حتما تاکنون از بزرگتر‌ها شنیده اید که بگویند "نفوس بد نزن"، تاثیر این باور قدیمی‌ بر روان انسان، از طرف روانشناسان نیز ثابت شده است. هر آنچه که از زبان شما خارج می‌شود، می‌تواند بر باور‌های شما، افکار شما، روابط شما، عملکرد شما و پیشرفت یا پسرفت شما تاثیر مستقیمی‌ داشته باشد یا به اصطلاح روانشناسی‌ "حقیقت زندگی‌ شما را بسازد". همانطور که 2 نفر با چند کلام ممکن است عاشق شوند، با چند کلمه دیگر می‌توانند به راه‌هایی‌ جدا بروند. کلماتی که می‌توانند موفقیت شغلی‌ و مالی‌ شما را رقم بزنند، با تغییری می‌توانند داشته‌هایتان را نیز از شما بگیرند. 

 

بسیاری از کلمات که از روی عادت از زبان ما بیرون می‌ایند، درواقع هربار صفحه‌ای از افکار ما را پاره می‌کنند. به جملات زیر توجه کنید:

" از فلان چیز یا فلانی متنفرم!"، "دارم از خستگی‌ می‌میرم!"، "عجب بدبختی‌ام من!"، "بد نیستم دیگه می‌گذره!"، "شانس ندارم که!"، "فلانی چقدر زشته!"، "چه دنیای بی‌ ارزش کثیفیه!"، "تو این این دوره زمونه آدم دیگه پیدا نمی‌شه!"، "دیگه امیدی نیست، هیچی‌ درست نمی‌شه!"، "خاک بر سرم شد!" ...

 

قدرت منفی‌ این کلمات حتی با خواندن آنها حس می‌شود. حال فکر می‌کنید چه تاثیری بر روحیه، روان و دیدگاه‌های شخص بیان کننده خواهد داشت!

 

یک بار به شخصیت و نگرش افراد موفق دور و برتان به زندگی‌ دقت کنید. مطمئناً خواهید دید که افرادی مثبت اندیش و خوش بین هستند. همه ما از توانایی‌‌های زبانی‌ کافی‌ برای انتخاب کلمات و صحبت کردن برخوردار هستیم. این انتخاب و گلچین آنها برای ابراز است که ادبیات ما را از یکدیگر متمایز می‌کند.

 

روانشناسان توصیه می‌کنند، لیستی از تمام کلمات و جملات منفی‌ که تنها از روی عادت یا عرف استفاده می‌کنید، تهیه کنید. آنهرا را بخوانید، و به تمام احساساتی که پس بیان آنها داشته اید فکر کنید. به مرور زمان، سعی‌ کنید تک تک آنها را با کلماتی مثبت و خوشبینانه جایگزین کنید. مثلا روزی که احساس می‌کنید سر حال نیستید، وقتی‌ کسی‌ از شما حالتان را می‌پرسد بگویید: "همین که نفس می‌کشم، یعنی‌ من خوبم". 

 

همچنین بدانید که انرژی کلام شما، زندگی‌، افکار و به خصوص دیدگاه‌های اطرافیان نسبت به شما را، تحت تاثیر قرار می‌دهد. همیشه انسان‌های مثبت اندیش و خوش کلام، روابط بهتری داشته، محبوب ترند و انسان‌هایی‌ چون خودشان را جذب خواهند کرد.

 

پس قدرت کلمات را بشناسید، و دایره لغات خود را تا حدی گسترش بدهید که هیچ گاه مجبور به استفاده از منفی‌‌ها نباشید.