مقایسه فوت و فن: چرا هواوی آنر ۹ از گلکسی اس ۸ سامسونگ بهتر است؟

طی روزهای گذشته درباره عضو جدید خانواده آنر هواوی مطالبی را در فوت‌وفن خوانده‌اید و احتمالا بررسی این محصول را هم مشاهده کرده‌اید. اما با توجه به تنوع بسیار بالای اسمارت‌فون در بازار، تصمیم‌گیری برای خرید بسیار سخت است. لذا در این مقاله به شکل مقایسه‌ای آنر ۹ و گلکسی اس ۸ را سبک و سنگین می‌کنیم.

مقایسه فوت و فن: چرا هواوی آنر 9 از گلکسی اس 8 سامسونگ بهتر است؟

طی روزهای گذشته درباره عضو جدید خانواده آنر هواوی مطالبی را در فوت‌وفن خوانده‌اید و احتمالا بررسی این محصول را هم مشاهده کرده‌اید. اما با توجه به تنوع بسیار بالای اسمارت‌فون در بازار، تصمیم‌گیری برای خرید بسیار سخت است. لذا در این مقاله به شکل مقایسه‌ای آنر 9 و گلکسی اس 8 را سبک و سنگین می‌کنیم.

 

همان‌طور که گفتیم رقابت در دنیای موبایل به حدی بالا گرفته که انتخاب برای مشتریان بسیار سخت‌تر از گذشته شده است. احتمالا شما هم مانند من بعد از خواندن بررسی آنر 9 به آن علاقه‌مند شده‌اید. و البته همزمان سردرگم گشته‌اید که در میان نمونه‌های گوناگون موجود در بازار فعلی کدام‌یک گزینه بهتری هستند؟

از رقبای آنر 9 از نظر رده کیفیت و قیمتی می‌توان به اسمارت‌فونهایی چون وان‌پلاس 5، هواوی پی 10، گلکسی آ5 و حتی گلکسی اس 8 اشاره کرد. از آنجایی که هنوز عرضه وان پلاس 5 در کشور ما بسیار محدود است، ضرورتی در پرداختن به آن چندان حس نمی‌شود.

در خصوص همسایه دیوار به دیوار آنر 9 در شهر هواوی، یعنی پی 10 هم باید گفت که این محصول شباهت‌های فراوانی به آنر 9 دارد، اما از نظر قیمتی در رده‌ای بالاتر قرار می‌گیرد و همین خرید آنر 9 را به صرفه‌تر جلوه می‌دهد. تفاوت بزرگ میان این دو همسایه، در استفاده پی 10 از طراحی فلزی و لرزشگیر اپتیکال دوربین نمود پیدا می‌کند. البته فکر می‌کنم که این تفاوتها آنچنان بزرگ نباشند که ارزش هزینه بیشتر را داشته باشند.

گلکسی آ5 یکی از محصولات تاپ سامسونگ در بازار میان‌رده است که می‌تواند رقابت نزدیکی از نظر امکانات و قیمت با آنر 9 داشته باشد. قیمت این محصول از آنر 9 کمتر است و طراحی ضدآب دارد. همچنین ظاهر آن بسیار نزدیک به پرچمداران 2017 سامسونگ است. اما حافظه داخلی آن به 32 گیگابایت محدود می‌شود و تنها از یک دوربین اصلی بهره می‌برد. و از نظر سرعت و کارایی هم به نظر می‌رسد از آنر9 عقب بماند.

سرعت و کارایی آنر 9 (علیرغم مشخصات نسبتا میان‌رده‌اش روی کاغذ) به گونه‌ای است که حتی سعی دارد قدم به قدم با گلکسی اس 8 پرچمدار سامسونگ به رقابت بپردازد. اگرچه تست های مقایسه همزمان سرعت و کارایی که به صورت انسانی انجام می‌شوند دقت نسبتا کمی دارند، اما اگر نگاهی به ویدیوهای منتشر شده طی روزهای گذشته بیاندازید (همانند ویدیوی زیر)‌ به خوبی می‌بینید در زمینه‌هایی که برای مشتری معمولی اهمیت فراوانی دارند (سرعت باز شدن برنامه‌ها و بازی ها و دسترسی دوباره به آنها) آنر 9 با کمال تعجب گلکسی اس 8 پرمدعای سامسونگ را هم پشت سر می‌گذارد.

