ماهان شبکه ایرانیان

فوت‌وفن سفرهای بی‌خطر و امن در جاده

گاهی اوقات، وقتی باید شادترین زمان سال را در تعطیلات داشته باشیم، غم‌انگیزترین آن در جاده نصیبمان می‌شود!

فوت‌وفن سفرهای بی‌خطر و امن در جاده

گاهی اوقات، وقتی باید شادترین زمان سال را در تعطیلات داشته باشیم، غم‌انگیزترین آن در جاده نصیبمان می‌شود!

 

فصل سفر‌های جاده‌ای که می‌شود سفر به شهرهای دور و طی مسافت زیاد برای رسیدن به مقصد سفر شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌کنند. خستگی ناشی از رانندگی مداوم در ساعات متمادی راننده را در ساعات پایانی سفر به این فکر می‌اندازد که باید هر طور هم که شده خود را سریع‌تر به مقصد برساند و از گاز دادن در جاده لعنتی نجات پیدا کند.

در اینجا، به شما ترفندهایی را می‌آموزیم که سفر خود را با شادی به پایان برسانید و به سلامت طی مقصد کنید.

خودروی خود را از هر نظر برای سفر آماده کنید

ببینید آیا ماشین شما از نظر فنی تا آخر سفر با شما یار خواهد بود یا نه. اگر احتمال می‌دهید در میانه راه دچار نقص فنی شود، حتماً تعمیرات لازم را انجام دهید.

مسیر خود را بشناسید

چه از نقشه کاغذی استفاده می‌کنید یا از نقشه گوگل یا مسیریاب‌های دیگر، حتماً سعی کنید از مسیرهای آشنا و پرتردد بروید تا هم گم نشوید و هم در جاده‌ها سالم‌تری رانندگی کنید. علاوه بر این، گرفتار دزدان سر گردنه هم نمی‌شوید.

 

از استراحت غافل نشوید! اما نه پشت فرمان…

شب قبل از سفر، باید حتماً 7 ساعت خوابیده باشید و هوش و حواستان سر جایش باشد. بعد از طی هر 200 کیلومتر برای استراحت توقف کنید. در بهترین مکان خودرو را کنار جاده پارک کنید و سعی کنید در آن لحظات به شما خوش بگذرد.

یادتان نرود که خستگی یکی از بزرگترین قاتلان جاده است. اگر حس می‌کنید چرتتان گرفته است، فوراً پنجره را باز کنید و ماشین را کنار جاده متوقف کنید تا با کمی انجام تمرینات کش و قوس بدن خواب از سرتان بپرد و رانندگی‌تان را با امنیت بیشتری ادامه دهید.

تعطیلات در نیمه راه

حتماً که دلتان می‌خواهد هر چه سریع‌تر به مقصد برسید. در این سفر طولانی، احتمالاً همه همراهان غرولند خواهند کرد که “پس کی می‌رسیم؟”. اینجاست که دیگر به عنوان راننده مغزتان داغ می‌کند. معمولاً سفری که یک روز طول می‌کشد، مخصوصاً اگر مسافت بیش از 800 کیلومتر باشد، تمرکز شما را بر هم می‌زند و باعث می‌شود بخواهید پایتان را بیشتر روی پدال گاز فشار دهید و به این سفر طولانی زودتر خاتمه دهید. بهتر است برای استراحت سفرتان را با رزرو یک اقامتگاه در شهری جدید به دو بخش تقسیم کنید؛ این طوری هم فال است و هم تماشا. هم خستگی شما و همراهانتان در می‌رود و کمتر صدای اعتراض بلند می‌شود و هم از شهر جدیدی بازدید می‌کنید.

 

در روشنایی روز برانید

با این که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند سفرهای طولانی خود را به شب موکول کنند که جاده‌ها خلوت‌تر و آرام‌تر است اما آمار نشان می‌دهد رانندگی در شب خطرناک‌تر است. این امر به این دلیل است که دید شما به میزان قابل توجهی نسبت به محیط اطراف و جاده پیش رو کاهش پیدا می‌کند و حتی احتمال برخورد با رانندگان مست یا افرادی که در مصرف مواد مخدر افراط کرده‌اند بیشتر می‌شود. شاید در روز ترافیک بیشتر باشد و نور خورشید شما را آزار دهد اما بهتر است روشنایی روز را به تاریکی خطرآفرین شب ترجیح دهید.

کمربند ایمنی را ببندید

حتماً مطمئن شوید که همه اعضای خانواده یا همراهان شما، چه در ردیف جلو و چه در عقب ماشین، کمربند ایمنی خود را بسته‌اند. این وسیله ساده که خیلی‌ها عمداً آن را نادیده می‌گیرند و فکر می‌کنند به درد نمی‌خورد، می‌تواند نجات‌بخش جان شما در مواقع تصادفات باشد؛ مخصوصاً کودکان را سر جایشان می‌نشاند و از پرت شدن آنها به بیرون از خودرو در هنگام تصادف جلوگیری می‌کند.

 

با سرعت مطمئنه برانید

سرعت خیلی زیاد یا خیلی کم هر دو خطرآفرین هستند و احتمال تصادف را افزایش می‌دهند. اگر خیلی یواش حرکت کنید، همه می‌خواهند از شما سبقت بگیرند و بسیاری از رانندگان شانس سبقت را پیدا خواهند کرد اما اگر خیلی هم سرعتتان بالا باشد قادر به کاهش سرعت و کنترل خودرو در مواقع خطر نخواهید بود. بهترین کار این است که با سرعت مطمئنه و مجاز برانید وقتی هوا بارانی است نیز سرعت خود را کاهش دهید زیرا توقفگاه‌ها دورتر خواهند بود و دید شما کمتر می‌شود. در هنگامی که جاده لغزنده است از ترمز کردن ناگهانی و حرکات مارپیچی و انحراف به چپ نیز پرهیز کنید.

مراقب خودروهایی که آهسته‌تر می‌روند باشید

هر کسی ممکن است از هوش کافی برخوردار نبوده یا ماشینش به اندازه کافی قدرت نداشته باشد که بتواند همزمان از چند خودرو سبقت بگیرید. قانون اول در رانندگی ایمن و بی‌خطر این است که اگر مطمئن نیستید با امنیت کامل سبقت می‌گیرید، از انجام این کار پرخطر پرهیز کنید. شاید فکر کنید آن قدر باهوش هستید که فاصله را در لحظه آخر تخمین بزنید اما این را هم در نظر بگیرید که اگر در لحظه آخر ماشین با شما یار نباشد و ناگهان موتور خودروی شما از کار بیفتد یا لاستیک خودرو پنچر شود چه خواهید کرد؟ دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است.

 

با دقت جاده را بپایید

با این که ممکن است ماشین‌های مدل بالا، لوکس و گران‌قیمتی داشته باشید و از حالت رانندگی خودکار بتوانید استفاده کنید، اما بهتر است خودتان مهارت کنترل جاده را داشته باشید و حسابی آن را زیر نظر بگیرید تا اگر وضعیت خطرناکی پیش آمد قبل از این که شما را تهدید کند، برای پیشگیری از تصادفات وارد عمل شوید.

هشیار برانید

این قانون هم مانند قانون بستن کمربند ایمنی نیازی به گفتن ندارد اما آمار نشان می‌دهد که مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر عامل اصلی بسیاری از تصادفات جاده‌ای است. اگر چند روزی به سفر رفته‌اید و برای خوشگذراندن تا آنجا که توانسته‌اید خرج کرده‌اید و حالا وقت بازگشت به خانه است، بهتر است بدانید هر چقدر هم که مبلغ زیادی بابت خوشگذرانی‌های زودگذر هزینه کرده باشید کمتر از قیمت جان و زندگی شماست، کمتر از زمانی که با توقف پلیس در بازداشتگاه به سر می‌برید یا در اثر سوء مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر مرتکب جرم یا جنایتی می‌شوید که حتی بیمه ماشین شما هم تاوان باز پس دادن آن را ندارد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان