بازگشت به ویرانه‌ای که روزی خانه بود!

مسیحیان عراقی کم‌‌کم به ویرانه‌های شهر جنگ‌زده خود، بغدیدا، باز می‌گردند.

بازگشت به ویرانه‌ای که روزی خانه بود!

مسیحیان عراقی کم‌‌کم به ویرانه‌های شهر جنگ‌زده خود، بغدیدا، باز می‌گردند.

در آگوست سال 2014، نیروهای داعش شهرهای اطراف موصل عراق را اشغال کردند و کنترل کامل آنجا را به دست گرفته، هزاران نفر را از خانه و کاشانه فراری داده و آواره کردند. در میان این شهرها، نام بغدیدا هم به چشم می‌خورد که بزرگترین شهر مسیحی‌نشین عراق است و 50 هزار نفر پیرو دین مسیحیت در آن زندگی می‌کنند.

بیش از 2 سال است که نیروهای داعش این شهر را تحت اشغال و تصرف خود درآوردند و تمامی آثار دین مسیحیت را از شهر بغدیدا پاک کرده‌اند: سربازان داعشی کلیساها را به آتش کشاندند، نمادها و مجسمه‌های مسیحیت را قلع و قمع نمودند، برج‌های ناقوس را واژگون کردند و اینها تنها نمونه کوچکی از جنایات این قوم ظالم بود.

ارتش عراق در اکتبر سال 2016 این شهر را از اشغال داعش در آورد و آزاد کرد، اما بغدیدا دیگر شهر نیست؛ بلکه خرابه‌ای در اعماق تاریخ است زیرا تقریباً به طور کامل ویران شده. ساکنان این شهر ویرانه که روزی از خانه‌شان بیرون رانده شده‌ بودند اندک اندک به موطن خود باز می‌گردند تا مایملک باقی‌مانده خود را بجویند، میزان خسارتی که به املاک و دارایی‌هایشان وارد آمده را بررسی کنند و در مراسم مذهبی کلیسا شرکت نمایند.

در حال حاضر، تعداد خانواده‌های انگشت‌شماری به شهر خود بازگشته‌اند زیرا هنوز از ناامنی این شهر می‌ترسند و نیروهای عراقی در نزدیکی موصل همچنان در حال مبارزه با داعشی‌ها هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان