قاتل نامرئی پشت در خانه شماست! در و پنجره‌ها را ببندید.

فوت‌وفن پاکیزه کردن هوای داخل منزل و خارج کردن هوای آلوده از فضای بسته برای تنفس بهتر و زندگی سالم‌تر.

قاتل نامرئی پشت در خانه شماست! در و پنجره‌ها را ببندید.

فوت‌وفن پاکیزه کردن هوای داخل منزل و خارج کردن هوای آلوده از فضای بسته برای تنفس بهتر و زندگی سالم‌تر.

از اینکه این روزها قلب تهران و کلان‌شهرها در حال از کار افتادن است و دیگر نفسی برای زندگی در شهر نمانده بسیار متأسفیم. نمی‌دانیم چه کسی را مقصر بدانیم؟! خودمان؟ شهرداری؟ اداره محیط زیست؟ خودروسازها؟ سازمان حمل و نقل و ترافیک؟ کارخانه‌ها؟ هوای سرد؟ … از پیدا کردن مقصر بگذریم.

اثرات منفی آلودگی هوا در گروه‌های حساس، نظیر کودکان و نوزدان، بیماران قلبی و ریوی و افراد مسن خیلی بیشتر است. مخصوصاً وقتی آلودگی هوا به خانه‌ها هم رخنه می‌کند.

اگر در خانه‌اید و متوجه این علائم در خود شدید، هوای خانه‌تان آلوده است: سردرد آزاردهنده در منزل، خستگی، سوزش چشم‌ها، سرفه، بثورات پوستی و سرگیجه.

اگر می‌‌خواهید هوای منزلتان تمیز باشد و سالم بمانید موارد زیر را رعایت کنید:

1- ترک سیگار: در منزل سیگار نکشید.

f6b68b339940546563e3959be580870b

2- تنظیم پنجره‌ها و تهویه منزل: پنجره‌ها را باز کنید و از پنکه برای خارج کردن هوای آلوده و تهویه منزل استفاده کنید.

3- از هواکش استفاده کنید: حتماً برای فر گاز و اجاق گاز هواکش یا هود نصب کنید. در زمان آشپزی با اجاق گاز، سرعت فن را زیاد کنید.

4- از رشد قارچ پیشگیری کنید: رطوبت خانه را زیر 50 درصد نگه دارید تا مانع رشد قارچ‌ها شوید. در هوای گرم و مرطوب از دستگاه تهویه مطبوع استفاده کنید. دستگاه‌های رطوبت‌ساز را همیشه تمیز و عفونت‌زدایی کنید.

indoor-air-quality

5- برای سرویس بهداشتی هواکش بگذارید: حتماً برای حمام و دستشویی هواکش بگذارید و هنگام استفاده حتماً آن را روشن کنید. پنجره را باز و هواکش را روشن بگذارید تا رطوبت و بوی نامطبوع کاملاً خارج شود.

6- از محصولات معطر خودداری کنید: از روشن کردن شمع‌های معطر، اسپری کردن خوشبوکننده هوا، اسانس‌ها و چیزهایی شبیه به این خودداری کنید. این مواد فقط بوهای نامطبوع را مخفی می‌کنند.

7- کمتر از محصولات زیبایی استفاده کنید: از اسپری مو، لاک ناخن، لاک پاک‌کن و اسپری‌های خوشبوکننده خیلی به ندرت و در محیط‌هایی که تهویه خوبی دارند استفاده کنید.

8- نفتالین نزنید: قرص‌های نفتالین بخار پارادیکلروبنزن و نفتالین ایجاد می‌کنند که ممکن است با استنشاق شما را بیمار کنند.

9- لباس‌های خشکشویی‌شده را هوا بدهید: لباس‌هایی که به تازگی از خشکشویی گرفته‌اید می‌توانند حاوی مواد آلاینده باشند. اگر بوی یک ماده شیمیایی به مشامتان رسید، قبل از پوشیدن لباس، پوشش نایلونی روی لباس را بردارید و لباس را در فضای باز هوا بدهید.

10- لباس‌های نو را بشویید: هر پارچه‌ای که می‌خرید، قبل از استفاده، اول بشویید. مخصوصاً حوله و لباس‌های کتان.

11- پادری فراموش نشود: کفش‌ها عوامل میکروبی، کثیفی یا دیگر آلاینده‌ها را با خود حمل می‌کنند. حتماً با پادری کفش‌هایتان را پاک کنید تا کثیفی گرفته شود، سپس کفش‌هایتان را در بیاورید.

bigstock-healthy-home-cleaning-task-force-woman-wi-30793427-jpg-rend-hgtvcom-1280

12- زود به زود خانه را جارو کنید: اگر به گردوخاک، شوره سر، کرم‌ریزه یا گرده حساسیت دارید، از جاروبرقی‌هایی استفاده کنید که کیسه یا فیلتر HEPA دارند و کوچکترین ذرات را به دام می‌اندازند.

lowes-rug-pads-for-area-rugs-lowes-rug-pad-carpet-padding-for-area-rugs-lowes

13- ایمن‌ترین پدهای فرش را بخرید: اگر زیر فرش یا موکت کف منزل از پدهای ترمزگیر استفاده می‌کنید حتماً مدل‌هایی را نصب کنید و بچسبانید که کمترین میزان انتشار مواد آلاینده را دارند. تا دو-سه روز بعد از چسباندن این لایه‌ها حتماً هوای خانه را مرتب تهویه کنید.

14- از حشره‎کش‌ها استفاده نکنید: به دنبال روش‌های غیر شیمیاییی باشید که برای انسان و حیوانات خانگی بی‌ضرر است.

rmcatwoodstove3

15- شومینه را تمیز کنید: از اجاق‌های هیزمی، شومینه یا چراغ‌های نفتی استفاده نکنید یا در صورت استفاده، هر سال تمیزشان کنید.

1217968_bb_00_fb

16- دستگاه تشخیص مونوکسیدکربن نصب کنید: مونوکسید کربن گازی بی‌رنگ، بی‌بو و کشنده است. آنهایی را بخرید که مهر UL دارند و در بیرون از همه اتاق خواب‌ها نصب کنید.

17- در معرض مونوکسیدکربن قرار نگیرید: در منزل یا خانه‌های قایقی یا سیار با ذغال غذا نپزید. ماشین خود را داخل گاراژ روشن نکنید؛ مخصوصاً در گاراژی که به خانه متصل است.

18- از رادون دوری کنید: رادون یک گاز نامرئی و بی‌بوی رادیواکتیو است که در خاک و آب یافت می‌شود. این گاز از طریق شکاف دیوار ساختمان وارد منزل می‌شود. اگر در نزدیکی خانه شما ساخت‌وساز می‌شود یا خانه شما نیاز به تعمیرات داخلی دارد مراقب انتشار این گاز خطرناک باشید. این گاز با تهویه مناسب منزل و درزگیری شکاف‌های دیوار از بین می‌رود.

19- دانلود برنامه‌های کاربردی تشخیص آلودگی هوا: تعداد زیادی از برنامه‌های کاربردی که کیفیت هوای بیرون را تخمین می‌زنند و برخی از آنها وضعیت جوی را نیز پیش‌بینی می‌کنند وجود دارد.

20- حسگر آلودگی نسب کنید: حسگرهایی هستند که قیمت ارزان و دقت بالایی دارند و می‌توانند کیفیت هوای داخل منزل را بسنجند. با نصب آنها متوجه تمرکز آلاینده‌ها در خانه شوید.

lg-signature-series-air-purifier

21- خرید دستگاه تهویه مطبوع هوا: این دستگاه‌ها در این روزهای آلوده پرطرفدارند. هر از چندگاهی نیز آنها را تمیز کنید تا مواد آلاینده در آنها رسوخ نکند و در نهایت منتشر نشود.

22- کمتر هوای داخل منزل را آلوده کنید: با پخت و پز یا سوزاندن اسانس‌های خوشبوکننده هوای منزل را آلوده نکنید. چیزهایی که در منزل گرد و خاک به پا می‌کنند را مهار کنید. مثل مبلمان‌های قدیمی که تشک‌های سنگین دارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان