دریایی که می‌درخشد

۷۵ درصد از موجوداتی که در اقیانوس زندگی می‌کنند می‌درخشند.

دریایی که می‌درخشد

75 درصد از موجوداتی که در اقیانوس زندگی می‌کنند می‌درخشند.

اقیانوس مکانی تاریکِ تاریک است. در پایین‌ها، در عمق حدود 200 متری، نوری نفوذ نمی‌کند. اگر چنین در نظر بگیریم که عمق اقیانوس حدود 4367 متر است پس دنیایی تاریک و مخوف باقی می‌ماند که به سیاهی قیر است.

زندگی دریایی راهی برای سازگار کردن خود با این فضای تاریک پیدا کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که سه‌چهارم از حیوانات دریایی از خودشان نور تولید می‌کنند.

این تحقیق اولین نمونه‌ای است که واقعاً مشخص می‌کنند که حیوانات اقیانوس خاصیت شب‌تابی یا پرتوافکنی دارند. شاید مردم ندانند که چقدر این شب‌تاب بودن در میان زندگی دریایی رواج دارد و تنها چند نمونه مانند قلابچه‌ماهی، عروس دریایی، کرم‌ها و ماهی مرکب تمام معلوماتی باشد که در مورد موجودات پرتوافکن دارند.

 

کورسویی در اعماق سیاه

بیشتر موجودات زنده‌ای که از خود نور می‌دهند نور خیلی لطیف و کمی دارند به همین دلیل است که محققان قبلاً آنها را جزو جانداران آبزی شب‌تاب محسوب نکرده‌اند. بسیاری از دوربین‌ها نیز نمی‌توانند درخشش کم در تاریکی مطلق را نشان دهند. برای جانداری که در تاریکی قیرمانند زندگی می‌کنند این نور خفیف تنها چیزی است که نیاز دارند. نور خیلی زیاد نوعی خودکشی به شمار می‌رود زیرا ناخواسته توجه موجودات شکارچی یا دشمنانشان را به سوی خود جلب می‌کند. جاندارانی که نور زیادی از خود ساطع می‌کنند این قابلیت را دارند که نور خود را خاموش و روشن کنند تا حواس عابران خطرناک را به خود متوجه نکنند.

طی تحقیقاتی که پژوهشگران در سفر با زیردریایی به اعماق ساحل کالیفرنیا داشتند مشخص شد که بیش از 40 درصد از موجوداتی که از در عمق پایین‌تر از 2 هزار متری زندگی می‌کنند باید در طبقه موجودات ناشناخته دسته‌بندی شوند زیرا اطلاعات کافی در مورد این که آیا آنها می‌درخشند یا نه در اختیارمان وجود ندارد و در کل این حیواناتِ چنین عمق زیادی کمتر شناخته‌شده هستند.

 

تشخیص نور

بر خلاف رازهایی که این موجودات، یعنی گونه‌هایی که در عمیق‌ترین فضا زندگی می‌کنند، در خود نهفته دارند، محققان دریافتند که 75 درصد از حیوانات دریا در همه سطوح اقیانوس قطعاً یا به احتمال زیاد از خودشان نور می‌دهند. این آمار خیلی شگفت‌انگیز است زیرا دانشمندان معتقدند که تعداد موجودات زنده در اعماق بیشتر افزایش پیدا می‌کند.

 

در سطح آب، بزرگ‌ترین موجود پرتوافکن خانواده عروس دریایی و لوله‌داران (موجودی شبیه عروس دریایی که شامل ناوچه پرتغالی می‌شود) هستند. بیش از 99 درصد از گونه‌های این دو گروه می‌توانند از خودشان نور تولید کنند.

گزارشات نشان می‌دهد در عمق بین 1500 تا 2250 متری، درخشش اقیانوس به میزان زیادی به لطف وجود کرم‌های دریایی است. کرمینگان که موجودات ریز پرتوافکنی هستند حدود نیمی از موجودات آبزی شب‌تاب در عمق کمتر از 2250 متری را تشکیل می‌دهند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان