ماهان شبکه ایرانیان

علائمی که نشان می‌دهند کبد شما آسیب دیده است

علائمی که نشان می‌دهند کبد شما آسیب دیده است
در ادامه به علائم رایجی که نشان‌دهنده آسیب‌دیدگی کبد هستند، اشاره کرده‌ایم.
1. خستگی مفرط و ضعف
یکی از اولین و رایج‌ترین علائم آسیب‌دیدگی کبد، ضعف و خستگی شدید است. علائم خستگی شدید عبارت‌اند از کاهش فعالیت فیزیکی، بی‌توانی و احساس بیماری یا کسالت.

2. ورم شکم
آب آوردن شکم اصطلاح تخصصی ورم شکم است. این مشکل زمانی بروز می‌کند که آب در شکم افراد مبتلا به سیروز کبد انباشته می‌شود. این شرایط نشان‌دهنده یک بیماری پیشرفته کبدی و از کار افتادن کبد است. ورم شکمی که از این نوع است، معمولاً به همراه افزایش وزن ناگهانی مشاهده می‌شود.

3. یرقان
یرقان به زرد شدن پوست یا چشم‌ها گفته می‌شود. یرقان زمانی اتفاق می‌افتد که کبد نمی‌تواند بیلی‌روبین موجود در خون را تجزیه کند. بیلی‌روبین در اثر سلول‌های قرمز مرده خون ایجاد می‌شود. از آنجا که وظیفه کبد، از بین بردن سلول‌های قرمز مرده و قدیمی است، اگر سلول‌های مرده در بدن انباشته شوند، پوست و چشم‌ها زرد می‌شوند.

4. کبودشدگی سریع پوست
از آنجا که کبد درست کار نمی‌کند، سلول‌های خونی نمی‌توانند درست لخته ایجاد کنند. به همین دلیل، یکی از علائم ضعف کبد، بروز کبودشدگی سریع در پوست است.

5. درد شکم
آسیب‌دیدگی کبد باعث تورم و بزرگ شدن کبد می‌شود. کبدی که بزرگ شده، ممکن است باعث بروز درد و احساس پری در ناحیه شکم شود.

6. کاهش اشتها
یکی دیگر از علائم رایج آسیب‌دیدگی کبد، کاهش اشتها است. آسیب‌دیدگی کبد معمولاً با درد معده، ورم شکم و بزرگ شدن کبد ارتباط دارد. این مشکلات باعث کاهش اشتهای فرد می‌شوند. مایع اضافی ناحیه شکم باعث می‌شود فرد احساس سیری داشته باشد. همچنین از آنجا که کبد خون را به درستی تصفیه نمی‌کند، بدن احساس سنگینی و سیری می‌کند.

7. تغییر شخصیت
از آنجا که به هنگام آسیب‌دیدگی کبد، مواد سمی در بدن انباشته می‌شوند، توانایی ذهنی فرد ممکن است دچار مشکل شود. هنوز دقیقاً مشخص نیست چرا آسیب‌دیدگی کبد باعث سردرگمی و دشواری یادآوری می‌شود. تحقیقات نشان دادند خون تصفیه‌نشده به جای این که ابتدا توسط کبد تصفیه شود، مستقیم به مغز می‌رود. مواد سمی موجود در خون تصفیه نشده ممکن است علت سردرگمی، فراموشی و حتی کما و مرگ باشد.

8. استفراغ
زمانی که کبد آسیب ببیند، تورم مری و معده افزایش می‌یابد. تحریکی که در اثر تورم مری و معده ایجاد می‌شود، باعث خونریزی معده می‌شود. این امر باعث بروز درد و استفراغ می‌شود.
اگر دچار علائمی که گفته شد، هستید، سریع به پزشک مراجعه کنید. اگر مشکل زودتر شناسایی شود، بسیاری از علائم بیماری‌های کبدی را می‌توان تحت درمان قرار داد. درمان آسیب‌دیدگی کبد در مراحل اولیه از آسیب بیشتر کبد جلوگیری می‌کند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان