زیبایی و جذابیت بوییدنی است!

طی٣٠ سال گذشته، محققان مطالعه و تحقیقات بسیاری با موضوع اهمیت جذابیت چهره در زیبایی کلی شخص انجام داده‌اند اما تا کنون نقش مهم  بو و صدا در جذب کردن شخص مقابل را نادیده گرفته بودند. در حقیقت، اجزای دیگری در صورت هست که در زیبا جلوه دادن شخص نقش به سزایی دارند؛ مثل گوش یا بینی.

زیبایی و جذابیت بوییدنی است!

طی٣٠ سال گذشته، محققان مطالعه و تحقیقات بسیاری با موضوع اهمیت جذابیت چهره در زیبایی کلی شخص انجام داده‌اند اما تا کنون نقش مهم  بو و صدا در جذب کردن شخص مقابل را نادیده گرفته بودند. در حقیقت، اجزای دیگری در صورت هست که در زیبا جلوه دادن شخص نقش به سزایی دارند؛ مثل گوش یا بینی.

محققان طی این ٣٠ سال تعریف اصلی “جذابیت” را مورد بررسی قرار داده‌اند. آنچه می‌توان از نتایج این تحقیقات استنباط کرد این است که حس بویایی و حس شنوایی نیز در درک زیبایی شخص مقابل حائز اهمیت است؛ مسئله‌ای که در اغلب مواقع مورد غفلت قرار گرفته است.

بررسی و تحقیقات نشان می‌دهد که در ارزشیابی بین افراد و میزان اهمیت حواس مختلف و کیفیت آنها تناسب کمتری وجود دارد در صورتی که محققان بر این عقیده‌اند که هر کدام از حواس نقش مجزایی در جذابیت یک شخص ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، به واسطه صدا می‌توانیم ویژگی‌هایی از قبیل نفوذ، احساس مسئولیت، روحیات و حتی مشخصات ظاهری یک فرد را تشخیص دهیم. همچنین، نتایج مطالعه و تحقیقات نشان داده است که رایحه افراد نقش مهمی در تشخیص جنسیت، خصوصیات ژنتیکی یا روحیه سازگاری آنها دارد.

اغلب افراد از آنچه می‌پسندند یا به هر چه علاقه دارند آگاه هستند؛ به عبارت دیگر هر شخصی با شناخت تقریبی از خود و روحیات و سلیقه‌های خود می‌داند که مثلاً چه چهره یا اندامی را می‌پسندد اما مواردی مانند بوی عطر یا صدا را ممکن است هرگز نداند. به همین دلیل است که در برخی مواقع ممکن است جذابیت یک نفر ما را به خود جلب کند اما خودمان ندانیم به چه دلیل آن شخص را جذاب می‌بینیم. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که جذب یک نفر به واسطه بوی عطر یا صدا، ناشی از احساس و انرژی مثبتی است که از آن شخص دریافت می‌شود.

علاوه بر اینها، محققان دریافته‌اند زمانی که حواس بینایی، شنوایی و بویایی همزمان با هم ارزیابی می‌شوند ترکیبی می‌سازند که همان تعریف جذابیت شخص است. مطالعات صورت گرفته با یک ارزیابی صریح و شفاف ثابت کرده است که معیارها و شاخص‌های چند حسی در تشخیص و ارزیابی فرد مقابل کمک بیشتری می‌کند. به عبارت دیگر، وقتی به ارزیابی یک شخص می‌پردازیم اگر به جای تنها یک خصیصه، ادغامی از ویژگی‌های او را در نظر بگیریم، می‌توانیم تخمین و ارزیابی بهتر و دقیق‌تری داشته باشیم.

نتایج تحقیقات به ما نشان می‌دهد که هر کدام از ویژگی‌های ژنتیکی زمانی ارزش خود را نشان می‌دهند که در ترکیب با هم ادغام شوند. از طرفی، در تشخیص و ارزیابی طرف مقابل ممکن است شخص تمام ویژگی‌های فرد مقابل را نپسندد. به عنوان مثال، چهره او را دوست داشته باشد اما بوی عطر را نه! یا صدای او را بپسندد اما اندامش را نه!

تحقیقات در این رابطه نتایج خود را به این شکل ارائه می‌دهند که این تفاوت‌ها در علایق و پسندها اغلب با گذشت زمان تغییر پیدا خواهند کرد. خصوصاً اینکه ویژگی‌های صوتی و بصری افراد ماندگاری بیشتری در حفظ علاقه و احساس خوشایندی در طرف مقابل دارند. به عنوان مثال احساس علاقه و توجه مردان نسبت به چهره و اندام زنان اغلب در کوتاه مدت دچار تغییر می‌شود در حالی که توجه و علاقه به مشخصات ذاتی افراد دوام طولانی‌تری دارد.

بنابراین، بهتر این است که در ارزیابی اشخاص، ادغامی از حواس و تمام ویژگی‌ها را در نظر بگیریم و نه تنها یک خصوصیت را. زیرا اگر خصوصیات اشخاص تنها و به صورت مجزا در نظر گرفته شود، ممکن است با گذشت زمان ارزش خود را از دست بدهد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر