چرا همیشه خسته هستید؟

خستگی دائمی یکی از مشکلات رایج افراد دنیای مدرن محسوب می‌شود. طبق آمار، حدوداً یک نفر از هر ۵ نفر به صورت غیرعادی خسته است و یک نفر از هر ۱۰ نفر دچار خستگی به مدت طولانی است

چرا همیشه خسته هستید؟

خستگی دائمی یکی از مشکلات رایج افراد دنیای مدرن محسوب می‌شود. طبق آمار، حدوداً یک نفر از هر 5 نفر به صورت غیرعادی خسته است و یک نفر از هر 10 نفر دچار خستگی به مدت طولانی است. زنان بیشتر از مردان احساس خستگی می‌کنند.
بیشتر اوقات خستگی با روحیه و تراکم استرس‌های کوچک زندگی ارتباط دارد و نمی‌توان آن را به مشکلات جسمی ارتباط داد.
معمولاً برای افرادی که اظهار خستگی می‌کنند، یک آزمایش خون انجام می‌شود تا اگر دچار بیماری‌ کم‌خونی ناشی از فقر آهن یا کم‌کاری غده تیروئید هستند، مشخص شود.
اگر علائم دیگری مانند عادت‌های ماهیانه شدید، کاهش وزن، تغییر عادات روده، ریزش مو، تشنگی شدید و غیره به همراه خستگی وجود داشته باشد، احتمال این که فرد به یک بیماری نهفته مبتلا باشد، زیاد است.
اگر می‌خواهید ببینید چگونه خسته می‌شوید، به موارد زیر توجه کنید:

  • بخش‌هایی از زندگی مانند خانواده یا محل کار که ممکن است خسته‌کننده باشد
  • هر اتفاقی که باعث ایجاد خستگی شده است، مانند عزاداری یا طلاق
  • چگونه سبک زندگی باعث خستگی شما می‌شود


علل جسمی خستگی
بیماری‌های زیادی وجود دارند که باعث خستگی می‌شوند. نه تنها بیماری‌های مشخصی مانند کم‌خونی و تیروئید، بلکه عوامل تعجب‌آوری مانند دیابت، عدم تحمل غذا و اختلال خوابی به نام آپنه خواب می‌تواند باعث بروز خستگی شود.
اضافه‌وزن یا لاغری نیز ممکن است باعث خستگی شود؛ زیرا بدن برای انجام فعالیت‌های روزمره بایستی بیش‌ازاندازه کار کند. اگر لاغر هستید، قدرت ماهیچه‌هایتان کم است و به سرعت احساس خستگی می‌کنید.
بارداری به ویژه در 12 هفته اول ممکن است انرژی شما را کاهش دهد.

علل روانی خستگی
خستگی روانی بسیار رایج‌تر از خستگی ناشی از علل جسمی است.
یکی از علل اصلی خستگی روانی، اضطراب است که باعث بی‌خوابی و خستگی دائمی می‌شود. طبق یک تحقیق، نزدیک به یک سوم از افرادی که در تحقیق شرکت کرده بودند، به شدت بی‌خواب بودند که معمولاً در اثر مشکلات شغلی و نگرانی‌های مالی به وجود آمده بود. همچنین محققان معتقدند بین بی‌خوابی و پایین بودن انرژی ارتباطی وجود دارد.
نگرانی‌ها و فشارهای زندگی روزمره ممکن است فرد را خسته کند. حتی اتفاقات مثبت مانند جابه‌جایی به خانه جدید یا ازدواج نیز می‌تواند باعث خستگی شود. شوک احساسی مانند خبرهای بد، عزاداری یا طلاق باعث می‌شود انرژی فرد تحلیل رود.

سبک زندگی و خستگی
خستگی را می‌توان به عوامل مرتبط با سبک زندگی مانند مصرف بیش‌ازاندازه الکل یا رژیم غذایی نامناسب ارتباط داد. اگر شب‌ها الکل مصرف کنید، احتمالاً نیمه‌شب از خواب بیدار می‌شوید. اگر بیش‌ازاندازه الکل مصرف می‌کنید، افسرده شده و خواب بی‌کیفیت خواهید داشت.
اگر الگوی خوابتان مختل شده باشد، به عنوان مثال در شیفت شب کار می‌کنید، روزها می‌خوابید یا از بچه‌ها نگهداری می‌کنید، خواب شبانه مختل می‌شود و در طول روز احساس خستگی می‌کنید.

چگونه بر خستگی غلبه کنیم؟
اگرچه احساس خستگی دائمی مشکل رایجی است؛ اما نرمال محسوب نمی‌شود. اگر نگران هستید، به پزشک مراجعه کنید. قبل از هر گونه اقدامی بایستی علت خستگی کشف شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر