این ساکولنت محبوب!

هاورتیا گورخری یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌ها است! ظاهر بی‌نظیر و سر سختی این گیاه با شکوه باعث پر طرفداری‌اش شده! اما چه طور آن را پرورش دهیم؟

این ساکولنت محبوب!

هاورتیا گورخری یکی از محبوب‌ترین ساکولنت‌ها است! ظاهر بی‌نظیر و سر سختی این گیاه با شکوه باعث پر طرفداری‌اش شده! اما چه طور آن را پرورش دهیم؟

 

هاورتیا ساکولنتی ظریف و کوچک است که ظاهری بسیار جذاب دارد و به صورت تکی رشد می‌کند. در کل پرورش آسانی دارد، همان شرایط نگهداریی که آلوئه ورا و گیاه ساق عروس را سالم نگه می‌دارد برای هاورتیا هم مناسب است.

 

جذابیت این گیاه به خاطر نوارهای سفید روی برگ‌های سوزنی سبز تیره آن است، که ظاهر متفاوتی به آن داده. درست مانند بقیه ساکولنت‌ها این گیاه هم نور زیاد را دوست دارد، در طول تابستان رطوبت کافی می‌خواهد و در زمستان شرایط گاهی خشک را ترجیح می‌دهد. به گیاه هاورتیاتان آب بیش از حد ندهید و همچنین اجازه ندهید خاکش بیش از حد خشک شود.

شرایط رشد

– نور

هاورتیا گورخری به مکانی روشن با نور زیاد اما غیر مستقیم نیاز دارد. این گیاه از آفتاب شدید و مستقیم بی‌زار است. در کل شرایط نوریی مانند بقیه ساکولنت‌ها می‌خواهد. اگر برگ‌های گیاه‌تان به رنگ سفید یا زرد درآمد، این نشانه زیاد بودن نور محیط است. گیاه را به مکانی با نور غیر مستقیم منتقل کنید.

– آبیاری

در طول فصل تابستان به آبیاری منظم و سخاوتمندانه نیاز دارد! برای آبیاری مجدد گیاه در این فصل ابتدا اجازه دهید خاک اندکی خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید. یک نکته! هیچ وقت اجازه ندهید آب در بین برگ‌ها جمع شود چرا که باعث پوسیدگی آنها و ابتلای گیاه به بیماری‌های قارچی می‌شود.

– دما

به سرمای بیش از حد حساس است. گیاه را از معرض باد و هوای سرد دور نگه دارید.

– خاک

برای هاورتیا گورخری از خاک کاکتوس استفاده کنید و یا از خاکی دارای زهکشی بسیار خوب که مقداری شن هم داشته باشد برای کاشت آن استفاده کنید.

– کود دهی

گیاه را در فصل تابستان (فصل رشد) با محلول‌ها و یا کودهای جامدی که مخصوص کاکتوس است کود دهی کنید. کود دهی هاورتیا را ضعیف انجام دهید. هاورتیا را در طول فصل زمستان کود دهی نکنید.

تکثیر

بعد از اینکه گیاه هاورتیاتان بزرگ شد در کنار گیاه اصلی گیاهچه‌هایی تشکیل می‌شود که می‌توانید در زمان تعویض گلدان این گیاهچه‌ها را از گیاه مادر جدا کنید. برای جدا کردن گیاهچه‌ها از چاقویی تیز یا قیچی باغبانی استفاده کنید و برش را تا جایی که می‌توانید نزدیک‌تر به گیاه مادر بزنید تا مقدار زیادی ریشه در اختیار گیاهچه قرار گیرد و رشد بهتری داشته باشد. سپس گیاهچه را در مکانی قرار دهید و اجازه دهید تا قبل از کاشت مجدد، محل زخمش اندکی خشک شود تا عوامل بیماری‌زای قارچی و باکتریایی از این محل وارد گیاه نشوند. سپس گیاهچه را در گلدانی کوچک جداگانه بکارید و از همان مخلوط خاکی که برای گیاه مادر استفاده کرده بودید برای آن هم استفاده کنید. این گیاه به وسیله قلمه برگ و کاشت بذر هم قابل تکثیر است که روش‌های پر زحمت‌تری هستند.

تعویض گلدان

هاورتیا گورخری گیاه کوچکی است. معمولا در بزرگ ترین حالت ارتفاعی بین 8 تا 12 سانتی متر پیدا می‌کند و گیاهی آرام رشد است. این گیاه در طبیعت به صورت دسته‌های کوچکی کنار هم رشد می کنند. و در خانه‌ها به صورت چندتایی در ظروفی با دهانه گشاد پرورش داده می‌شوند.

بعد از کاشت یک هاورتیا گورخری در گلدان گیاه به تدریج با تولید گیاهچه شروع به رشد می‌کند و وقتی که دیگر فضای خالی در گلدان باقی نماند وقت تعویض گلدان است.

عوض کردن گلدان را در بهار یا اوایل تابستان انجام دهید. گیاه را به گلدانی با دهانه گشاد و با خاک تازه منتقل کنید. اگر می‌خواهید گیاهچه‌ها را به گلدان دیگری منتقل کنید، حالا زمان خوبی است!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر