بررسی فوت و فن: Huawei Honor ۹، میان‌رده با ظاهر شاهانه

همیشه با گشت و گذار در بازار تلفن‌های هوشمندی را می‌توان یافت که علیرغم قیمت مناسب‌شان، از طراحی، امکانات و کارایی بالایی هم بهره  می‌برند

بررسی فوت و فن:  Huawei Honor 9، میان‌رده با ظاهر شاهانه

همیشه با گشت و گذار در بازار تلفن‌های هوشمندی را می‌توان یافت که علیرغم قیمت مناسب‌شان، از طراحی، امکانات و کارایی بالایی هم بهره  می‌برند. خانواده آنر هواوی هم از زمان تولد اینگونه بوده و اکنون تازه‌ترین مدل آن نیز همین رویه را در پیش گرفته است. این محصولات اگرچه در مقایسه با پرچمداران سخت‌افزار به روزی ندارند، اما از نظر قیمتی هم با آنها فاصله نسبتا معقولی دارند. لذا در این مقاله به بررسی جدیدترین عضو خانواده میان‌رده‌های توانمند هواوی، یعنی Honor 9 می‌پردازیم.

 

هواوی با خلق خانواده آنر همیشه سعی داشته تا تعادل مناسب و معقولی میان کیفیت، زیبایی و قیمت برقرار کند و تا کنون هم استقبال مشتریان نشان داده که این فرمول اگر به نفع مشتری سنجش نشود، حداقل یک رابطه برد0برد دو طرفه بوده است. سال گذشته با رونمایی آنر 8 زیبا، توجه فراوانی به طراحی جدید و جاندار آن جلب شد. هواوی هم با درس گرفتن از تجربه‌هایش امسال سعی دارد با آنر 9 موفقیت سال گذشته را تکرار کرده و حتی آن را ارتقا دهد. حتما به خاطر دارید که در معرفی و بررسی محصولات خانواده میت 10 گفتیم که بدنه تمام شیشه‌ای آنها پیشتر در دو نسل خانواده آنر تست و تجربه و رفع اشکال شده تا به خانواده پرچمدار تازه هواوی بیاید. همین به خوبی نشان می‌دهد که خانواده آنر برای هواوی تنها محملی برای حضور در رده میانی بازار نیست. بلکه این شرکت با آزمون نوآوری‌هایش در این گروه، انها را برای به کارگیری در پرچمداران آینده‌اش آماده می‌کند.

 

امسال هم آنر 9 نشان داده که قدرت و پتانسیل فراوانی برای شروع نبرد در بازار میان رده را دارد و با تکرار ظاهر موفق سال گذشته به همراه افزودن تجربیات یکساله به آن، راهی تازه را در بازار این برند گشوده است.

طراحی

در حالی که همگان طراحی بسیار زیبای آنر 8 یک انحراف بزرگ و موفق از مسیر آنر 7 می‌دانستند، اما امسال هواوی تصمیم گرفته سراغ اختراع دوباره چرخ نرود و بر پایه موفقیتهای آنر 8 سعی در بهبود زیبایی‌های محصول تازه این خانواده بنماید. به طوری که افراد آشنا با آنر 8 با یک نگاه متوجه می‌شوند که با عضو جدید خانواده Honor سروکار دارند. همان ترکیب بندی حفظ شده و به خصوص در بخش پشتی دستگاه شباهت‌های زیادی میان دو مدل 8 و 9 مشاهده می‌شود.  جنس بدنه هم همانند اعضای گرانقدر خانواده میت 10 و همچنین نسل پیشین قبیله آنر، از شیشه مستحکم حرارت دیده و فریم نواری آلومینیومی دورتادور انتخاب شده است.

البته در طراحی چشمگیر آنر 9 همه چیز را نمی‌توان تکراری دانست و عناصر متعددی ظهور یک طرح تازه را نوید می‌دهند. یکی از مهمترین تغییرات طراحی در خانواده آنر، جابجایی کلید هوم لمسی آن است که از مرکز بخش پشتی موبایل به زیر نمایشگر ان منتقل شده است.  البته اینکه چنین تغییری بهبود کارایی است یا اینکه نقطه ضعف به شمار می‌رود، کاملا به تجربه کاربری و شیوه کار شما برمی‌گردد که با کدام جای‌گزینی این کلید احساس راحتی بیشتری می‌کنید. اما از نظر کارایی، این کلید در مکان تازه‌اش توانسته سریعتر و دقیتر از گذشته عمل کند.

یکی از تغییرات دیگر طراحی که شاید در نگاه اول چندان به چشم نیاید، بازطراحی لبه‌های این تلفن هوشمند است. نوار فلزی که دور این اسمارت‌فون را در بر گرفته، به شکل برازنده‌ای مرحله‌ انتقالی میان صفحه نمایش و بخش شیشه‌ای پشتی را جلوه‌گر ساخته و البته در دست گرفتن این اسمارت فون را هم به دور از هراس لیز خوردن راحت‌تر ساخته است.  اصل این ساختار در آنر 9 حفظ شده است. اما گوشه‌ها بیشتر از گذشته منحنی شده و اندکی سبک طراحی سامسونگ را به ذهن می‌آورند.

این ایده که تلفن را در غلافی ساندویچی از فلز و شیشه بپیچند چندان تازه نیست. اما تا کنون دیده‌ایم که شرکتهای گوناگونی در مرحله اجرای این ایده به مشکل برخورده‌اند و آنر هم تا حدی از این مشکل رنج می‌برد. برای مثال در بخش جلویی که لبه‌های فلزی به نمایشگر شیشه‌ای می‌رسند، اندکی فاصله میان دو جنس متفاوت دیده می‌شود. هرچند که این فاصله اصلا با انگشت احساس نمی‌شود و بسیاری اصلا متوجه آن نمی‌شوند.

جمع تمام تجربیات و تصمیمات طراحی در Honor 9 شما را با محصولی زیبا روبرو ساخته که البته برخی افراد این زیبایی‌ها را ایراد کارایی می‌بینند و ممکن است از لغزنده بودن آن در دستان کوچک شاکی باشند. برخی هم می‌گویند که جنس بدنه باعث شده که ذره ذره از روی سطح میز لیز بخورد و گاهی پایین بیافتد، که این موضوع تقریبا شامل تمام محصولاتی می‌شود که از بدنه شیشه‌ای بهره می‌برند. اما در کنار همه این حرفها باید گفت که شما محصولی را در اختیار دارید که علیرغم عضویت در گروه میان‌رده بازار، ظاهری شاهانه را به رخ می کشد.

نمایشگر 

در دنیای امروز که به نظر می‌رسد با تمام قوا مشغول هل دادن تولید‌کننده و مصرف‌کنندگان اسمارت فون به سمت نمایشگرهای بزرگ و بزرگتر است، هواوی در خانواده آنر توانسته به خوبی بر این وسوسه غلبه کرده و اندازه نمایشگری متناسب با کارایی را انتخاب کند. آنر 9 از صفحه نمایش (نسبتا کوچک در مقیاس امروزی)‌ 5.15 اینچی بهره می‌برد. این نمایشگر رزولوشن 1080 در 1920 پیکسل دارد. اگرچه این اعداد رکوردی در جنگ پیکسلها محسوب نمی‌شوند، اما در پنلی با این اندازه کاملا کافی و مناسب به نظر می‌رسند و شاید هر رزولوشنی بالاتر از این در ابعاد 5.15 اینچی را هدر دادن تکنولوژی و سرمایه دانست.

روشنایی نمایشگر آنر 9 بسیار عالی است و یکی از شفاف‌ترین و پرنورترین نمایشگرهای موبایل سال جاری را در اینجا شاهد هستیم. لذا در شرایط محیطی گوناگون و حتی نور مستقیم خورشید هم به خوبی می توانید از پس انجام کارهای‌تان به راحتی بربیایید.

دقت رنگ آن هم علیرغم تعلقش به خانواده میان‌رده بازار، شایسته و قابل تقدیر است و اگرچه از برخی ایرادها در شدت رنگ یا اندکی اشباع بالا رنج می‌برد، اما دمای رنگ به راحتی برای شرایط کاری گوناگون قابل تنظیم است.

کارایی پردازنده مرکزی و رم

در حالی که تقریبا همه موبایل‌سازان دنیا به دنبال استفاده از آخرین نسل (و گاهی یکی دو نسل قدیمی‌تر)‌ از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون در محصولات خود هستند، غولهایی چون سامسونگ، اپل و هواوی همواره سعی کرده‌اند این کار را به شکل بهتر و کارآمدتری به انجام برسانند. این شرکتها همیشه در این بخش سخت‌افزاری اسمارت‌فونهای‌شان از پردازنده‌های اختصاصی طراحی (و گاها تولید) شده توسط خودشان استفاده می‌کنند. آنر 9 هم از پردازنده Kirin 960، یکی از آخرین ساخته‌های کارخانجات هواوی بهره می‌برد. این چیپ را در محصولات دیگری همچون میت 9 و پی 10 هواوی هم می‌توان دید.

لذا قلب تپنده آنر 9 را تقریبا می‌توان یکی از جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده‌های مرکزی تولید هواوی دانست. برای درک بهتر توانایی این پردازنده در مقام مقایسه می‌توان آن را محصولی بهتر از مدل 821 اسنپ‌دراگون و اندکی پایین‌تر از 835 دانست که روی اغلب پرچمداران فعلی بازار نصب شده است.

در این میان برای توان بهتر پردازشی و کارایی بالاتر آنر 9، هواوی آن را به رم 6 گیگابایتی مجهز کرده است. البته مدل 4 گیگابایتی آن را هم روانه بازار نموده تا کسانی که قدرت کمتر و قیمت مناسبتر می خواند، نیز توان خرید آنر 9 را داشته باشند. اگرچه بسیاری معتقدند در کارکردهای روزانه این میزان رم کاربرد چندانی ندارد. اما هواوی با عرضه آنر 9 با رمهای 4 و 6 گیگابایتی، تصمیم گرفته تا محصولی را عرضه کند که در تمامی فعالیتهای پردازشی سنگین و کارهایی که به حجم بالایی از تبادل اطلاعات نیاز دارند (مانند برخی بازیهای گرافیکی) کم نیاورده و با اطمینان ایستادگی کند.

دوربین

هواوی (و البته خانواده آنر) مدت مدیدی است که به استفاده همزمان از دو دوربین اصلی در پشت اسمارت‌فونهای‌شان روی آورده‌اند و این داستان در آنر 9 هم ادامه پیدا کرده است.  این اسمارت‌فون به دو دوربین جداگانه با سنسورهای مجزا و یک فلش قدرتمند مجهز شده تا تصاویر شما را در شرایط گوناگون به بهترین شکل ثبت کند. از نوآوریهای بخش دوربین آنر 9 می‌توان به تجهیز آن با قابلیت فوکوس لیزری اشاره کرد.

اگرچه آنر 8 در بخش پشتی خود از دو دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی و مونوکروم بهره می‌برد. اما در آنر 9، هواوی دوربین 12 مگاپیکسلی رنگی را حفظ کرده و دوربین مونوکروم یا سیاه و سفید را به سنسور 20 مگاپیکسلی ارتقا داده است. این مجموعه دقیقا شبیه همان چیزی است که در خانواده پی 10 و میت 10 در سال جاری مورد استفاده قرار گرفته است.

کیفیت تصویر

به لطف شیوه استفاده از دوربین‌ها و همچنین فلاش و فوکوس بسیار خوب آنر 9، کیفیت عکاسی بسیار خوبی در نور کم در اختیار دارید و در محیط‌های گوناگون تصاویر زیبا و دلپذیری ثبت خواهید کرد.

برنامه دوربین هواوی هم در خانواده آنر، همانند گروه پی و میت از امکانات فراوان و حتی بیش‌از حدی بهره می‌برد که برای هر وضعیت عکاسی، تنظیماتی را در اختیار کاربر می گذارد و برای استفاده از حالت عکاسی HDR یا سیاه‌وسفید تنها کافی است کاربر روی صفحه اپلیکیشن انگشت خود را به چپ و راست بکشد. البته شاید بهتر بود دکمه دم‌دستی و ساده و مشخصی روی صفحه برای چنین قابلیتهای پرکاربردی در نظر گرفته می‌شد.

این اسمارت‌فون از قابلیت زوم سخت‌افزاری 1x و 2x هم بهره می برد. در حالت عکاسی سیاه و سفید قادرید کیفیت تصاویر را روی 20 مگاپیکسل بگذارید و در عکاسی رنگی به حداکثر کیفیت 12 مگاپیکسلی دسترسی دارید و سنسور و لنز 20 مگاپیکسلی وظیفه افزایش عمق و جزئیات عکس را در اختیار دارد.  البته حالت زوم اپتیکال یا سخت‌افزاری تنها در حالت عکاسی رنگی قابل استفاده است.

دوربین جلوی این اسمارت‌فون هم با سنسور 8 مگاپیکسلی هم طرفداران سلفی را کاملا راضی خواهد کرد. این دوربین هم در نور کم کیفیت قابل قبولی دارد و همچنین هنگام عکاسی با فیلتر افکت بوکه، شناسایی لبه‌های تصویر بهتر صورت گرفته و نتایج بهتر و دقیق‌تری خواهید داشت. پس از مدتی استفاده مطمئنا حالت عکاسی beauty آن به شیوه اصلی عکاسی‌تان تبدیل خواهد شد.

ضبط ویدیو

اولین نکته قابل توجه در ضبط ویدیوها با موبایل آنر 9 هواوی، کیفیت عالی میکروفون آن در ثبت صداها است که حتی در محیط‌های شلوغ هم به خوبی صدای مورد نظر را ضبط می کند. علاوه بر این زمان فوکوس خودکار و فوکوس دوباره آن در حالت ویدیویی بهبود چشم‌گیری نسبت به قبل داشته است. با این اسمارت فون شما می توانید با کیفیت 1080p و سرعت 30 فریم بر ثانیه به ضبط ویدیو بپردازید.

کیفیت تماس صوتی

با آنر 9 هیچ مشکلی در برقراری یا دریافت تماس‌های صوتی ندارید و در هر شبکه مخابراتی در بازارهای هدف به راحتی از آن استفاده خواهید کرد. کیفیت صدای مکالمه آن هم بسیار خوب است و به لطف میکروفون کارآمدش در شرایط گوناگون، صدای شما با وضوح و دقت خوبی به گوش کاربر می‌رسد.

عمر باتری

به نظر می‌رسد امسال در زمینه باتری تلفنهای همراه، هواوی چینی یکه‌تاز بازار باشد. همان‌طور در گذشته مشاهده کردید، خانواده میت 10 قدرتمندترین باتری‌های فعلی دنیای موبایل را در خود دارند. آنر 9 هم با بهبود قابل قبولی نسبت به آنر 8، اکنون به باتری 3200 میلی‌آمپرساعتی مجهز شده که بسیاری از پرچمداران 2017 هم ممکن است از آن بی بهره باشند.

نکته جالب دیگر این است که آنر 9 چنین توان فراوانی را اصلا هدر نمی‌دهد و در زمینه مدیریت مصرف انرژی هم خوش درخشیده است. در تستهای انجام شده با صفحه روشن و نور 100 درصد دائمی، این موبایل تا 8 ساعت کاربران را همراهی کرده است. این میزان توانسته آنر 9 را شانه به شانه بزرگان و پرچمداران بازار در بحث باتری جلو ببرد.

اگرچه توان شارژ سریع باتری آنر 9 به پای خانواده میت 10 نمی‌رسد؛ اما برای شارژ کامل باتری آن اندکی بیش از 100 دقیقه زمان لازم دارید و اگر حوصله این کار را ندارید، تنها در 45 دقیقه می‌توانید به شارژ 50 درصدی برسید.

نتیجه گیری

از بسیاری نظرات Honor 9 ارتقایی قابل قبول و پایدار نسبت به آنر 8 سال گذشته هواوی است. و در مقایسه با مدلهای گرانتری چون میت 10 و پی 10 شاید جذابیتهای فراوانی در مقایسه کارایی-قیمت داشته باشد. این اسمارت فون را در بازار ایران با قیمتی در حدود یک میلیون و هشتصد هزارتومان می‌توانید خریداری کنید. این قیمت مقداری از میان‌رده های برخی رقبا بیشتر است، اما شاید کیفیت و زیبایی آنر 9 بتواند تا حد زیادی آن را جبران کند.

در پایان اینکه برای کاربرانی که دنبال اسمارت‌فونی جمع‌وجور، توانمند و با کارایی بالا هستند، آنر 9 هواوی می‌تواند انتخابی قابل قبول و کارآمد باشد که عمر باتری بسیار خوبی داشته و کیفیت عکاسی دلپذیری را فراهم می‌آورد. نظر شما درباره Huawei Honor 9 و دیگر تازه‌واردهای این شرکت چیست؟ تا چه حد مشتاق خریدن آنها هستید؟

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر