عروس بگونیاها!

بگونیا عروس یکی از محبوب ترین بگونیاهاست و در مناطق جنوبی به عنوان پوشاننده زمین هم کاربرد دارد. روش صحیح پرورش آن را می‌دانید؟

عروس بگونیاها!

بگونیا عروس یکی از محبوب ترین بگونیاهاست و در مناطق جنوبی به عنوان پوشاننده زمین هم کاربرد دارد. روش صحیح پرورش آن را می‌دانید؟

 

نام انگلیسی بگونیا عروس، “بگونیا واکسی” است که آن را به خاطر برگ‌های براق و جذابش گرفته است. تعداد بی‌شماری از این گیاه زیبا هر سال بهار در خاک کاشته می‌شوند تا فرشی از گل‌های شاداب و سرحال درست کنند! دلیل استفاده و محبوبیت این گیاه هم ساده است، چون خیلی دلرباست، همیشه گل دارد و رنگی بی‌نظیر به هر فضایی می‌بخشد. یک خبر خوب! می‌توانید این گیاه را هم به عنوان گیاه خانگی، و هم گیاه بیرونی، پرورش دهید!

یک نکته دیگر، بگونیا عروس گیاهی یک ساله نیست، بلکه بوته‌ای چند ساله است و پیاپی گل می‌دهد!

شرایط رشد

– نور

بگونیا عروس می‌تواند در هر منطقه‌ای (البته به جز اقلیم‌های خیلی گرم و داغ) در زیر آفتاب مستقیم، به رشد خودش ادامه دهد. بگونیاتان را در مکانی روشن قرار دهید تا هر چه می‌تواند، نور بیشتری دریافت کند.

– آبیاری

زمانی که چند سانتی متر (1 الی 2 سانتی متر) از خاک گیاه خشک شد، گیاه را تا جایی آبیاری کنید که آب از سوراخ‌های زهکش گلدان بیرون آید.

– رطوبت

این گیاه رطوبت کم را دوست دارد. پس بگونیا عروس را غبار پاشی نکنید و در نزدیک دستگاه‌های بخور و … قرار ندهید.

– دما

بگونیا عروس به دمایی متعادل تا گرم نیاز دارد. مانند تمام بگونیاها، بگونیا عروس هم بادهای سرد را تحمل نمی‌کند و از یخ زدگی بیزار است. پس اگر گیاه را در بیرون از خانه کاشته اید، در فصل زمستان، آن را از معرض هوای سرد دور نگه دارید، و اگر در گلدان کاشته شده، گلدانش را به درون خانه بیاورید.

– خاک

بگونیا عروس به خاکی سبک با زهکشی مناسب نیاز دارد. همیشه در هنگام خرید و بعد از آن سوراخ‌های زهکش گلدان بگونیاتان را چک کنید تا از باز بودن، و به تعداد کافی بودن آنها مطمئن شوید.

اگر سوراخ‌ها کوچک و کم بودند، به کمک میخ، دریل یا هر وسیله دیگری چند سوراخ دیگر به گلدان اضافه کنید و سوراخ‌های کوچک قبلی را هم گشاد تر کنید.

– کود دهی

گیاه را با استفاده از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند کود دهی کنید. با استفاده از این کودها محلولی با یک چهارم غلظت گفته شده روی بسته کود درست کنید و گیاه را به صورت هفتگی با آن کود دهی کنید و یا محلولی با یک دوم غلظت درست کنید و بگونیا را هر 2 هفته یک بار با آن تغذیه کنید. بعد از هر 3 یا 4 تغذیه، بگونیا عروس را با کودهایی با درصد فسفر بالا، کود دهی کنید.

تکثیر

بگونیا عروس در واقع گیاهی هیبرید است و دانه، گیاهی درست مانند گیاه مادری تولید نمی‌کند. اما مانند همه بگونیاها، پرورش آن از طریق قلمه ساقه، امکان پذیر است. به کمک چاقویی تیز، قلمه‌ای بدون گل، اما با حداقل 2 گره ساقه، از گیاه جداکنید. چند گلدان کوچک را از قبل با خاک ریشه دهی یا خاکی سبک و با زهکشی خوب، پر کنید. حالا قلمه‌ها را در گلدان‌ها بکارید. تا زمانی که رشد جدید را در قلمه‌ها مشاهده کنید، گلدان‌ها را در مکانی گرم با سایه نسبی قرار دهید. بهترین زمان قلمه گیری بهار است، وقتی گیاه رشد جدید خود را شروع کرده.

تعویض گلدان

اگر به بگونیا عروس‌تان اجازه دهید که شادمانه به زندگی خود ادامه دهد، در حالت بلوغ به بوته کوچکی با ارتفاع حدود 45 سانتی متر در می‌آید. البته این اندازه بستگی به گونه بگونیاعروس‌تان هم دارد. مانند بقیه بگونیاها، بگونیا عروس هم دوست دارد جایش در گلدانش تنگ باشد! پس احتمالا در طول زندگی بگونیاتان، 1 یا 2 بار نیاز به تعویض گلدان پیدا می‌کنید. در اکثر موارد بهتر است که به جای تعویض گلدان گیاه‌های بزرگ شده و پیر، از ساقه‌هاشان قلمه بگیرید و گیاهان جدیدی داشته باشید. اما اگر می‌خواهید تعویض گلدان انجام دهید، آن را برای بهار بگذارید و گیاه را در گلدانی اندکی بزرگ تر با خاکی تازه، با زهکشی خوب و حاوی مقداری مواد ارگانیک، بکارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر