آب‌سیاه چیست؟

آب‌سیاه چیست؟

گلوکوما چیست؟
گلوکوما نوعی بیماری است که بینایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معمولاً در اثر ایجاد فشار در داخل چشم به وجود می‌آید.
تخم چشم دارای مایعی به نام خلط آبکی است که به طور مستمر توسط چشم تولید می‌شود و میزان اضافی آن از طریق مجراهای چشمی تخلیه می‌گردد.
زمانی که این مایع نتواند به درستی تخلیه شود و فشار ایجاد گردد، گلوکوما بروز می‌کند. این فشار داخل چشم می‌تواند به عصب‌های بینایی که سیگنال‌ها را از چشم به مغز می‌رسانند، آسیب برساند.


علائم گلوکوما چیست؟

تقریباً بیشتر افرادی که به نوع زاویه باز این بیماری مبتلا می‌شوند، علائمی ندارند. اگرچه این بیماری در کوتاه‌مدت مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما تداوم فشار داخل چشم روی عصب ممکن است به بینایی محیطی آسیب برساند. با این حال این آسیب توسط فرد مبتلا قابل تشخیص نیست.
به همین دلیل حائز اهمیت است که متخصصین فشار داخل چشم را اندازه بگیرند و یک تست میدان دید انجام دهند تا این بیماری مشخص گردد.
با این حال نوع رایج‌تر این بیماری که زاویه بسته نام دارد، علائم خاصی دارد. از علائم اولیه این بیماری می‌توان به مشاهده هاله در اطراف نور در اوایل شب اشاره کرد که یک سردرد خفیف یا درد در اطراف چشم را به دنبال دارد.
همچنین علائم نوع سوم گلوکوما زمانی اتفاق می‌افتد که فشار داخل چشم به سرعت فوق‌العاده زیاد می‌شود.
این نوع گلوکوما می‌تواند منجر به بروز درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و دید فوق‌العاده تار شود. همچنین این بیماری در افراد مسن و افرادی که دچار دوربینی هستند، بیشتر مشاهده می‌شود.


چه کسانی به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

سن یکی از عوامل مهم و مؤثر در بروز گلوکوما محسوب می‌شود و حدود 1 درصد از افرادی که در دهه 40 زندگی هستند و 15 درصد افرادی را که در دهه 80 زندگی هستند، درگیر می‌کند.
مهم‌ترین عامل مؤثر در ابتلا به گلوکوما، ابتلای یکی از والدین به این بیماری است. این موضوع احتمال ابتلا به گلوکوما را تا 20 درصد افزایش می‌دهد.
همچنین تحقیقات قبل نشان دادند زنانی که سطح هورمون استروژن آن‌ها پایین است، بیشتر به گلوکوما مبتلا می‌شوند.


گلوکوما چگونه درمان می‌شود؟

این بیماری معمولاً از طریق کاهش فشار داخل چشم درمان می‌شود. این درمان از طریق قطره‌های چشمی که یک یا دو بار در روز استفاده می‌شوند، صورت می‌گیرد.
از روش‌های درمانی دیگر می‌توان به درمان لیزری و جراحی اشاره کرد.


چگونه می‌توان از بروز گلوکوما پیشگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از گلوکوما، مراجعه مرتب به چشم‌پزشک محسوب می‌شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر