ماهان شبکه ایرانیان

دنیا از نگاه گربه‌ها

گربه‌ها پگاه‌رو (crepuscular) هستند؛ به این معنی که آنها در سپیده صبح و گرگ‌ومیش غروب فعال هستند و بینایی‌شان نیز در این زمان‌ها عملکرد بهتری دارد

دنیا از نگاه گربه‌ها

night-sight

گربه‌ها پگاه‌رو (crepuscular) هستند؛ به این معنی که آنها در سپیده صبح و گرگ‌ومیش غروب فعال هستند و بینایی‌شان نیز در این زمان‌ها عملکرد بهتری دارد. تعداد سلول‌های چشم گربه‌ها برای مشاهده سوژه‌ها یا اشیای پیرامون 8 برابر بیشتر از انسان است. با این ویژگی، آنها در تاریکی مطلق چیزهای بیشتری نسبت به انسان می‌بینند. در این مطلب، قصد داریم دید انسان (تصویر بالا) را با دید گربه‌ها (تصویر پایین) مقایسه می‌کنیم.

موجودات شب

night-vision

قدرت بینایی این موجودات در شب فوق‌العاده است و می‌توانند حرکات را در تاریکی بهتر تشخیص دهند. گربه‌ها دید پیرامونی بهتری نیز دارند.

 

رنگ‌های محدود

alps-view

با اینکه دید گربه‌ها در شب خوب است اما در عوض، انسان‌ها در روز دید خیلی بهتری دارند. انسان‌ها سلول‌های مخروطی بیشتری دارند؛ یعنی همان سلول‌هایی که مسئول پردازش نور روشن هستند. به همین دلیل، ما پالت رنگ طبیعی‌تر و زنده‌تری داریم که از انواع قرمز، زرد، نارنجی و قهوه‌ای تشکیل شده است که بسیار شبیه به آنهاست.

آبی یا زرد؟

panorama-view

دانشمندان هنوز نمی‌دانند که گربه‌ها کدام طیف رنگ را می‌بینند. برخی بر این باورند که گربه‌ها آبی یا خاکستری‌ها را بیشتر می‌بینند ولی عده دیگری بر این گمانند که گربه‌ها رنگ‌های آبی و زرد با کمی تون سبز را می‌بینند.

 

محدودیت در روز

train-station

گربه‌سانان توانایی کمتری در تمرکز روی کلوزآپ یا نمای نزدیک دارند و همه چیز را 10 اینچ (حدود 20 سانتی‌متر) دورتر می‌بینند در حالی که انسان از فاصله 5٫5 اینچ (حدود 14 سانتی‌متر) به طور واضح می‌بیند.

نزدیک‌بین

city-view

گربه‌ها نزدیک‌بین‌تر از انسان‌ها هستند. سوژه‌ای که 30 متر با آنها فاصله دارد برای گربه‌ها در 6 متری قرار دارد.

دید مات

new-york

سوژه‌های دور برای گربه‌ها مات‌تر از دید انسان است. نمای پانوراما از شهر از دید گربه‌ها خیلی شگفت‌انگیز نیست.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان