۵ نکته اساسی برای داشتن گلدان‌هایی سرحال!

به تازگی گیاه گلدانی تهیه کرده‌اید اما شادابی اولیه خود را از دست داده، یا در فکر تهیه چند گلدان برای طراوت بخشیدن به فضا هستید، فرقی ندارد اگر گلدان دارید این ۵ نکته ساده را برای داشتن گیاهانی سرحال رعایت کنید.

5 نکته اساسی برای داشتن گلدان‌هایی سرحال!

به تازگی گیاه گلدانی تهیه کرده‌اید اما شادابی اولیه خود را از دست داده، یا در فکر تهیه چند گلدان برای طراوت بخشیدن به فضا هستید، فرقی ندارد اگر گلدان دارید این 5 نکته ساده را برای داشتن گیاهانی سرحال رعایت کنید.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید پس احتمالا به باغبانی و نگهداری از گیاهان علاقه مندید. در این متن 5 نکته پایه برای داشتن  گلدان‌هایی شاداب آورده شده است که بیشتر به درد تازه کارها می‌خورد.

1- نوع و اندازه گلدان

هر ماده‌ای خصوصیات مخصوص به خودش را دارد: پلاستیک در آفتاب خاصیت خود را از دست می‌دهد و خراب می‌شود بخصوص در مناطق استوایی و یا تابستان‌ها که آفتاب شدیدتر است. گلدان‌های پلاستیکی گرما را به درون انتقال می‌دهند و باعث گرم شدن و خراب شدن گیاهانی که در داخلشان کاشته شده‌اند می‌شوند.

 با این وجود گلدان‌های پلاستیکی خوبی‌های بسیاری هم دارند ازجمله اینکه آنها سبک اند و به راحتی قابل حمل و جا به جایی هستند. خب حالا ممکن است تصور کنید : پس گلدان‌های سفالی بهترینند! اما آنها سنگین و گران هستند و اگر بالکن بنتی محکم و خوش ساختی نداشته باشید حتی نمی‌توانید به آنها فکر کنید! گلدان‌های رسی، چوبی، فلزی یا بتونی هم می‌توانند جز انتخاب‌هایتان باشند.

برای تهیه گلدان به سایز و طراحی گلدان هم دقت کنید تا با فضای شما همخوانی داشته باشد. در مجموع هنگام انتخاب گلدان مناسب به ظاهر آن هم توجه کنید.

2- زهکش خوب

اگر مبتدی هستید و تازه تصمیم به باغبانی گرفته اید حتما و حتما توجه کنید که برای خاک گیاهان‌تان زهکشی مناسبی فراهم کنید. همیشه قبل از کاشتن یک گیاه در گلدان، سوراخ‌های زهکش انتهای گلدان را بررسی کنید تا مطمئن شوید تعداد و اندازه آنها به میزان کافی است و زهکشی به خوبی انجام خواهد شد. زهکش‌های خوب گیاه را از پوسیدگی ریشه، که به دلیل مرطوب ماندن طولانی مدت خاک اتفاق میافتد، مصون نگه میدارد.

3- کیفیت خاک

خاک کلید اصلی برای داشتن گیاهانی شاداب است. خاک مخصوص گیاه‌تان را برایش فراهم کنید تا هر ماده مغذی که برای رشد، گلدهی و میوه دهی لازم دارد در اختیارش باشد. می‌توانید از خاک‌های آماده موجود در بازار استفاده کنید و یا در صورتی که حوصله و دانش آن را دارید خودتان خاک مناسب را درست کنید. برای درست کردن ترکیب خاک مخصوص‌تان از کمپوست و مواد معدنی هم استفاده کنید تا باف خاک را بهتر کنید.

4- آفتاب

اکثر گیاهان گلدانی خارج از خانه نیاز نوری زیادی دارند و حداقل تا 5 ساعت آفتاب مستقیم می‌خواهند. هم چنین اکثر آنها به آبیاری روزانه نیاز دارند چرا که خاکشان در آفتاب به سرعت خشک می‌شود.

5- انتخاب واریته مناسب گیاهان

گیاهانی را پرورش دهید که برای پرورش در گلدان مناسب هستند و با محیط آن آدابته شده اند. قبل از انتخاب گیاه ابتدا تحقیق کنید کدام واریته خاص از گیاهی که می‌خواهید عملکرد بهتری در گلدان دارد و هم چنین با آب و هوای منطقه زندگی شما سازگارتر است.

فواید باغبانی گلدانی

– گیاهان کاشته شده در گلدان قابلیت جابه جایی به هر مکانی را که می‌خواهید دارند. تراس، بالن و یا داخل خانه هنگامی که هوای بیرون سرد است.

– دیگر فایده باغبانی گلدانی نسبت کاشت گیاهان در باغچه این است که حتی در صورت بد بودن کیفیت خاک یکی منطقه شما می‌توانید ترکیب خاکی خوبی در گلدانها داشته باشید و بدون هیچ مشکلی گیاهان دلخواهتان را پرورش دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان