۱۰ نشانه کیست تخمدانی که زنان باید بدانند

کیست تخمدانی یک کیسه پر از مایع است که روی یکی از تخمدان‌ها تشکیل می‌شود. بیشتر زنان حداقل یک بار دچار کیست تخمدانی می‌شوند. در نتیجه بهتر است با نشانه‌های این کیست‌ها بیشتر آشنا شوید.

10 نشانه کیست تخمدانی که زنان باید بدانند

کیست تخمدانی یک کیسه پر از مایع است که روی یکی از تخمدان‌ها تشکیل می‌شود. بیشتر زنان حداقل یک بار دچار کیست تخمدانی می‌شوند. در نتیجه بهتر است با نشانه‌های این کیست‌ها بیشتر آشنا شوید.

انواع مختلفی از کیست تخمدانی وجود دارد مانند کیست پوست‌سان و کیست اندومتروز. با این حال، کیست‌های کنشی رایج‌ترین نوع کیست‌های تخمدانی هستند.

 

همچنین متخصصین هنوز علت بروز کیست در برخی زنان را نمی‌دانند؛ اما چند عامل خطرزا را برای این موضوع معرفی کرده‌اند. برخی از عوامل خطرزا عبارت‌اند از سیگار کشیدن، سابقه کیست تخمدانی در خانواده، سرطان سینه یا روده بزرگ، چاقی مفرط، زنانی که تاکنون باردار نشده‌اند، زنانی که به فرزندانشان شیر مادر نداده‌اند و برخی داروهای خاص مانند داروهای بارداری یا هورمون درمانی.

بیشتر کیست‌های تخمدانی هیچ نشانه و علامتی ندارند و معمولاً خودبه‌خود از بین می‌روند. با این حال اگر کیست تخمدانی بزرگ باشد، ممکن است ناراحتی‌هایی را ایجاد کند.

در ادامه به 10 نشانه کیست‌های تخمدانی اشاره خواهیم کرد.

 

  1. درد در ناحیه لگن

رشد یک کیست تخمدانی به نواحی اطراف تخمدان فشار وارد می‌کند و باعث بروز درد می‌شود. این درد همانند دردی است که در میانه چرخه قاعدگی خود تجربه می‌کنید.

 

  1. نفخ

احساس سیری یا سنگینی در شکم یکی از مشکلات رایجی است که در چرخه قاعدگی مشاهده می‌شود. با این حال نفخ ممکن است دلایل دیگری داشته باشد مانند کیست تخمدانی و سرطان تخمدان.

اگر اندازه کیست تخمدانی بزرگ شود، فضای بیشتری از شکم را اشغال می‌کند و باعث بروز احساس سیری به همراه نفخ می‌شود.

 

  1. رابطه جنسی دردناک

کیست تخمدانی در ناحیه‌ای ایجاد می‌شود که خود تحت فشار است. در نتیجه فشار اضافی ناشی از رابطه جنسی باعث بروز درد می‌شود.

 

  1. تکرر ادرار

یکی دیگر از نشانه‌های کیست تخمدانی، تکرر ادرار است. یک کیست تخمدانی بزرگ به مثانه فشار وارد می‌کند. در نتیجه فرد احساس می‌کند به دفع ادرار نیاز دارد.

 

  1. چرخه قاعدگی دردناک

اگر به طور ناگهانی در چرخه قاعدگی دچار درد شدید و ترشحات خونی شدیدی داشتید، احتمالاً نشانه‌ای از کیست تخمدانی است.

بیشتر زنانی که کیست تخمدانی دارند، در دوران قاعدگی خود خون بیشتری از دست می‌دهند. همچنین این افراد قبل از شروع پریود و قبل از اتمام آن در ناحیه لگن درد را تجربه می‌کنند.

 

  1. بروز درد به هنگام حرکات روده‌ای

اگر به هنگام حرکات روده دردی را حس می‌کنید، ممکن است کیست تخمدانی داشته باشید.

 

  1. حالت تهوع و استفراغ

حالت تهوع و استفراغی که همانند دوران بارداری است، نشانه‌ای از کیست تخمدانی است. زمانی که مایع داخل کیست به داخل شکم می‌ریزد و پوشش صفاقی را تحریک می‌کند، حالت تهوع رخ می‌دهد.

 

  1. خونریزی واژینال یا ترشحات خونی

زمانی که خون یا مایع اضافی از داخل یک کیست تخمدانی که پاره شده، داخل شکم می‌ریزد، قسمتی از این مایع ممکن است از بدن به صورت خونریزی واژینال یا ترشحات خونی بیرون بیاید.

 

  1. احساس سفتی در سینه‌ها

فردی که کیست تخمدانی دارد، ممکن است احساس سفتی در سینه‌ها داشته باشد. این حس شبیه همان حسی است که در دوران بارداری تجربه می‌شود. این حس سفتی در سینه‌ها ممکن است با پریودهای نامنظم همراه باشد.

 

  1. اختلال در خوردن

اگر فرد پراشتهایی هستید و به صورت ناگهانی کم‌اشتها و بی‌اشتها شده‌اید، ممکن است کیست تخمدانی داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان