ماهان شبکه ایرانیان

اکتشافات حوزه سلامت در سال ۲۰۱۵

۱. مغز با سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد تحقیقات نشان دادند مغز از طریق رگ‌های لنفاوی که قبلاً تصور می‌شد وجود ندارند، مستقیماً با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. در نتیجه مغز می‌تواند تأثیر عمیقی بر روی درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های عصبی مانند افسردگی، آلزایمر، پارکینسون، ام‌اس و اوتیسم داشته باشد.

اکتشافات حوزه سلامت در سال 2015
سال 2015 از نظر جامعه پزشکی سال ارزشمندی محسوب می‌شود؛ زیرا اطلاعات شگفت‌انگیزی در زمینه‌های مختلف سلامت به دست آمد که به بهبود سلامتی انسان‌ها کمک می‌کند. در ادامه به برخی از این کشفیات اشاره خواهیم کرد.

1. مغز با سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد
تحقیقات نشان دادند مغز از طریق رگ‌های لنفاوی که قبلاً تصور می‌شد وجود ندارند، مستقیماً با سیستم ایمنی بدن ارتباط دارد. در نتیجه مغز می‌تواند تأثیر عمیقی بر روی درمان و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های عصبی مانند افسردگی، آلزایمر، پارکینسون، ام‌اس و اوتیسم داشته باشد.

2. استفاده از آیفون قبل از خواب، در خواب اختلال ایجاد می‌کند
حالا می‌دانیم استفاده از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی که نور ساطع می‌کنند، مانند تبلت و دستگاه‌های همراه دیگر در ساعات قبل از خواب، مانع ترشح ملاتونین در مغز می‌شود. ملاتونین هورمونی است که نه تنها چرخه زمانی بدن را تنظیم کرده و به خوابیدن انسان کمک می‌کند، بلکه در حالت بسیاری از ژن‌ها نقش دارد که برخی از آن‌ها مانع بروز سرطان می‌شوند.

3. مصرف مواد غذایی تند عمرتان را طولانی می‌کند
طبق یک تحقیق، افرادی که هر روز غذاهای تند می‌خورند، 14 درصد کمتر احتمال دارد که طی 7 سال بعد جان خود را از دست بدهند. ظاهراً ماده فعال فلفل قرمز یعنی کپسای‌سین، مزایای بی‌شماری برای سلامتی در بردارد.

4. حتی سوداهای رژیمی نیز شما را چاق می‌کنند
ظاهراً بسیاری از شیرین‌کننده‌های مصنوعی همانند شکر طبیعی عمل می‌کنند و تأثیر مشابهی بر روی هورمون‌ها می‌گذارند.

5. احتمالاً چربی‌های اشباع‌شده مضر نیستند
طی چند سال اخیر مشخص شده چربی‌های اشباع‌شده آن طور که تصور می‌شد مضر نیستند. در واقع، این موضوع بسیار پیچیده‌تر است؛ سالم بودن یا نبودن چربی‌های اشباع‌شده بیشتر به زمینه آن‌ها در رژیم غذایی وابسته است. در واقع طبق تحقیقی که در نشریه بریتیش مدیکال ژورنال منتشر شد، ارتباطی میان مصرف چربی‌های اشباع‌شده و مرگ وجود ندارد.

6. ترس انسان از چربی درست نیست
طبق یک تحقیق، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان بدهد مصرف چربی با مرگ‌ومیر ارتباط دارد. محدود کردن مصرف چربی در سال 1977 و 1983 توسط دولت‌های آمریکا و بریتانیا پیشنهاد شد. با این حال ظاهراً هیچ مدرکی برای پشتیبانی از این پیشنهاد وجود نداشته است.

7. کاهش مصرف کربوهیدرات احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد
طبق یک تحقیق جدید و بزرگ که در سال 2015 منتشر شد، رژیم‌های غذایی که کربوهیدرات کمی دارند، بیشتر از رژیم‌های غذایی کم‌چرب احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند و باعث کاهش وزن در افراد بالغی می‌شوند که دچار اضافه‌وزن هستند.

8. سن بیولوژیکی مهم‌تر از سن زمانی است
حتماً شما هم افرادی را دیده‌اید که هم‌سن هستند؛ اما یکی جوان‌تر به نظر می‌رسد. در واقع انسان‌ها دو سن دارند؛ سن زمانی که از طریق سال تولد مشخص می‌شود و سن بیولوژیکی که از طریق سبک زندگی مشخص می‌شود. طبق یک تحقیق، بین ظاهر افراد و سن بیولوژیکی آن‌ها ارتباطی وجود دارد؛ افرادی که جوان‌تر از سن زمانی خود به نظر می‌رسند، در واقع جوان‌تر هستند.

9. روغن‌زیتون خالص برای سلامت مغز مفید است
رژیم غذایی مدیترانه‌ای از بروز بیماری‌های عصبی و قلبی پیشگیری می‌کند. هیچ‌کس نمی‌داند چرا؛ اما ما می‌دانیم که این رژیم سرشار از ماهی آزاد و میزان زیادی روغن‌زیتون است. طبق یک تحقیق، افرادی که به مدت 6 سال از رژیم غذایی مدیترانه‌ای به همراه روغن‌زیتون بیشتر بهره بردند، فعالیت ذهنی بهتری داشتند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان