با بدترین بیماری‌های وراثتی آشنا شوید

سرطان سینه علت بیشتر سرطان‌های سینه هنوز مشخص نشده؛ اما محققان کشف کرده‌اند بروز جهش‌هایی در ژن‌هایی خاص مانند ژن BRCA۱  و BRCA۲، می‌تواند باعث بروز سرطان سینه شود

با بدترین بیماری‌های وراثتی آشنا شوید
اعتیاد به الکل
سرنوشت فرزندان والدین مبتلا به اعتیاد الکل، اعتیاد به الکل نیست؛ اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند 50 درصد احتمال ابتلا به اعتیاد الکل به ژن‌ها ربط دارد. 50 درصد باقی‌مانده توسط محیط تعیین می‌شود. این بیماری از نظر ژنتیکی پیچیده است؛ یعنی چند ژن در این بیماری نقش دارند و ممکن است تأثیر متفاوتی بر روی افراد مختلف داشته باشند.

سرطان سینه
علت بیشتر سرطان‌های سینه هنوز مشخص نشده؛ اما محققان کشف کرده‌اند بروز جهش‌هایی در ژن‌هایی خاص مانند ژن BRCA1  و BRCA2، می‌تواند باعث بروز سرطان سینه شود. زنانی که این ژن‌ها را به ارث برده‌اند، زودتر به سرطان سینه مبتلا می‌شوند و سرطان سینه در هر دو سینه مشاهده می‌شود. مردانی که ژن BRCA1 را دارند، بیشتر احتمال دارد که به سرطان پروستات مبتلا شوند. این در حالی است که برخورداری از ژن BRCA2 احتمال ابتلا به سرطان سینه، پروستات، پانکراس و غیره را در مردان افزایش می‌دهد.

کوررنگی
ده میلیون مرد در آمریکا نمی‌توانند رنگ سبز را از رنگ قرمز تشخیص دهند. با این حال این اختلال تنها در کمتر از ششصد هزار زن دیده می‌شود. علت چیست؟ ژن‌های گیرنده‌ رنگ‌های سبز و قرمز در کروموزوم ایکس در کنار یکدیگر قرار دارند. مردان تنها یک کروموزوم ایکس دارند که آن را از مادر خود گرفته‌اند. با این حال، زنان دو کروموزوم ایکس دارند و برخورداری از یک ژن عادی می‌تواند یک ژن معیوب را خنثی کند.

قلدری کردن
اگر این بار به دلیل رفتار خشونت‌آمیز فرزند خود به مدرسه رفتید، توجه داشته باشید که ژن‌هایی که از والدین به ارث می‌رسند، مسئول این رفتار خشونت‌آمیز هستند. ژنی که احتمال بروز خشونت توسط شخص را افزایش می‌دهد، شناسایی شده است. همچنین محققان کشف کرده‌اند رفتارهای خشونت‌آمیز پسران ارثی است. این در حالی است که رفتارهای غیراجتماعی مانند دزدیدن غذای همکلاسی‌ها، بیشتر در دختران دیده می‌شود و ژن‌ها در این رفتار نقش دارند.

چاقی مفرط
مصرف غذاهای چرب و برخورداری از یک سری ژن مسئول بروز چاقی مفرط هستند. یک نظریه علمی می‌گوید این ژن‌ها که به اجداد ما کمک کردند تا در دوران قحطی زنده بمانند، حالا نقش مخربی بر روی افرادی دارند که در مکان‌های سرشار از منابع غذایی زندگی می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند ژن‌ها علت اختلالات چاقی مفرط هستند.

بیماری‌های قلبی
اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی، دیابت، سکته یا فشارخون بالا داشته باشید، شرایط خوشایندی برای قلبتان وجود نخواهد داشت. فرزندان والدینی که دچار بیماری‌های رگ‌های خونی و بیماری‌های قلبی هستند، بیشتر احتمال دارد که دچار این بیماری‌ها شوند.

صاحب فرزند دوقلو شدن
اگرچه دوقلوهای همسان به صورت تصادفی به وجود می‌آیند؛ اما دوقلوهای غیرهمسان به دفعات در خانواده مشاهده می‌شوند. مادر این دوقلوها دارای ژنی است که باعث می‌شود در دوران تخمک‌گذاری چند تخمک به صورت همزمان آزاد کند. همچنین مردی که این ژن را دارد، نمی‌تواند باعث ایجاد فرزند دوقلو شود؛ اما انتقال این ژن به فرزند دختر ممکن است باعث تولد نوه‌های دوقلو شود.

جوش
اگر همواره روی صورتتان جوش دارید، بهتر است والدین خود را مسئول بدانید. تحقیقات نشان دادند در خانواده بسیاری از پسرانی که در سنین مدرسه هستند و جوش دارند، سابقه ابتلا به جوش وجود دارد.

حساسیت به لاکتوز
قبلاً تصور می‌شد عدم علاقه به خوردن شیر در چینی‌ها به دلایل فرهنگی ایجاد می‌شود؛ اما دانشمندان کشف کردند حساسیت به لاکتوز در آسیایی‌ها، آفریقایی‌ها و اروپایی‌ها نیز وجود دارد. طی ده هزار سال گذشته، یک تغییر ژنتیکی باعث شده فرآیند هضم شیر در افراد تکامل یابد. اگر نمی‌توانید شیر مصرف کنید، حتماً یکی از اعضای فامیل نیز چنین مشکلی دارد.

طاسی
اگرچه طاسی در مردان رایج‌تر است؛ اما دانشمندان هنوز نمی‌دانند چرا چنین اتفاقی می‌افتد. ژن‌ها در این مشکل نقش دارند؛ اما نمی‌توان تنها مادر را مسئول این شرایط دانست. طاسی در اثر بروز شرایط غیرعادی در چند ژن از یک یا هر دو والدین به وجود می‌آید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان