فرادید؛ قیمت خودرو همین طور بالا میرود و هیچ عاملی هم جلودارش نیست. همین امروز صبح خودرویی مثل نیسان ایکس تریل که در بازار تا پیش از این مثل خودروهای کیا هیوندای پرتقاضا نبود با رشدی 50 میلیونی نسبت به ابتدای سال، حدود 280 میلیون تومان خرید و فروش شد. بررسی تاثیرات
تغییر و تحول قوانین دولتی بر روی قیمت خودروهای وارداتی حکایت از وزن بالای این
عامل در مقایسه با نرخ ارز و اثر تورم در قیمتگذاری خودرو دارد. نگاهی به کارنامه
بازار خودروهای وارداتی در فاصله انتهای خرداد 96 تا اواسط آذر 96 خبر از رشد
بالای 20 درصدی قیمت خودروهای وارداتی محبوب در مقایسه با دوره قبل از بسته شدن
سایت ثبت سفارش دارد.
به گزارش فرادید، البته این تنها نرخ عمومی و کلی افزایش قیمتهاست وگرنه برخی
از مدلهای محبوب بازار بین 30 تا 40 درصد گران شدهاند که به معنی تاثیر 2 تا 4
برابری اثر شوک تعرفههای وارداتی بر قیمت خودروها در مقایسه با میزان افزایش نرخ
ارز در 6 ماهه اخیر است. همه این موارد در حالی است که هنوز هم اثر روانی و واقعی
این شوک به بازار تخلیه نشده و به نظر میرسد برای خودروهای با حجم موتور بالاتر
از 2000سیسی احتمالا دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود چرا که تعرفههای واردات
که به تایید 5 عضو اقتصادی دولت رسیده و به زودی برای ابلاغ انتشار مییابد حکایت
از رشد شدید محدودیت برای محصولات با حجم موتور بالا دارد.

پیشنویس قانون جدید که
روز گذشته از طریق خبرگزاری مهر برای نخستین بار به صورت رسمی منتشر شد به شرح زیر
است. تعرفه خودروهای با حجم موتور 1000 تا 1500 سیسی باافزایشی10 درصدی از 40
درصد به 50 درصد رسیده، تعرفه خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی سی نیز با یک
افزایش 55 درصدی از 40 درصد به 95 درصد رسیده ست. این در حالی است که تعرفه
خودروهای با حجم موتور 2000 تا 2500 سیسی از 55 درصد به 130 درصدرسیده تا این بخش رکورددار رشد تعرفه به میزان 85 درصد باشد. خبر دیگر اینکه
گویا پس از 4 سال دوباره با ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سیسی موافق
شده منتهی تعرفه خودروهای با حجم موتور 2500 سیسی به بالا از 55 درصد به 150 درصد
که به معنی رشد حدود3برابری محدودیت برای محصولات اینچنینی است.

در جدولی که آماده
کردهایم سعی شده برمبنای این پیشنویس کلیاتی که قرار است در بازار اتفاق بیفتد را
پیشبینی کنیم. به نظر میرسد بیشترین رشد قیمت برای خودروهای شاسیبلند که مجبور
به استفاده از موتورهای حجیم و پرقدرت هستند رقم میخورد در حالی که برندهای دارای
موتورهای توربو و کم مصرف مثل رنو، دیاس، لکسوس و پژو در آینده هم خواهند توانست
به لطف ویژگیهای فنی حضوری موفق را در بازار تجربه کنند. از این به بعد احتمالا
شاهد دگردیسی کلی بازار محصولات وارداتی اقتصادی از لحاظ موتور خواهیم بود و ممکن
است موتورهای توربوی کمحجم به شکل وسیعی در بین خودروهای کرهای باب شود.
در
پایان نکتهای که به تقویت تمامعیار احتمال اجرایی شدن این پیشنویس کمک می کند
همانا پیشبینی افزایش 1000 میلیارد تومانی درآمد دولت از محل واردات خودرو است که
قطعا طبق پیشبینی دولت از طریق واردات گسترده خودروهای لوکس قرار است محقق شود.
باید منتظر ماند و دید دستپخت محمد شریعتمداری و مجتبی خسروتاج برای بازار
خودروهای وارداتی چه اندازه کام بازار، خریداران و فعالان خودرویی را شور میکند.