قدرت مات‌کننده هوش مصنوعی در هوآوی Mate ۱۰ Pro

در هوآوی Mate ۱۰ Pro سخت‌افزار قدرتمند همه چیز نیست. هوآوی هم مانند گوگل از قدرت یادگیری ماشینی برای کمک به کاربران در جهت ثبت تصاویر بهتر و شتاب بخشیدن به برنامه‌های کاربردی مانند ترجمه جهانی استفاده کرده است.

قدرت مات‌کننده هوش مصنوعی در هوآوی Mate 10 Pro

در هوآوی Mate 10 Pro سخت‌افزار قدرتمند همه چیز نیست. هوآوی هم مانند گوگل از قدرت یادگیری ماشینی برای کمک به کاربران در جهت ثبت تصاویر بهتر و شتاب بخشیدن به برنامه‌های کاربردی مانند ترجمه جهانی استفاده کرده است.

 

 پردازنده کرین 970 که هم Mate 10 و هم  Mate 10 Pro را نیرو می‌دهد هشت هسته پردازش ARM همراه با واحد پردازش شبکه عصبی (NPU) برای شتاب‌دهی موضعی به وظایف یادگیری ماشینی دارد؛ یعنی درست همان رویکردی که اپل داشته است. اپل نیز به آیفون 8 یک تراشه موتور عصبی اختصاصی افزوده. در نتیجه، به جای ارسال اطلاعات به سیستم کلاود یا ابری برای تشخیص چهره‌های موجود در یک عکس، NPU می‌تواند همین کار را به صورت موضعی انجام دهد. به همین علت در زمان و مصرف اطلاعات صرفه‌جویی می‌شود تا اطلاعات به جای پخش شدن در اینترنت در خود دستگاه باقی بماند.

 

کرین 970 از سه واحد پردازشی خود که شامل CPU ،GPU‌  و NPU برخوردار است که قادر است 2 هزار تصویر را در هر دقیقه پردازش کند. این در حالی است که سایر تراشه‌های مورد استفاده در گوشی‌های رقیب مانند تراشه A10 در آیفون 7 پلاس و اکسینوس 895 گلکسی اس 8 سامسونگ تعداد بسیار کمتری را در یک دقیقه پردازش کرده‌اند. هوآوی اعلام کرد که پردازش یکهزار تصویر توسط کرین 970 کمتر از 0.19 درصد یک باتری با ظرفیت 4 هزار میلی‌آمپر ساعت است. در واقع می‌توان گفت تراشه‌ کرین 970 در مقایسه با تراشه‌ A10 اپل، برای پردازش تصویر بیش از 4 برابر قدرتمندتر است.

 

واحد پردازشی مبتنی بر شبکه عصبی در مقایسه با پردازنده‌ اصلی 25 برابر قدرتمندتر است؛ در حالی که انرژی مصرفی آن 50 برابر کمتر از پردازنده‌ اصلی انرژی است. با وجود این که قدرت این پردازنده 25 برابر بیشتر از پردازنده‌ اصلی است، هوآوی اندازه NPU را نصف پردازنده‌ اصلی کرین 970 بیان کرده است.

 

به گفته هوآوی، قدرت پردازشی واحد پردازشی مبتنی بر شبکه‌های عصبی کرین 970 بیش از 1٫9 ترافلاپس است. استفاده از پردازنده‌های مبتنی بر شبکه‌های عصبی برای انجام پردازش‌های سنگین با انرژی خیلی کم راهکار درخوری به نظر می‌رسد.

 

این که NPU یا واحد پردازش شبکه عصبی چطور در عمل کار می‌کند و هوآوی با اطلاعات کاربران چه می‌کند هنوز مشخص نیست و باید بررسی شود. زیرا هوآوی بر خلاف ابعادش هنوز ثابت نکرده که نرم‌افزارش آیا قدرت مقابله با گوگل و اپل را داراد یا خیر.

 

مثلاً هوآوی P9 با برخورداری از طراحی لنز لیکا و تنیظمات دوربین دوتایی، که یکی اطلاعات رنگی را می‌گرفت و دیگری اطلاعات سیاه و سفید یا مونوکروم، حسابی نقل محافل بود. با گرفتن اطلاعات از هر دو حسگر به راحتی می‌توان تصاویری غنی‌تر از رنگ نسبت به تلفن‌های هوشمند معمول خلق کرد. نظیر همین فناوری را می‌توان در Mate 10 نیز شاهد بود. همکاری هوآوی و لیکا واقعاً خارق‌العاده است. اما بهتر است تا عرضه گوشی و مقایسه نتایج با پرچمداران سامسونگ، اپل و گوگل منتظر ماند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان