در دنیای زینت‌آلات و محصولات فانتزی، نام سواروسکی مانند کریستال‌های پرزرق و برقش می‌درخشد. این برند سرشناس، با بیش از 150 سال، یکی از باسابقه‌ترین و نام‌آورترین کمپانی‌های تولیدکننده سنگ‌ قیمتی است که محصولات متنوعی از جمله زیورآلات، لوازم دکوری منزل، نوشت افزار، لوازم تزئینی تلفن همراه و ... طراحی و تولید می‌کند. در این مطلب شما را با پدیدآورنده این برند و عرصه فعالیت‌های او آشنا می‌کنیم.

برند سواروسکی

دانیل سواروسکی در سال 1862 در شمال بوهمیا (جمهوری چک)، سرزمین مادری کریستال به دنیا آمد. پدرش شیشه‌تراش بود و یک کارگاه شیشه‌بری داشت؛ دانیل از کودکی نزد پدر مشغول به کار شد و پس از کسب تجربه، کم‌کم به شیشه تراش ماهری تبدیل شد.

دانیل سواروسکی

سواروسکی در سال1892 اولین دستگاه برش شیشه الکترونیکی را به ثبت رساند که تولید و برش محصولات کریستالی و شیشه‌ای را تسهیل می‌کرد. در سال 1895 با همکاری آرماند کازمن و فرانز ویز، کمپانی "کازمن دانیل سواروسکی" را پدید آوردند و در شهرهای والتز و تیرول در اتریش کارگاه افتتاح کردند.

سواروسکی

دانیل سواروسکی با استفاده ار نیروی برق‌آبی(انرژی الکتریکی تولیدی از نیروی آب) اولین دستگاه برش شیشه هیدروالکتریسیته را ابداع و نام خود را ثبت کرد. او در سال 1956 درگذشت.

محصولات کمپانی سواروسکی، شامل طراحی مجسمه‌های کریستالی و مینیاتوری، طلا و جواهر ، طراحی لباس، دکور خانه و لوستر است و همه به لوگوی گل یخ مزین بودند. این طرح در سال 1988 به طرح قو(لوگوی فعلی)، تغییر یافت.

نکته قابل توجه در کریستال‌های سواروسکی، شیوه برش و خاصیت انعکاس نور آن است که با شکست نور، طیف رنگین کمانی ایجاد می‌کند.

محصولات سواروسکی

محصولات سواروسکی

کریستال‌های سفید و رنگی در طرح‌ها و نقش‌های مختلف که در کارخانه سواروسکی تولید می‌شوند ولی استفاده آنها به دنیای زیورآلات محدود نمی‌شود و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه در کاغذ دیواری، لوستر، وسایل دکوری خانه، کیف، کفش، لباس، وسایل الکترونیک مثل فلش و حتی یخچال و گاز هم می‌توان نمونه‌هایی تزئین شده با کریستال‌های تراش خورده سواروسکی را دید.

زیورآلات سواروسکی

ساعت سواروسکی

زیورآلات سواروسکی