برگ‌هایی به بزرگی گوش فیل!

در سال‌های اخیر فیلودندرون محبوبیتی بیش از پیش پیدا کرده و آن را هم مدیون برگ‌های عجیب خود است که برای طراحی دکوراسیونی شیک و مدرن در خانه بسیار به کار می‌آیند. پرورشش دهید!

برگ‌هایی به بزرگی گوش فیل!

در سال‌های اخیر فیلودندرون محبوبیتی بیش از پیش پیدا کرده و آن را هم مدیون برگ‌های عجیب خود است که برای طراحی دکوراسیونی شیک و مدرن در خانه بسیار به کار می‌آیند. پرورشش دهید!

 

جنس فیلودندرون شامل گونه‌هایی با زیباترین برگ‌ها در بین خانواده‌های گیاهی است. این گیاه بومی مناطق استوایی آمریکا است. در آنجا گونه‌های بسیار مختلفی از این گیاه یافت می‌شود.

برای نگهداری درون خانه بیشتر از دو نوع فیلودندرون استفاده می‌شود: واریته‌های بالا رونده و واریته‌های غیر بالا رونده. پس اگر در خانه ستون دارید و به فکر تزیین آن هستید این گیاه انتخاب مناسبی است!

فیلودندرون در زادگاهش می‌تواند به اندازه یک درخت هم رشد کند! اما در درون خانه خیلی عظیم الجثه نمی‌شود.

در واریته‌های دو رگه جدید این گیاه سرسختی نوع بالا رونده و آسانی رشد نوع غیر بالا رونده با هم ترکیب شده!

شرایط رشد

– نور

به مکانی روشن با نور لکه دار نیاز دارد (هم نور و هم سایه)، همان شرایطی که در جنگل‌ها استوایی برقرا است! اگر در شرایط درست قرار داشته باشند نور تا حدودی مستقیم را هم تحمل می‌کنند، اما بهترین مکان برای رشد و شکوفایی آنها مکانی با نور غیر مستقیم و روشن است.

– آبیاری

همواره خاک گیاه را مرطوب نگه دارید. در انواع بالا رونده ریشه‌های هوایی را در قیم فرو کنید. (قیم معمولا خزه است).

– رطوبت

هر از گاهی گیاه را غبار پاشی کنید. این به رشد بهتر فیلودندرون کمک شایانی می‌کند.

– دما

دامنه گسترده‌ای از دماها را تحمل می‌کند اما دماهای خیلی پایین را دوست ندارد.

– خاک

خاکی سبک و غنی از مواد غذایی بهترین خاک برای فیلودندرون است. برای واریته‌های بالا رونده از ستون‌های خزه‌ای یا دیگر قیم‌ها استفاده کنید.

– کود دهی

در ابتدای فصل رشد از کودهای گرانولی که مواد غذایی را به تدریج آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند استفاده کنید. استفاده از محلول‌های کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند هم انتخاب خوبی است فقط دقت کنید که نوع ضعیف این محلول‌ها را تهیه کنید و یا در هنگام استفاده از آنها نصف غلظت گفته شده روی بسته را به کار ببرید.

تکثیر

نوع بالا رونده فیلودندرون بسیار آسان تکثیر می‌شود. تکثیر این نوع از طریق قلمه ساقه است. ساقه خوب رشده کرده‌ای را از گیاه جدا کنید و آن را درون لیوانی آب بگذارید. به همین راحتی! استفاده از هورون‌ها ریشه دهی معمولا لازم نیست اما برای بالا بردن شانس گرفتن قلمه‌ها می‌توانید از آنها هم استفاده کنید. نوع غیر بالارونده این گیاه گیاهچه‌هایی تولید می‌کند که به راحتی با کاشت آنها در گلدانی دیگر می‌توانید گیاه‌تان را تکثیر کنید. البته ابتدا اجازه دهید گیاهچه‌ها اندکی بزرگ‌تر شوند و سپس آنها را از گیاه مادر جدا کنید.

فیلودندرون درون خانه به ندرت گل می‌دهد.

تعویض گلدان

بعضی از واریته‌های فیلودندرون با سرعتی باور نکردنی رشد می‌کنند! به خصوص انواع بالا رونده. برای اینکه رشد گیاه را محدود تر کنید و از حالت پریشانی و شلختگی درش بیاورید هر از گاهی شاخ و برگ فیلودندرون را هرس کنید. این کار به قوی تر شدن و پر پشت شدن گیاه هم کمک می‌کند. با هرس به موقع و به اندازه واریته‌های بالارونده فیلودندرون تنها سالی 1 بار نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کنند.

 

گلدان انواع غیر بالا رونده فیلودندرون را هم سالی 1 بار عوض کنید. این نوع می‌تواند بسیار بزرگ شود و تا حدود 3 متر هم برسد. پس قبل از تهیه این گیاه حواستان باشد که احتیاج به فضای زیادی دارید! البته با هرس می‌توان رشد انواع غیر بالا رونده را هم محدود کرد.

 

همیشه برای تعویض گلدان گیاه در نظر داشته باشید که گیاه را در گلدانی تنها 1 سایز بزرگ تر از گلدان قبلی‌اش بکارید.

با نگهداری از این گیاه زیبا خانه‌ای مدرن و شیک داشته باشید!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر