ماهان شبکه ایرانیان

آشنایی با خروسک

آشنایی با خروسک
خروسک التهاب حنجره است و باعث می‌شود صدای فرد مبتلا گرفته شود یا به دلیل تحریک تارهای صوتی، کلاً صدای فرد قطع شود. آواپریشی اصطلاح پزشکی برای یک اختلال صوتی است و خروسک تنها یکی از علل آواپریشی محسوب می‌شود. اگر خروسک 3 روز یا کمتر ادامه داشته باشد، شدید اما زودگذر نامیده می‌شود. اگر خروسک بیش از 3 هفته طول بکشد، مزمن است. نوع مزمن خروسک معمولاً در میان‌سالی اتفاق می‌افتد و در مردان بیشتر از زنان بروز می‌کند. خروسک عمدتاً به دلیل سرفه شدید ناشی از بیماری‌های دیگر مانند برونشیت، ذات‌الریه و دیگر بیماری‌های ریوی مشابه به وجود می‌آید. علاوه بر این خروسک در اثر عفونت‌های باکتریایی قارچی و ویروسی نیز اتفاق می‌افتد. با این حال چندین روش درمانی برای خروسک وجود دارد. گاهی علت خروسک یک آلرژی است و گاهی عکس‌العمل نسبت به یک سری محرک‌ یا مواد شیمیایی است که حنجره را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در بیشتر موارد، خروسک در اثر استفاده مفرط از تارهای صوتی ناشی از صحبت کردن یا آواز خواندن بیش‌ازاندازه بروز می‌کند.

درمان‌های خانگی خروسک
نوع شدید اما زودگذر خروسک در بیشتر مواقع به درمان خاصی نیاز ندارد و بایستی تارهای صوتی استراحت کنند و از محرک‌های احتمالی اجتناب شود. به همین دلیل درمان‌های خانگی بسیار مؤثر واقع می‌شوند. با این حال توجه داشته باشید اگرچه بسیاری از درمان‌های خانگی باعث تسکین تارهای صوتی می‌شوند؛ اما میزان تأثیر آن‌‌ها در افراد مختلف متفاوت است. اگر بیماری شما به درمان موردنظر پاسخ نداد، به پزشک مراجعه کنید.

  • اولین قدم برای درمان خروسک، اجتناب از عادات مضری همچون سیگار کشیدن و مصرف الکل است. مصرف الکل به شدت برای بیماران مبتلا به خروسک مضر است.
  • یک درمان خانگی ساده برای خروسک، تنفس از طریق بینی است. این کار باعث می‌شود حنجره در معرض هوای سرد قرار نگیرد.
  • یکی از رایج‌ترین درمان‌های طبیعی برای خروسک، نوشیدن چای لیموی ولرم است.
  • بهترین درمان خانگی سرخک استراحت دادن به تارهای صوتی است. تا جایی که ممکن است صحبت نکنید و اصلاً بلند حرف نزنید.
  • افراد مبتلا به سرخک بایستی روزانه 8 الی 12 لیوان آب با دمای اتاق بنوشند تا به حنجره آب برسد و تحریک از بین برود.
  • همچنین می‌توانید از روش استنشاق بخار برای تمیز کردن دستگاه تنفسی استفاده کنید. چند برگ نعناع تازه یا چند قطره عصاره اکالیپتوس یا چند گل میخک به آب اضافه کنید تا تأثیر بیشتری داشته باشد.
  • قرقره آب‌نمک نیز در درمان عفونت‌های گلو مؤثر واقع می‌شود؛ اما در مورد خروسک این مورد توصیه نمی‌شود؛ زیرا نمک ممکن است گلو را تحریک کند.
  • ریشه شیرین‌بیان حاوی گلیسیریزین است که یک ماده ضدالتهاب بوده و تسکین‌دهنده است.
  • ریشه زنجبیل و گیاه مارشمالو نیز درمان‌های خانگی مناسبی برای خروسک محسوب می‌شوند. علاوه بر این دو فنجان چای گیاهی در روز به تسکین گلو کمک می‌کند.
  • بیدگیاه و نارون آمریکایی بسیار لعاب‌دار هستند و برای درمان خروسک به کار می‌روند.
  • مقداری زردچوبه داخل یک لیوان آب بریزید و 10 دقیقه منتظر بمانید تا پودر آن ته‌نشین شود. به آرامی آب مخلوط را داخل لیوان دیگری بریزید، به طوری که مواد ته‌نشین شده وارد لیوان بعدی نشوند. سپس با این آب قرقره کنید.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان