از نظر فرم دامن، لباس عروس به 5 گروه اصلی تقسیم می‌شود؛ در تمام مدل‌های لباس عروس که می‌توان گفت به تعداد عروس‌های دنیا متفاوت هستند، از یکی از مدل دامن‌های زیر استفاده شده است. هر عروس خانمی بهتر است که این مدل‌ها را بشناسد تا در هنگام انتخاب لباس عروس درست‌تر و حساب شده‌تر عمل کند.

1.لباس عروس پرنسسی(پفی):

این مدل دامن لباس عروس از کمر، پف‌دار است و حتما در دوخت آن از ژپون یا فنر استفاده می‌شود. لباس عروس با دامن پفی یا پرنسسی یکی از محبوب‌ترین مدل‌هاست که برای همه عروس خانم‌ها با هر اندامی پیشنهاد می‌شود. البته میزان پف این مدل برای افرادی که اضافه وزن دارند باید کم‌تر باشد. این مدل لباس به نام اسکارلتی نیز معروف است چون اسکارت اوهارا در فیلم برباد رفته از این مدل دامن پفی به تن دارد.

لباس عروس پرنسسی

لباس عروس پرنسسی

2.لباس عروس دنباله‌دار:

همان طور که از نامش پیداست دنباله این لباس بلند است و با شکوه و جلال‌تر از سایر مدل‌ها به نظر می رسد. البته باید در نظر داشت دنباله خیلی بلند ممکن است در شب عروسی شما را کلافه کند؛ اما اگر در عکاسی از این لباس استفاده کنید تصاویر ماندگار و منحصر به فردی ثبت خواهید کرد.

لباس عروس دنباله دارلباس عروس دنباله دار

3.دامن ماهی:

یکی از جذاب‌ترین مدل‌ها برای عروس خانم‌های خوش‌اندام مدل ماهی است. دامن لباس تا روی زانو تنگ است و از حدود زانو (کمی بالاتر یا پایین‌تر) به پایین گشاد می‌شود که ممکن است به صورت چین دار یا ساده باشد.

لباس عروس مدل ماهی

لباس عروس مدل ماهی

4.دامن ساده:

این مدل دامن ساده است و برش خاصی ندارد؛ به همین دلیل برای پارچه‌های توری یا دانتل کار شده مناسب است تا پارچه خودش را نشان دهد.
این مدل متناسب با بالا تنه و یقه لباس می تواند یک طرح ساده و در عین حال همیشه شیک باشد.

لباس عروس دامن ساده

لباس عروس دامن ساده

5:دامن فانتزی

این دامن‌ها گاهی چین‌های طبقه‌ای دارند یا با پارچه تزئین شده‌اند. همچنین گل و وسایل تزئینی مختلف هم می‌تواند در طراحی لباس عروس به کار رود.

گاهی طراحان چند مدل از دامن‌ها را با هم تلفیق می‌کنند یا با کوتاه کردن قد دامن مدل فانتزی و جدید خلق می‌کنند.

لباس عروس دامن فانتزی

لباس عروس دامن فانتزی