گیاهی که در زمستان گل می‌دهد!

بگونیا هیمالیس یا بگونیا هلندی همان گیاهی است که برای رنگارنگ کردن  روزهای زمستان به آن نیاز دارید! این گیاه در زمستان گل می‌دهد! پرورشش دهید!

گیاهی که در زمستان گل می‌دهد!

بگونیا هیمالیس یا بگونیا هلندی همان گیاهی است که برای رنگارنگ کردن  روزهای زمستان به آن نیاز دارید! این گیاه در زمستان گل می‌دهد! پرورشش دهید!

 

مطمئنا وقتی در فصل زمستان، که همه گیاهان برگ ریخته اند، یک بگونیا هلندی پر از گل را می‌بینید شک می‌کنید در چه فصلی هستید! این گیاه زیبا گل‌هایی به رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی، صورتی، سفید و … دارد.

شرایط رشد

– نور

این گیاه در طول سال به مکانی روشن با نور غیر مستقیم نیاز دارد. البته در مکانی با نور کمتر هم به خوبی رشد می‌کند. گل دهی این گیاه  بستگی به طول روز دارد و وقتی روز ها شروع به کوتاه شدن می‌کنند، گیاه تشویق به تولید گل می‌شود.

– آبیاری

برای آبیاری مجدد گیاه ابتدا اجازه دهید 3 سانتی متر از سطح خاک گلدان خشک شود، سپس آبیاری را انجام دهید.

– رطوبت

معمولا به غبار پاشی و رطوبتی بیشتر از رطوبت معمول اتاق نیاز ندارد اما برای رشد بهتر می توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه استفاده کنید. زیر گلدانی گیاه را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش گیاه رطوبت مورد نیاز خود را به دست می‌آورد.

– دما

به دمایی متعادل و تقریبا گرم و هوایی اندکی مرطوب نیاز دارد. در فصل پاییز اجازه دهید گیاه کمی سرما بکشد تا برای گل دهی در فصل زمستان آماده شود.

– گل دهی

همانطور که گفتیم گل دهی گیاه در فصل زمستان و بعد از گذراندن یک دوره سرما در فصل پاییز اتفاق می‌افتد. جالب است که بدانید عمر هر کدام از گل‌های کوچک گیاه به حدود 1 ماه تا 1 ماه و نیم هم می‌رسد! بعد از تمام شدن گل دهی، می‌توانید صبر کنید تا شاخسار گیاه خشک شوند و سپس آنها را تا محل طوقه ببرید و برای سال بعد آماده شوید.

– خاک

این گیاه به خاکی سبک با زهکشی خوب نیاز دارد.

– کود دهی

برای کود دهی بگونیا هلندی از محلول‌های کودی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند استفاده کنید. با استفاده از این کودهای مایع محلولی با یک چهارم غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید و هر هفته گیاه را کود دهی کنید و یا محلولی با نصف غلظت تهیه کنید و هر دو هفته یک بار به گیاه کود دهید. اگر فکر می‌کنید این میزان کود برای گیاه‌تان زیاد است، فاصله زمانی کود دهی را بیشتر کنید. در فصل پاییز از کودهای فسفر دار برای کود دهی استفاده کنید تا اندازه و تعداد گل‌ها در زمستان بیشتر شود!

تکثیر

بسیاری از پرورش دهندگان بگونیا هیمالیس گیاه را بعد از تمام شدن اولین گل دهی دور می‌اندازند! این عمل به این خاطر است که هزینه خرید مجدد بگونیا از هزینه تکثیر آن کمتر است! بگونیا بعد از گل دهی وارد دوره استراحت می‌شود اما این درست نیست که گیاهی را فقط به خاطر اندکی کمون دور بیندازیم! با اندکی حوصله می‌توان از بگونیا هلندی به عنوان گیاهی چند ساله نگهداری کرد. بگونیا هیمالیس به وسیله قلمه برگ و قلمه ساقه قابل تکثیر است.

برای گرفتن قلمه ساقه، بعد از تمام شدن گل دهی ، گیاه را از 7 سانتی متر بالای خاک ببرید. سپس تا بهار که رشد جدید آن اتفاق می‌افتد صبر کنید. در بهار از شاخه‌های تازه رشد کرده قلمه گیری کنید و در خاک مخصوص قلمه یا آب  قرارشان دهید تا ریشه دهی کنند. برای ریشه دهی قلمه‌ای که در خاک کاشته اید از خاک مخصوص کاشت بذر استفاده کنید و آن را مرطوب نگه دارید.

تعویض گلدان

افرادی که بگونیا را به صورت چند ساله تکثیر می‌کنند، گلدان گیاه اصلی را تعویض نمی‌کنند و فقط قلمه‌های گرفته شده را در گلدان جدید می‌کارند. اما اگر بعد از مدتی حس کردید که گیاه مادر بیش از حد بزرگ شده و دیگر جایی برای رشد بیشتر ندارد، گلدانی یک سایز بزرگ‌تر از گلدان قبلی برایش فراهم کنید. بگونیا هلندی دوست دارد ریشه‌ها به وسیله گلدان محصور باشند، پس گلدان خیلی بزرگ برایش مطلوب نیست.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر