با کسالت خداحافظی کنید

کسالت ممکن است عوارض جانبی برخی داروها نیز باشد. علاوه بر این، رژیم غذایی نامناسب، اختلال غذا خوردن، درد مزمن، عدم تحرک، اعتیاد به الکل، دیابت و کم‌کاری غده تیروئید نیز باعث بروز کسالت و خواب‌آلودگی در طول روز می‌شوند.

با کسالت خداحافظی کنید
کسالت معمولاً ناشی از خواب بی‌کیفیت یا بی‌خوابی است. در واقع، خواب‌آلودگی بیش‌ازاندازه در طول روز ممکن است نشانه یک اختلال خواب باشد. شرایط روحی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و خستگی روحی و فکری نیز ممکن است باعث بروز خواب‌آلودگی شوند.

کسالت ممکن است عوارض جانبی برخی داروها نیز باشد. علاوه بر این، رژیم غذایی نامناسب، اختلال غذا خوردن، درد مزمن، عدم تحرک، اعتیاد به الکل، دیابت و کم‌کاری غده تیروئید نیز باعث بروز کسالت و خواب‌آلودگی در طول روز می‌شوند.

برخی از علائم کسالت عبارت‌اند از خواب‌آلودگی بیش‌ازاندازه در طول روز، بی‌حالی، زودرنجی، فراموشی و کاهش انرژی.
اگر پس از مصرف داروی جدیدی که پزشک تجویز کرده، مصرف بیش‌ازحد یک دارو یا آسیب به سر دچار خواب‌آلودگی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

در ادامه 10 روش برای مقابله با خواب‌آلودگی معرفی شده است.
1. برنامه منظمی برای خواب داشته باشید
بی‌خوابی و خواب بی‌کیفیت دو دلیل اصلی خواب‌آلودگی در طول روز هستند. افراد مختلف به میزان متفاوتی خواب نیاز دارند؛ اما به طور متوسط 7 الی 8 ساعت خواب شبانه برای عملکرد درست بدن کافی است.

2. روز خود را با نور خورشید شروع کنید
هر روز مدتی را زیر نور خورشید بگذرانید. این کار باعث می‌شود در کل روز پرانرژی باشید و با خواب‌آلودگی مقابله کنید. در واقع، نور خورشید به تنظیم چرخه خواب‌وبیداری کمک می‌کند.

3. صورت خود را با آب سرد بشویید
اگر احساس خواب‌آلودگی دارید، کمی آب سرد به صورت خود بزنید. تغییر ناگهانی دما به از بین رفتن خواب‌آلودگی کمک کرده و سطح انرژی و تمرکز ذهنی را بهبود می‌بخشد.

4. صبح‌ها پس از بیدار شدن چای سبز بنوشید
چای سبز باعث افزایش انرژی و استقامت شما می‌شود و از بروز خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند. چای سبز برای مقابله با خستگی و استرس نیز مؤثر واقع می‌شود.

5. آب‌لیمو بنوشید
نوشیدن آب به همراه لیمو در صبح روشی مؤثر برای از بین بردن خواب‌آلودگی است. این کار به تأمین آب بدن کمک کرده و مواد سمی را دفع می‌کند. برای تهیه این نوشیدنی آب ½ یک لیمو را داخل یک لیوان آب تصفیه‌شده و ولرم بریزید. در صورت تمایل کمی عسل به این ترکیب اضافه کنید.

6. صبحانه و میان‌وعده‌های سالم بخورید
یک صبحانه خوب از مواد غذایی کم‌چرب، سرشار از پروتئین و کربوهیدرات‌های پیچیده تشکیل شده است. صبحانه‌ای متشکل از شیر، ماست، تخم‌مرغ، پنیر، نان سبوس‌دار، میوه‌های فیبردار، جو دوسر، غلات، مغز میوه و اسموتی صبحانه‌ای کامل و سالم محسوب می‌شود.
برای میان‌وعده نیز می‌توانید از مغز میوه، میوه، آب‌میوه و غیره استفاده کنید.

7. هر روز ورزش کنید
اگر 5 روز از هفته، هر روز 30 دقیقه ورزش کنید، سطح هوشیاری و انرژی شما بهبود می‌یابد و به راحتی می‌توانید با خواب‌آلودگی در طول روز مقابله کنید. این کار کیفیت خواب شبانه را نیز افزایش می‌دهد. اگر در فضای باز ورزش کنید، بیشترین مزایا را به دست خواهید آورد.

8. از آروماتراپی بهره ببرید
ماساژ بدن با روغن‌های معطر به کاهش خواب‌آلودگی در طول روز کمک می‌کنند. همچنین می‌توانید چند قطره از روغن دلخواه خود را روی یک دستمال‌کاغذی بریزید و در طول روز دستمال را بو بکشید تا هوشیار شوید.

9. مواد غذایی سرشار از امگا 3 مصرف کنید
مواد غذایی سرشار از امگا 3 مانند سالمون، گردو، کره بادام‌زمینی، تخم‌مرغ و غیره به بهبود عملکرد دستگاه ایمنی کمک کرده و ذهن شما را هوشیار نگه می‌دارد.

10. از مصرف مواد غذایی خواب‌آور خودداری کنید
مواد غذایی مانند کیک، ماکارونی، سیب‌زمینی، برنج سفید، گوشت فرآوری شده و دودی و مواد غذایی حاوی شکر افزوده باعث خواب‌آلودگی می‌شوند.
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان