر چند ماه یک‌بار یا یک‌بار در سال تکرار شود. داروهای دیگری نیز برای درمان پوکی استخوان وجود دارند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان