ماهان شبکه ایرانیان

گیاهان سمی در خانه ما

گیاهان خانگی که حضورشان را به خانه خوشامد گفتیم و اجازه می دهیم در اطراف خود و فرزندانمان حضور داشته باشند گاهی بسیار سمی و خطرناک هستند! آنها را بشناسید و مراقب باشید!

گیاهان سمی در خانه ما

گیاهان خانگی که حضورشان را به خانه خوشامد گفتیم و اجازه می دهیم در اطراف خود و فرزندانمان حضور داشته باشند گاهی بسیار سمی و خطرناک هستند! آنها را بشناسید و مراقب باشید!

گیاهان خانگی به محیط زندگی‌مان رنگ، زیبایی و حیاط می‌بخشند، اما در مورد رشد و پرورش برخی از آنها باید کمی درنگ کنیم.

اگر کودکان کنجکاو یا حیوانات خانگی دارید باید در انتخاب گیاهان آپارتمانی‌تان بیشتر دقت کنید. این گیاهان می‌توانند ناراحتی‌های آلرژیک پوست، ناراحتی معده، و یا حتی بدتر را ایجاد کنند. اگرچه تعداد آنها انگشت ‌شمار است.

بعضی از گیاهان سمی‌تر از گونه‌های دیگر هستند. البته خبر خوب این است که اغلب آنها باید در مقادیر زیاد مصرف شوند تا بتوانند آسیب جدی ایجاد کنند و اینکه طعم تلخ آنها کودک یا حیوان خانگی را از جوییدن آن‌ها منصرف می کند.

اگر تصور می‌کنید که کودک یا حیوان خانگی‌تان با خوردن یا دست زدن به یک گیاه خانگی مسموم شده است با دکتر و یا دامپزشک خود تماس بگیرید.

مواردی که در پایین آورده شده تعدادی از گیاهان سمی رایج در خانه‌هاست:

نرگس

 بسیاری از گل‌های‌ پیازدار مثل نرگس، سنبل و لاله در بخش داخلی پیازشان دارای ماده سمی هستند که بعضا ممکن است توسط انسان و یا حیوانات خانگی خورده شود. خوردن پیاز این گیاهان منجر به بروز مشکلات شدید معده، فشار خون بالا، ضربان نامنظم قلب و یا حتی مرگ می‌شود.

دیفن باخیا

این گیاه خانگی محبوب در محیط کم نور رشد می‌کند. یکی از نام‌های متداول آن ” نی خفته کننده”  (Dumb Cane) است، دلیل آن علائمی است که با خوردن این گیاه در فرد بروز می‌کند. شیره آن باعث سوختگی و تورم شدید زبان و گلو می‌شود به طوری که فضای کافی برای عبور هوا از گلو باقی نمی‌ماند و فرد دچار خفگی و مرگ میشود.

لیلیوم

این گیاه برای کودکان سمی نیست، اما می‌تواند انسداد خفیف تنفسی ایجاد کند.

پاپیتال (عشقه)

 برای بروز مشکلات جدی، مقدار بسیار زیادی از این پیچک باید مصرف شود. تمام قسمت‌های پاپیتال می‌تواند علائمی مانند سوزش پوست یا گلو ، تب و خارش  ایجاد کند.

خرزهره

تمام قسمت‌های خرزهره، بسیار سمی است. پوشیدن دستکش در هنگام هرس کردن یا قلمه گرفتن از این گیاه الزامیست. اگر به طور تصادفی شیره آن با دستانتان تماس داشت حتما پوست خود را بشویید. خوردن شیره خرزهره می‌تواند منجر به مرگ شود.

اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم فقط در صورتی منجر به بروز مشکلات جدی خواهد شد که مقدار زیادی از آن خورده شود.

فیلودندرون

فیلودندرون‌ها، این محبوب ترین گیاهان خانگی، برای انسان و حیوانات خانگی سمی هستند. خوردن آنها می‌تواند باعث سوزش و تورم لب‌ها، زبان و گلو، استفراغ و اسهال شود.

پتوس

 پتوس یکی از بستگان نزدیک فیلودندرون است که به خاطر شرایط نگهداری آسانی که دارد بسیار محبوب شد، اما متاسفانه در صورت مسمومیت علائمی مانند فیلودندرون‌ها ایجاد می‌کند.

سیکاس

این گیاه یکی از قدیمی‌ترین گیاهانی است که زندگی بر روی کره زمین را آغاز کرده و چون تمام بخش‌های این گیاه، از جمله دانه و ریشه، سمی هستند از خورده شدن توسط حیوانات جان سالم به در برده! خوردن نخل سیکاس باعث اسهال و استفراغ شده و ممکن است به نارسایی کبد منجر شود.

زامیفولیا ( زامیوکالکاس)

 این گیاه در برابر خشکسالی مقاوم است و علاوه بر آن فوق العاده به شرایط نور کم در خانه‌ها و اداره‌ها سازگار است، اما تمام قسمت های این گیاه سمی هستند. آن را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان