۶ اشتباه رایج به هنگام انجام‌ کمک‌های اولیه

اشتباه اول: چیزی را که وارد پوست شده، بیرون نمی‌کشید علی‌رغم باور عموم مردم، بدن نمی‌تواند چیزی را که وارد پوست شده، خودبه‌خود بیرون دهد

6 اشتباه رایج به هنگام انجام‌ کمک‌های اولیه
با یکی از متخصصین کمک‌های اولیه صحبت کردیم و از او خواستیم بایدها و نبایدهای کمک‌های اولیه را برایمان بازگو کند. وی 6 اشتباه رایج به هنگام کمک‌های اولیه را برایمان توضیح داد که در ادامه می‌خوانید.

اشتباه اول: چیزی را که وارد پوست شده، بیرون نمی‌کشید
علی‌رغم باور عموم مردم، بدن نمی‌تواند چیزی را که وارد پوست شده، خودبه‌خود بیرون دهد. هر چه مدت بیشتری با تکه‌ای که در بدن فرو رفته، زندگی کنید، سخت‌تر می‌توان آن را بیرون آورد. به عنوان مثال، اگر تکه چوب کوچکی در بدن فرو رفته و منتظر هستید که خودش بیرون بیاید، بدانید که این تکه چوب نه تنها بیرون نخواهد آمد، بلکه در رطوبت بدن کاملاً خیس و نرم خواهد شد. در نتیجه خارج کردن آن دشوارتر می‌شود. همچنین برخی معتقدند خمیر جوش‌شیرین چوب را بیرون می‌کشد. این باور نیز غلط است. بهترین روش برای بیرون کشیدن یک تکه ریز از زیر پوست، استفاده از یک موچین و بیرون کشیدن آن است.

اشتباه دوم: به هنگام خونریزی بینی، سر را به سمت عقب خم می‌کنید
بالا گرفتن بینی در حال خونریزی یک اشتباه بزرگ است. زمانی که سر را به سمت عقب خم می‌کنید، کل خون از گلو پایین می‌رود. شما خون را قورت می‌دهید. این امر باعث می‌شود افراد بهراسند و فکر کنند واقعاً اتفاق بدی افتاده است. با این حال خم کردن سر به سمت عقب، عواقبی نیز دارد. زمانی که خون از گلو پایین می‌رود، از بینی خارج نمی‌شود. این کار فقط باعث می‌شود فکر کنید خونریزی بند آمده؛ اما در واقع این‌طور نیست. به جای خم کردن سر به سمت عقب، به آرامی به سمت جلو خم شوید و سوراخ‌های بینی را بگیرید. به مدت 5 الی 10 دقیقه سوراخ‌های بینی را فشار دهید و بعد ببینید خونریزی بند آمده یا خیر.

اشتباه سوم: برای کاهش تب از الکل استفاده می‌کنید
مالیدن الکل برای کاهش تب یک اشتباه خطرناک است. الکل سمی است و گزارش‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهند کودکان به دلیل این مسمومیت به کما رفته‌اند. الکل برای افراد بالغ نیز سمی است. الکل به سرعت تبخیر می‌شود و این تبخیر باعث می‌شود پوست احساس خنکی بکند. با این حال، الکل تأثیری بر روی درجه حرارت داخل بدن ندارد و تب را کاهش نمی‌دهد. الکل وارد پوست شده و باعث بروز مسمومیت الکلی می‌شود. برای کاهش تب، استراحت کنید، مایعات بنوشید و از داروهای مسکنی مانند ایبوپروفن و استامینوفن‌ استفاده کنید.

اشتباه چهارم: روی زخم باز آب‌اکسیژنه می‌ریزید
بیشتر افراد به هنگام بریدن دست خود، روی آن آب‌اکسیژنه می‌ریزند و فکر می‌کنند حباب‌های سفیدی که پس از ریختن آب‌اکسیژنه ایجاد می‌شود، نشان‌دهنده از بین رفتن میکروب‌ها هستند؛ اما باید بگوییم این حباب‌ها نشان‌دهنده آسیب آب‌اکسیژنه به بافت‌های بدن هستند. آب‌اکسیژنه دیواره‌های سلولی را از بین می‌برد. در نتیجه اگرچه باکتری‌ها را از بین می‌برد؛ اما سلول‌های سالم اطراف بریدگی را نیز از بین می‌برد. بهتر است محل زخم را با آب لوله و صابون بشویید. فشار آب لوله کثیفی‌ها را می‌شوید و صابون محل زخم را ضدعفونی می‌کند.

اشتباه پنجم: روی محل سوختگی کره می‌مالید
استفاده از هرگونه روغن روی محل سوختگی کار درستی نیست. روغن پوست را می‌پوشاند و باعث می‌شود روند گرمادهی پوست کند شود. در نتیجه آسیب بیشتری به سلول‌های سوخته می‌رسد. بهترین روش برای نگه‌داری از سوختگی، گرفتن محل سوختگی زیر آب خنک است. شما باید 20 دقیقه محل سوختگی را در آب خنک قرار دهید و بعد محل سوختگی را خشک کنید. این بدین معنی است که از هیچ روغن یا باندی نباید استفاده کنید. بهتر است محل سوختگی را با پوشش پلاستیکی بپوشانید که دارای منفذ و ضدعفونی است. این امر باعث می‌شود سوختگی در محیطی خشک بهبود یابد.

اشتباه ششم: برای خارج کردن ذرات گردوغبار از چشم، از انگشتان دست استفاده می‌کنید
اولین عکس‌العمل بیشتر افراد پس از ورود ذرات گردوغبار و کثیفی داخل چشم، مالیدن چشم‌هاست. با این حال این کار اصلاً درست نیست و باعث می‌شود ذرات در چشم حرکت کنند و سطح چشم را بخراشند. همچنین استفاده از انگشت برای خارج کردن این ذرات به اندازه مالیدن چشم نادرست است. دست‌ها یکی از آلوده‌ترین نواحی بدن محسوب شده و به راحتی باعث بروز عفونت می‌شوند.
بهتر است در چنین مواقعی چشمان خود را با آب لوله یا یک محلول قلیایی بشویید. اگر اشتباهاً یک مایع شوینده را در چشم خود اسپری کردید، چشم‌ها را به مدت 15 دقیقه زیر آب بگیرید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان