بررسی فوت و فن: Huawei Mate ۱۰ Lite، ظاهری شاهانه برای یک میان‌رده

یکی دیگر از اعضای خانواده Mate ۱۰ هواوی که در کنفرانس اکتبر امسال رونمایی شد، هواوی Mate ۱۰ Lite است

بررسی فوت و فن: Huawei Mate 10 Lite، ظاهری شاهانه برای یک میان‌رده

یکی دیگر از اعضای خانواده Mate 10 هواوی که در کنفرانس اکتبر امسال رونمایی شد، هواوی Mate 10 Lite است. این محصول در حقیقت قرار است حضور خانواده جدید میت هواوی در رده‌های گوناگون بازار را کامل کند. اگر شما هم مانند من چندان علاقه‌ای به هزینه اضافی برای پرچمداران بازار ندارید و معتقدید در رده میانی بازار هم اسمارت‌فونهای عالی پیدا می‌شوند. در ادامه با فوت و فن همراه باشید تا به بررسی بیشتر Mate 10 Lite بپردازیم. 

 

همانگونه که میت 10 پورشه دیزاین برای رده محصولات لوکس عرضه شده، میت 10 و 10 پرو هم قرار است محصولات معتدل و گران بازار پرچمداران رده بالا باشند. در این میان میت 10 لایت هم قرار است میان‌رده‌ای با مشخصات فنی و قیمت مناسب برای عموم بازار باشد. اما همانطور که در ادامه می‌بینیم، این میان رده علاوه بر کارکرد مناسبی که دارد، ظاهر شاهانه یک پرچمدار را به این گروه بازار اضافه نموده است.

طراحی: ظاهر و احساس اعلا

در اولین دیدار با این محصول، ظاهر جذاب و با کیفیتش شما را شگفت زده خواهد کرد. زیرا همانطور که گفتیم با اسمارت‌فونی روبرو هستید که از نظر قیمت و تقریبا مشخصات به بخش میان رده بازار تلفنهای هوشمند تعلق دارد، اما ظاهر آن بیشتر به اشراف پرچمدار رده‌بالا شبیه است. میت 10 لایت بر خلاف دیگر اعضای خانواده‌اش از بدنه فلزی بهره ‌می‌برد که البته این چیزی از زیبایی‌های آن کم نکرده است. علاوه بر این، همانند میت 10 اگرچه ابعادی جمع و جور و شبیه یک موبایل 5.5 اینچی دارد، اما در حقیقت نمایشگری 5.9 اینچی را درون خود جای داده است. نسبت مساحت نمایشگر به کل بدنه در این محصول تنه به تنه پرچمداران سال جاری رقبای گوناگون می‌زند و عدد جذاب 83 درصد را به نمایش می‌گذارد.  یعنی اینکه نمایشگر کشیده میت 10 لایت با حاشیه‌هایی بسیار نازک عرضه شده است. ترکیب غلاف مستحکم و خوش دست فلزی با چنین نمایشگر به میت 10 لایت ظاهری همچون یک محصول رده بالا داده است.

این میان رده مجهز به دو دوربین در جلو و عقب است و در نهایت تصاویر دلخواه شما را با 4 دوربین با کیفیت ثبت و ضبط خواهد نمود. ترکیب نمایشگر بزرگ 5.9 اینچی به همراه گروهان دوربین به کار رفته در این اسمارت‌فون، بدون شک آن را به محصولی ایده‌آل برای نیروهای جوان و پر شرور عاشق شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌کند که می‌توانند علاوه بر ثبت تصاویر و ویدیوهای عالی برای انتشار در اینترنت، فیلم و عکسهای با کیفیت را هم در نمایشگری بزرگ به تماشا بنشینند. در واقع شما محصولی مناسب برای تلگرام، اسنپ‌چت و مخصوصا اینستاگرام را در اختیار دارید.

نمایشگر

هواوی میت 10 لایت به نمایشگر 5.9 اینچی FullView اختصاصی هواوی با رزولوشن 2160 در 1080 پیکسل مجهز است. یکی از شباهت‌های اسمی این محصول به خانواده میان‌رده، بهره‌گیری از تکنولوژی LCD در نمایشگر است. که البته شکل این استفاده در هواوی میت 10 لایت کاملا متفاوت است. تراکم پیکسل میت 10 لایت هم 409 پیکسل بر اینچ است که تنه به تنه کیو6 ال‌جی می‌زند. تصاویر در نمایشگرهای FullView وضوح خوبی دارند و از زوایای گوناگون متون قابل خواندن هستند. این نمایشگر حتی در نور مستقیم خورشید هم عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذارده است.

عمر باتری

این اسمارت‌فون به باتری 3340 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که به وضوح کمتر از سه عضو دیگر خانواده میت 10 است. اما در مقام مقایسه تنه به تنه پرچمدارانی چون گلکسی اس8 و آیفون 8 می‌زند. در کاربردهای معمولی روزانه است که این باتری قدرت خود را به رخ می‌کشد و هواوی مدعی است با هر بار شارژ تا دو روز شما را همراهی می‌کند. کاربری مانند من هم که مرتبا عادت دارد موبایلش را چک کند و شاید گاهی ویدیویی هم تماشا کند، می‌تواند با اطمینان کامل تا 12 ساعت کارکرد متوالی روی این باتری حساب کند.

این اسمارت ‌فون برای شارژ و ارتباطات از کانکتور معمول میکرو‌یو‌اس‌بی 2.0 بهره می‌برد که هنوز در خانه‌های ما همه‌گیرتر از یو‌اس‌بی تایپ سی است و دردسر کمتری برای شارژ آن خواهید کشید.

عملکرد

در قلب میت 10 لایت از چیپست Kirin 659 هشت هسته‌ای اختصاصی هواوی استفاده شده است. میزان رم این دستگاه حداقل 4 گیگابایت و حافظه داخلی آن هم 64 گیگابایت است. همچنین شما با استفاده از کارتهای میکرو‌اس‌دی  قادر به افزایش میزان فضای ذخیره‌سازی خواهید بود.

اگرچه هواوی در تولید یک محصول میان رده بهترین تلاش خود را ارائه کرده و ظاهر میت 10 لایت ممکن است شما را به اشتباه بیندازد که یک محصول رده بالا در دست دارید، اما از نظر کارایی باید توقعات خود را تقریبا در سطح اسمارت‌فونهای میان رده بازار حفظ کنید. برای مثال در صورت اجرای یک بازی با ویدیوی سنگین، شروع آن با اندکی کندی همراه است که در یک محصول میان‌رده کاملا عادی است. یا ممکن است در صورت باز بودن برنامه های زیاد در پس زمینه، باز کردن اپکلیکیشن دوربین به سرعت میت 10 پرو نباشد. اما معمولا جابجایی میان برنامه‌ها بسیار سریع انجام می‌شود.

این موبایل از تکنولوژی‌های ارتباطی همچون بلوتوث 4.2، NFC و وای‌فای Wi-Fi 802.11b, g, n, ac بهره‌مند است. البته اگر استفاده از پهنای باند 5 مگاهرتز وای‌فای برای‌تان اهمیت دارد (تا حالا اصلا به این موضوع فکر هم کرده‌اید؟!)، همانند اکثر موبایلهای هوشمند میان‌رده، میت 10 لایت نیز از آن پشتیبانی نمی‌کند.

پردازنده هشت هسته‌ای Kirin 659 این اسمارت‌فون متشکل از Cortex-A53 چهار هسته‌ای 2.36 گیگاهرتزی و Cortex-A53 چهار هسته‌ای 1.7 گیگاهرتزی است. گرافیک نسبتا قدرتمند آن Mali-T830 MP2

 بوده و حافظه داخلی آن 64 گیگابایتی است. البته در برخی نقاط دنیا احتمالا مدل 32 گیگابایتی آن هم عرضه خواهد شد. این اسمارت‌فون میان‌رده به 4 گیگابایت رم مجهز شده و اسلات کارت حافظه میکرو‌اس‌دی آن هم تا 256 گیگابایت را پشتیبانی می‌کند. از سنسورهای متعدد آن می‌توان به حسگر اثرانگشت، شتاب‌سنج، مجاورت‌سنج و قطب‌نما اشاره کرد. این محصول در رنگهای مشکی، آبی و طلایی وارد بازار خواهد شد. دوربین اصلی هم در کنار حالتهای گوناگون عکاسی، امکان تگ جغرافیایی، فوکوس لمسی، شناسایی لبخند و صورت، پانوراما و HDR را هم در اختیارتان می‌گذارد.

صدا و سنسور اثرانگشت

اسپیکرهای استریو این اسمارت‌فون که در بخش پشتی قرار دارند صدایی با کیفیت مناسب را پخش می‌کنند که حتی در حداکثر میزان ولوم بلندی صدا هم کیفیت ثابت و بدون اعواجی را عرضه می‌کنند. البته نباید از آن توقع کیفیتی همچون اسپیکرهای میت 10 پرو یا و پورشه دیزاین را داشت که در بخش جلویی نصب شده‌اند.

حسگر اثرانگشت این تلفن هوشمند هم در بخش پشتی آن در زیر دوربینها واقع شده است و در مقایسه با خانواده هانر و برخی دیگر از محصولات هواوی، بسیار سریع‌تر عمل کرده و در کسری از ثانیه قفل موبایل را باز می‌کند.

دوربین

همانطور که گفتیم در این محصول شما از 4 دوربین بهره می‌برید که به نسبت مساوی در بخش جلو و پشت دستگاه تقسیم شده‌اند. دوبین‌های جلویی ترکیبی از سنسورهای 13 و 2 مگاپیکسلی هستند، در حالی که دوربین 13 مگاپیکسلی تمامی جزئیات سلفی‌های شما را ثبت می‌کند، وظیفه دوربین دو مگاپیکسلی هم اضافه کردن عمق به تصاویر زیبای‌تان است. دوربین‌های اصلی میت 10 لایت هم که در پشت آن قرار دارند، ترکیبی از توان 16 و 2 مگاپیکسلی است.

حالت‌های عکاسی فراوانی در اپلیکیشن میت 10 پرو تعبیه شده که از بهترین آنها می توان به حالت پرتره و بیوتی مود اشاره کرد که پس از مدتی استفاده به حالتهای عکاسی پیش‌فرض دائمی شما تبدیل خواهند شد. گزینه Live image هم به همراه هر عکس فیلم‌های کوتاهی ثبت می‌کند. علاوه بر افکت‌ها و فیلترهای متعدد که حالتهای عکاسی همچون پانوراما، واترمارک و سلومو را همراهی می‌کنند، دوربین میت 10 لایت می‌تواند سوژه شما را دنبال کرده و به محض مشاهده لبخند بر لبان وی به عکاسی بپردازد.

تصاویر ثبت شده توسط این دوربین‌ها در نور مناسب بسیار عالی و قابل توجه هستند و وضوح بسیار خوبی دارند. همچنین رنگها هم کاملا اشباع بوده و جذابیت خود را حفظ می‌کنند. البته عکاسی با آن در نور کم تجربه‌ای همانند تمامی میان رده‌های بازار را خلق می‌کند.

نرم‌افزار، اندروید 7.0 و رابط کاربری EMUI 5.1

اگرچه خانواده میت 10 از معدود محصولات فعلی بازار هستند که به اندروید 8.0 اوریو مجهز شده‌اند، اما به نظر می‌رسد این شرکت ترجیح داده مدل میان‌رده‌اش را فعلا با اندروید 7.0 نوقا و رابط کاربری ای‌ام‌یو آی 5.1 عرضه کند. البته این را نمی‌توان نقطه ضعف این محصول به حساب آورد، زیرا تمامی میان‌رده‌های بالا حداکثر به اندروید 7 مجهز هستند و هنوز بسیاری از آنها نیز نسخه 6 را درون خود به یادگار دارند. و البته محصولات رده‌بالا و پرچمداری چون گلکسی 8 هم هنوز از اندروید 7 نوقا بهره می‌برند.

رابط کاربری اختصاصی هواوی هم همچون گذشته ظاهری زیبا و کارایی خوبی را ارائه می‌کند. و تلاش شده تا حدممکن به اندروید خالص نزدیک باشد. در این میان اپلیکیشن‌های پیش‌نصب و نفخ‌افزارهای آن هم به نسبت کمتر از دیگر رقبا هستند.  از قابلیتهای جذاب این رابط کاربری می توان به app twins اشاره کرد که شما را قادر می‌سازد چند نسخه از هر اپلیکیشن داشته باشید و اکانتهای گوناگون خود در هر شبکه اجتماعی را به صورت همزمان فعال کرده و مدیریت کنید.

جمع‌بندی

کسانی که می‌خواهند دستگاهی زیبا را با قیمتی مناسب در اختیار بگیرند و در عمل نیازی به کارایی یک پرچمدار ندارند اما ترجیح می‌دهند ظاهر شاهانه آن را به رخ بکشند، هواوی میت 10 لایت یکی از بهترین گزینه‌های موجود در بازار است.  زیرا طراحی فلزی نرم و روان این محصول به همراه نمایشگر عالی آن و حاشیه‌های نمایشگر حداقلیش ان را در قد و قامت یک پرچمدار به نمایش می‌گذارد.

اگرچه میت 10 لایت همانند هر میان‌رده دیگری در کارکرد روزانه کاملا بی‌عیب و نقص نیست، اما می‌تواند به خوبی از پس نیازهای کاربرانش بر‌آید و آنها را از خریدشان راضی نگه‌دارد.  باتری توانمندش شما را ناامید نمی‌کند و دوربینهای سلفی دوگانه‌اش تصاویری عالی و با عمق لازم برای شبکه‌های اجتماعی‌تان فراهم می‌آورد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان