ارتباط قرص‌ها و پودرهای ماهیچه‌ساز با سرطان بیضه

نتیجه این تحقیق که در نشریه British Journal of Cancer منتشر شد، نشان می‌دهد استفاده از پودرها و قرص‌های مکمل ماهیچه‌ساز که حاوی کراتین یا androstenedione هستند، در سن ۲۵ سالگی یا کمتر، استفاده از بیش از یک نوع مکمل و استفاده از این مکمل‌ها به مدت بیش از ۳ سال، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه ارتباط دارد

ارتباط قرص‌ها و پودرهای ماهیچه‌ساز با سرطان بیضه
طبق یک تحقیق جدید، استفاده مرتب از قرص‌ها و پودرهای مکمل ماهیچه‌ساز با افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه ارتباط دارد.

نتیجه این تحقیق که در نشریه British Journal of Cancer منتشر شد، نشان می‌دهد استفاده از پودرها و قرص‌های مکمل ماهیچه‌ساز که حاوی کراتین یا androstenedione هستند، در سن 25 سالگی یا کمتر، استفاده از بیش از یک نوع مکمل و استفاده از این مکمل‌ها به مدت بیش از 3 سال، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان بیضه ارتباط دارد.
یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «اگرچه این تحقیق، اولین تحقیق جامع قیاس و تحلیل در زمینه ارتباط مکمل‌های ماهیچه‌ساز با سرطان است؛ اما در گذشته نیز این مکمل‌های بدن‌سازی با مشکلات دیگری در زمینه سلامتی ارتباط داده شده‌اند».

وی افزود: «در این مرحله نمی‌توان دقیقاً این احتمال را با یک سری مواد خاص ارتباط داد. ما باید بدانیم مکمل‌های ماهیچه‌ساز دارای یک‌ سری ترکیبات دیگر نیز هستند که‌ اعلام نمی‌شود. برخی از محتویات این مکمل‌ها می‌تواند به بیضه‌ها آسیب برساند».

در این تحقیق با حدود 900 مرد مصاحبه شد که از این میان، 356 نفر دچار سرطان بیضه بودند و 513 نفر سرطان نداشتند. محققان از این افراد خواستند تا یک سری از عوامل خطرزای سرطان بیضه مانند سابقه خانوادگی، عادت‌های ورزشی، وضعیت سیگاری بودن، آسیب به بیضه‌ها یا کشاله ران و عادت‌های خوردن الکل را اعلام کنند. همچنین محققان اطلاعات آماری در مورد سن و نژاد و نیز مصرف یا عدم مصرف قرص‌های مکمل جمع‌آوری کردند.
محققان دریافتند استفاده از مکمل‌های ماهیچه‌ساز با افزایش احتمال سرطان بیضه ارتباط دارد. به عنوان مثال، افرادی که در سن 25 سالگی یا قبل از آن مصرف این مکمل‌ها را شروع کرده بودند، 2٫21 برابر بیشتر احتمال ابتلا به سرطان بیضه داشتند.

افرادی که بیش از یک نوع مکمل استفاده کرده بودند، 2٫77 برابر معادل 117 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار داشتند و افرادی که این مکمل‌ها را به مدت 3 سال یا بیشتر مصرف کرده‌ بودند، 2٫56 برابر بیشتر در خطر ابتلا به این سرطان بودند.
این محقق می‌گوید: «این اولین تحقیق قیاسی است که این ارتباط را بررسی می‌کند». وی معتقد است بایستی تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. این تحقیق تنها یک ارتباط را نشان می‌دهد و ثابت نمی‌کند که این مکمل‌ها باعث ایجاد سرطان بیضه می‌شوند.

وی در آخر گفت: «من مطمئنم اگر تحقیقاتی که در آینده صورت می‌گیرند، از این ارتباط حمایت کنند، جنجالی بر سر قانونی بودن یا نبودن این مکمل‌ها آغاز خواهد شد».

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان