لیموترش، میوه درختی از خانواده مرکبات است که برخلاف سایر مرکبات مانند پرتقال، نارنگی و... بیشتر به عنوان طعم دهنده غذاها، سس‌ها و ... استفاده می‌شود. انواع لیموترش دارای مقدار زیادی اسید سیتریک است و به همین دلیل طعم ترش و رایحه خنکی دارد. لیموترش از درخت‌هایی به دست می‌آید که بیش از 4 متر رشد نمی‌کنند و در آب و هوای مدیترانه‌ای می‌رویند. کشورهای منطقه استوایی مانند هند، مکزیک، آرژانتین، برزیل و اسپانیا بزرگ‌ترین تولیدکنندگان لیمو هستند.

خواص 

مهم‌ترین خاصیت لیموترش که باعث می‌شود در درمان انواع بیماری‌ها از سرماخوردگی تا پوست و مو توصیه شود، بالابردن سیستم ایمنی بدن، تمیز کردن معده و صاف کردن خون است. خواص لیموترش به دلیل ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، مس، آهن، پتاسیم و... است که در آن وجود دارد. لیموترش حاوی فلاووناید (زردینه ) است که از آنتی اکسیدان‌ها تشکیل شده و با سلول‌های سرطانی مقابله می‌کند. این فرآورده گیاهی هم چنین باعث جلوگیری از دیابت و فشار خون می‌شود و در حفظ سلامت دندان، مو و پوست موثر است. خوردن شربت لیمو و آب لیمو ترش هم از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.

 فواید

لیموترش و سوء هاضمه و یبوست: به کسانی که از سوءهاضمه رنج می‌برند، توصیه می‌شود در هر وعده غذایی چند قطره آب لیموترش به غذایشان اضافه کنند. آب لیموترش مانند یک پاک کننده عمل می‌کند؛ به همین دلیل بهتر است بعد از ناهار یا شام خورده شود.

لیوترش و تب: لیموترش در بهبود افرادی که دچار سرماخوردگی، ذات الریه یا آنفولانزا شده‌اند کمک می‌کند. این میوه با ایجاد تعرق در بدن باعث پایین آمدن تب و کوتاه شدن دوره بیماری می‌شود.

لیموترش و بیماری‌های دهان و دندان: لیموترش در سلامت دندان نقش موثری دارد. مالیدن لیمو ترش روی دندانی که درد می‌کند، باعث کاهش درد می‌شود. ماساژ دادن لثه‌ها با آب لیمو از خونریزی لثه جلوگیری می‌کند و به طور کلی برای تمیز کردن دندان هم قابل استفاده است؛ به همین دلیل خمیردندان‌هایی که در داخل آنها  لیموترش اضافه شده باشد، انتخاب خوبی هستند.

لیموترش و مراقبت از مو: استفاده از لیموترش یک درمان طبیعی برای شوره سر است و هم چنین می‌تواند نقش براق کننده مو را داشته باشد.

لیمو ترش و نگهداری از پوست: از آب لیموترش برای کم کردن عوارض آفتاب سوختگی می‌توان کمک گرفت. هم چنین برای درمان آکنه و اگزما مفید است. لیمو ترش مانند یک ضد چروک عمل می‌کند و چین و چروک‌های ناشی از کهولت سن را کم می‌کند؛ به همین دلیل در میان محصولات بهداشتی و مراقبتی از پوست، نمونه‌های زیادی رامی‌توان یافت که در آنها لیموترش استفاده شده است.

لیموترش در انسداد خونریزی داخلی، کاهش وزن، مشکلات تنفسی و... هم گره گشاست. به طور کلی، استفاده از لیموترش، یک پیشگیری طبیعی  است که جلوی بروز بسیاری از بیماری‌ها را می‌گیرد.

انواع لیموترش

هر کدام از کشورهای تولیدکننده عمده لیموترش، نوع خاصی از این میوه را دارند؛ در واقع با توجه به آب و هوا و شرایط جوی یک نوع درخت لیمو ترش رشد می‌کند اما لیموترش‌های موجود در بازار ایران به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: زرد و سبز. لیموهای زرد، درشت‌تر هستند و پوست ضخیم‌تری دارند اما لیمو سبز کوچک‌تر است و پوست نازکی دارد؛ البته پوست این مدل لیمو در ابتدای فصل سبز است و به تدریج زرد می‌شود.

مصارف لیموترش

لیموترش نه فقط در آشپزی و شیرینی پزی به عنوان یک طعم دهنده بلکه در صنایع دیگری چون شوینده‌ها، عطرسازی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت پاک کنندگی لیموترش باعث شده تا در ساخت شوینده‌های خانگی که باید هماهنگی بیشتری با انسان داشته باشند، مورد استفاده بگیرد. برای کسانی هم که ترجیح می‌دهند از شوینده‌های طبیعی به جای کارخانه‌ای استفاده کنند، لیموترش بهترین انتخاب است. مصرف دیگر لیموترش در صنایع عطرسازی است. می‌توانید مطمئن باشید که هر عطری که رایحه‌ای خنک دارد، در ساخت آن از عصاره لیموترش استفاده شده است.