 

 

با توجه به تفاوت قیمت چشم‌گیر میان آنر 9 و گلکسی اس 8 سامسونگ (تقریبا یک میلیون تومانی) مقایسه این دو تلفن‌همراه هوشمند بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

در ابتدا بد نیست برخی شباهت‌های آنها را لیست کنیم: هر دو از پردازنده 8 هسته‌ای، حافظه داخلی 64 گیگابایتی و دوربین 12 مگاپیکسلی بهره می‌برند. هرچند که آنر 9 یک دوربین اضافی مونوکروم 20 مگاپیکسلی را هم به یاری گرفته است. هر دو از سنسورهای نور، مجاورت، شتابسنج، قطب‌نما و ژیروسکوپ بهره‌مند هستند  و البته گلکسی اس 8 سنسور بارومتر یا فشارسنج هوا را هم روی خود دارد. هر دو موبایل به سنسور اثرانگشت مجهز بوده و اندروید 7.0 نوقا را به خدمت گرفته‌اند.

از نظر پشتیبانی از دو سیم‌کارت و همچنین استفاده از شبکه های 3G و 4G هم تفاوتی میان این دو تقریبا مشاهده نمی‌شود.  هر دو همچنان جک هدفون را حفظ کرده و از پردازنده 64 بیتی استفاده می‌کنند. از دیگر مشابهت‌ها می توان به پشتیبانی هر دو موبایل از حافظه جانبی تا 256 گیگابایت اشاره کرد.  دوربین‌های هر دو هم به حالات عکاسی دنباله‌دار، HDR و بیوتی مجهزند. باتری هر دو از نوع لیتیوم یونی بوده و غیرقابل تعویض است. ظاهر هر دو از بدنه تمام شیشه‌ای با یک فریم آلومینیومی تشکیل شده است.

 

اما وقتی به تفاوت‌ها می‌پردازیم، قدرت آنر 9 در این رقابت بیشتر به چشم می‌آید. اگرچه گلکسی اس 8 از نمایشگر 5.8 اینچی سوپر آمولید با تراکم پیکسل 568 بهره می‌برد و به مراتب روشنایی بیشتری دارد، اما این دستاویزی نیست که بتواند آنر 9 ارزان‌تر با نمایشگر 5.1 اینچی را عقب براند. تراکم پیکسل آنر  432 پیکسل بر اینچ است و رزولوشن نمایشگر فول اچ‌دی 1080 در 1920 پیکسلی آن در کارهای معمول چیزی از نمایشگر 1440 در 2960 پیکسلی گلکسی اس 8 کم نمی‌آورد.

این در حالی است که هر دو اسمارت‌فون علیرغم تفاوت قیمت فاحشی که دارند، از نظر پردازنده مرکزی و میزان رم بسیار به هم نزدیک هستند و چه بسا آنر 9 یک سروگردن بالاتر از گلکسی اس 8 باشد. برتری مقتدرانه آنر 9 در ویدیوهای بالا هم موید همین نکته است. در حالی که آنر 9 هواوی به 6 گیگابایت رم مجهز شده، گلکسی اس 8 سامسونگ تنها 4 گیگابایت رم دارد. اگرچه پردازنده هر دو هشت هسته‌ای است. اما با نگاهی به جزئیات درمی‌یابیم آنر 9 از 4 پردازنده 2.36 گیگاهرتزی و 4 پردازنده 1.84 گیگاهرتزی استفاده می‌کند. در حالی که گلکسی اس 8 به 4 پردازنده 2.3 گیگاهرتزی و 4 پردازنده 1.7 گیگاهرتزی مجهز شده است.

 

از نظر ابعاد، گلکسی اس 8 به دلیل نمایشگر بزرگترش، مشخصا باید بزرگتر باشد. اما هنگامی که به مقایسه ضخامت این دو می‌پردازیم، آنر 9 با ضخامت 7.4 میلی‌متری در رده بالاتری از گلکسی اس 8 با ضخامت 8 میلیمتر  می‌ایستد. اگرچه در مقابل گلکسی اس 8 از قابلیت ضدآب و ضدغبار بودن بهره می‌برد.

گلکسی اس 8 در رنگ‌های سیاه نیمه‌شب، خاکستری ارکید، آبی مرجانی، نقره‌ای قطبی و طلایی افرا عرضه شده است. آنر 9 هم از تنوع رنگی سیاه، آبی، خاکستری و طلایی کهربا بهره می‌برد.

 

در مقایسه دوربین‌ها چه از نظر فیلمبرداری و چه در عکاسی باز هم به نظر می‌رسد که برد با آنر 9 باشد. هر دو اسمارت‌فون از قابلیتهایی چون جبران نوردهی و کنترل ISO در دوربین‌های‌شان بهره‌ند هستند. اگرچه دوربین گلکسی اس 8 از دیافراگم بازتری دارد (f1.7 در مقایسه با f2.2) اما رزولوشن تصاویر آن پایین ‌تر است. آنر 9 رزولوشن عکس 5160 در 3872 پیکسل را در اختیارتان می‌گذارد، در حالی که گلکسی اس 8 به رزولوشن 3000 در 4000 پیکسل رضایت داده است. علاوه بر این در مقابل دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی گلکسی اس 8، آنر 9 از دو دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی و 20 مگاپیکسلی سیاه و سفید بهره می برد که تفاوت کیفیت تصاویر را به شکل چشم‌گیری افزایش می‌دهد. دوربین 20 مگاپیکسلی آنر 9 جزئیات فراوانی را به عکس افزوده و عمق آن را هم بیشتر می‌کند. هر دو اسمارت‌فون از سنسور عکاسی CMOS بهره می‌برند.

البته دوربین‌های جلو هر دو رقیب از نوع 8 مگاپیکسلی هستند و در آزمونهای انجام شده تفاوت زیادی در میان آنها دیده نمی‌شود. هنگامی هم که به سراغ فیلمبرداری می‌رویم، باز هم آنر 9 یک قدم جلوتر از گلکسی اس 8 سامسونگ ایستاده است. در حالی که آنر 9 با کیفیت 3840 پیکسل در 2160 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه به ضبط لحظات مهم زندگی شما می‌پردازد، گلکسی اس 8 به کیفیت ویدیوی 1920 در 1080 پیکسل با سرعت 30 فریم بر ثانیه رضایت داده است. و البته همانطور که در ویدیوی زیر می‌بینید، رنگهای ضبط شده در آنر 9 بسیار روشن‌تر و زنده‌تر از گلکسی اس 8 هستند.

 

 

همان‌طور که گفتیم باتری هر دو دستگاه غیرقابل تعویض است. و هر دو باتری از قابلیت شارژ سریع بهره می‌برند. البته به نظر می رسد قابلیت شارژ سریع سامسونگ در گلکسی اس8 عملکردی بهتر از آنر 9 داشته باشد. اما در مقابل باتری 3000 میلی‌آمپرساعتی گلکسی اس 8، آنر 9 از باتری 3200 میلی‌آمپرساعتی بهره می برد و مدت زمان بیشتری در دستان‌تان زنده خواهد ماند.

از نظر ارتباطی هم هر دو موبایل هوشمند از وای‌فای، بلوتوث و ان اف سی بهره می برند  و در باندهای فرکانسی 4G هم برای کشور ایران تفاوتی با هم ندارند. البته گلکسی اس 8 دامنه وسیع‌تری از باندهای فرکانسی را پوشش می‌دهد که برای کاربر ایرانی فرق چندانی ندارد. اما مثلا در برخی کشورهای قاره آمریکا کاربران امکان استفاده از 4G آنر 9 را ندارند.

و نکته مهم و پایانی مقایسه اینکه آنر 9 هنوز بصورت رسمی و با گارانتی وارد بازار نشده. اما نسخه بدون گارانتی آن حدود 1،799،000 تومان قیمت گذاری شده است. گلکسی اس 8 سامسونگ هم با گارانتی 2،520،000 تومان قیمت دارد.  حال انتخاب با شما است که سراغ خوش‌اندام کره‌ای بروید یا زیباروی چینی را انتخاب کنید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان