چگونه ظرف‌های ترشی یا کنسرو را استریل کنیم؟

ترشی و کنسرو‌های خانگی، روشی مناسب برای افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات هستند. با این حال در صورت رعایت نکردن اقدامات ضروری برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و سم بتولیسم، خطراتی در پی خواهند داشت.

چگونه ظرف‌های ترشی یا کنسرو را استریل کنیم؟

ترشی و کنسرو‌های خانگی، روشی مناسب برای افزایش ماندگاری میوه و سبزیجات هستند. با این حال در صورت رعایت نکردن اقدامات ضروری برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و سم بتولیسم، خطراتی در پی خواهند داشت.

180223-footofan_com

اطمینان از استریل بودن ظروف شیشه‌ای مورد استفاده برای نگهداری ترشی و کنسروها، اولین و یکی از مهم‌ترین نکات برای نگهداری مواد غذایی به این روش است.

چگونه ظروف شیشه‌ای را استریل کنیم؟

– تنها از شیشه‌هایی استفاده کنید که مخصوص کنسرو کردن باشند. سایر شیشه‌ها ممکن است به اندازه کافی ضخیم نباشند یا نتوانند گرمای حاصل از فرآیند استریل یا محتویات را تحمل کنند.

– دقت کنید که ظرف موردنظر هیچ‌گونه ترکی نداشته باشد. شیشه‌هایی که دارای ترک هستند را کنار بگذارید و برای موارد دیگری استفاده کنید. از آنجایی که این شیشه‌ها آسیب‌پذیرتر هستند و احتمال شکستن آن‌ها در مراحل بسته‌بندی بیشتر است و باعث می‌شوند باکتری‌ها پس از بستن درب شیشه رشد کنند، می‌توانند خطرناک باشند.

– شیشه‌های سالم را با آب داغ و صابون بشویید و سپس به خوبی آب بکشید تا تمام ماده شوینده از دیواره‌های ظرف پاک شود. اگر از شیشه‌های قدیمی استفاده می‌کنید که رسوب گرفته‌اند و یا قشر نازکی از محتویات قبلی به دیواره‌شان چسبیده است، آن‌ها را ابتدا به مدت یک شب در مخلوط سرکه سفید و آب (یک فنجان سرکه در 4 لیتر آب) بخیسانید و سپس به صورت گفته شده با آب و صابون بشویید.

– شیشه‌ها را در کف قابلمه بزرگی با فاصله چند سانتی‌متر از هم بچینید. ظرف را پر از آب داغ کنید تا جایی که آب تا چند سانتی‌متر بالای شیشه‌ها بیاید. درب ظرف را بگذارید. اجازه دهید آب درون ظرف به مدت 10 دقیقه بجوشد. اگر محل زندگی شما بیشتر از 1000 فوت از سطح دریا ارتفاع دارد، مدت‌زمان جوشیدن آب باید بیشتر باشد. به طور معمول به ازای هر 1000 فوت ارتفاع، یک دقیقه به زمان جوشیدن شیشه‌ها اضافه می‌شود.

– بعد از 10 دقیقه شعله را خاموش کنید و اجازه دهید شیشه‌ها تا موقع بسته‌بندی، درون آب داغ باقی بمانند. درب ظرف را برندارید. وقتی مواد آماده قرار گرفتن درون شیشه‌های کنسرو بودند، آب درون هر کدام از شیشه‌ها را به آرامی خالی کنید، مواظب باشید دستتان یا هر وسیله غیر استریل شده‌ای با درون یا دهانه شیشه‌ها تماس پیدا نکند. شیشه‌ها باید بلافاصله بعد از خالی کردن آبشان پر و بسته‌بندی شوند تا از ورود باکتری‌های هوازاد و هاگ‌های قارچ‌ به درون کنسرو جلوگیری شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر