آیا صورت شما قابل‌اعتماد است؟

در واقع، ما در مورد اعمال افراد با نیت خوب بر اساس واقعیت‌ها و همچنین صورت وی قضاوت می‌کنیم

آیا صورت شما قابل‌اعتماد است؟
برخی افراد از نظر صورت، بدشانس هستند؛ زیرا صورتشان آن‌ها را گناهکار نشان می‌دهد. این در حالی است که افراد دیگر صورت‌هایی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا کارهایشان را راحت‌تر انجام دهند. این‌ها نتیجه تحقیقی است که توسط Brian C. Holtz از دانشگاه Temple صورت گرفته است. نتیجه این تحقیق اخیراً در نشریه Personnel Psychology منتشر شده است. Holtz از طریق سه آزمایش متوجه شد که افراد معمولاً کسانی را که صورت‌های قابل‌اعتماد دارند، کمتر سرزنش می‌کنند.

در واقع، ما در مورد اعمال افراد با نیت خوب بر اساس واقعیت‌ها و همچنین صورت وی قضاوت می‌کنیم. طبق تحقیقات روانشناسان، یک صورت قابل‌اعتماد دو ویژگی مهم دارد: ابروها کمی بالا هستند و به همراه یکدیگر یک شکل V برعکس را تشکیل می‌دهند و گوشه‌های دهان نیز کمی بالا است. یک صورت غیرقابل‌اعتماد، برعکس این ویژگی‌ها را دارد. ابروها کمی به سمت پایین تمایل دارند و شکل V هستند و گوشه‌های دهان نیز کمی پایین هستند.

در ادامه خلاصه این تحقیق آورده شده است.
در تحقیق اول داده‌های یک شرکت خیالی را به 609 نفر نشان داده شد که از طریق پورتال آنلاین استخدام شده بودند. از این افراد خواسته شد تا تصمیم مدیرعامل را ارزیابی کند. به این افراد گفته شد که مدیرعامل شرکت تصمیم گرفته حقوق‌ تمام کارمندان از جمله خودش را تا 15 درصد کاهش دهد تا در شرایط دشوار اقتصادی دچار کمبود بودجه نشوند. زمانی که تصویری قابل‌اعتماد از مدیرعامل در بیوگرافی وی قرار داده شد، شرکت‌کنندگان در تحقیق بیشتر به وی اعتماد کردند و تصمیم وی را منصفانه دانستند. تصویری که محققان از مدیرعامل انتخاب کرده بودند، قبلاً به عنوان یک صورت قابل‌اعتماد ارزیابی شده بود.

سپس از شرکت‌کنندگان در مورد راه‌حل‌های دیگر برای بحران اقتصادی سؤال کردند. در صورت وجود راه‌حل، از شرکت‌کنندگان پرسیدند که آیا این راه‌حل نسبت به راه‌حل مدیرعامل بهتر و منصفانه‌تر نیست؟ زمانی که صورت مدیرعامل قابل‌اعتماد بود، افراد به ندرت باور داشتند که راه‌حل منصفانه‌تری وجود دارد. این تحقیق نشان داد که تصویر مدیرعامل، چقدر در جذب اعتماد افراد تأثیر دارد.
اگرچه افراد باور دارند که تصمیماتشان برای سرزنش کردن افراد دیگر، ظریف و متفکرانه است؛ اما چیزی نسبتاً غیرمنطقی مانند ظاهر صورت یک فرد نیز در این تصمیم‌گیری نقش دارد. انسان بسیار سطحی‌تر از چیزی است که فکر می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان