۵ دلیل عمده کسلی و سرگیجه

احساس ضعف، سرگیجه و کسلی یکی از مشکلات رایج در بین جوانان است. هرچند که چنین مشکلاتی معمولا زندگی فرد را تهدید نمی‌کند اما باید مراقب این گونه مسائل باشیم.

5 دلیل عمده کسلی و سرگیجه

احساس ضعف، سرگیجه و کسلی یکی از مشکلات رایج در بین جوانان است. هرچند که چنین مشکلاتی معمولا زندگی فرد را تهدید نمی‌کند اما باید مراقب این گونه مسائل باشیم.

 

حتی اگر سرگیجه شما دلیل جدی نداشته باشد، می‌تواند منجر به صدمات جدی شود و در بدترین حالت ممکن است زندگی فرد را تهدید کند.

یک دکتر متخصص توصیه می‌کند: اگر دچار سرگیجه شدید، مقداری آب آشامیدنی یا آب پرتقال بنوشید و دراز بکشید. اگر علائم سرگیجه بیش از 15 دقیقه طول کشید، وقت آن است که نگران خود شوید و فوری نزد یک پزشک بروید. حتی اگر علائم مختصر باشد و حتی اگر شما فکر می‌کنید دلیل آن را می‌دانید، باز هم مشکل خود را به یک دکتر گزارش کنید.

در ادامه به چند دلیل اصلی سرگیجه اشاره می‌کنیم:

1- کم آبی بدن

اگر بیش از حد گرمتان بشود یا به اندازه کافی غذا و نوشیدنی مصرف نکرده باشید و یا اگر بیمار شده باشید ممکن است دچار کم آبی بدن یا دیهایدریت بشوید. بدون مایعات کافی، حجم خون بدن شما پایین می‌آید و به طبع آن، فشار خون نیز پایین می‌آید و باعث می‌شود مغزتان نتواند به اندازه کافی خون دریافت کند. این امر موجب سرگیجی می‌شود. یک لیوان آب ممکن است برای بهبود حال شما کافی باشد، اما اگر بیشتر روزها غذا و آب کافی مصرف نکنید، آبرسانی به بدن مشکل‌تر خواهد شد و ممکن است کار به جایی برسد که به تزریق مایعات احتیاج داشته باشید.

2- عوارض جانبی داروها

گاهی اوقات برخی داروها به ما احساس سرگیجه می‌دهند، به خصوص داروهایی که فشار خون را پایین می‌آورند یا باعث ادرار در فرد می‌شوند. اگر این داروها به خوبی کار کنند، فشار خون شما را بیش از حد پایین می‌آورند و به شما احساس سرگیجه می‌دهند. برای مثال داروهای ادرار آوری مانند دیورتیک ممکن است به شما احساس سرگیجه بدهد.

3- افت ناگهانی فشار خون

آیا تابحال دقت کرده‌اید زمانی که به سرعت از زمین بلند می‌شویم سرمان گیج می‌رود؟ سیستم عصبی اتونومیک ما به بدن کمک می‌کند تا تغییر فشار خون را هنگامی که می‌ایستیم تنظیم کند. هنگامی که بزرگ‌تر می‌شویم ممکن است این سیستم کارایی قبلش را نداشته باشد و زمانی که می‌ایستیم باعث یک افت فشار موقت و سرگیجه در ما می‌شود. این مشکل ممکن است طولانی شود، اما داروهایی برای درمان آن وجود دارد مانند میدودرین و فلودروکورتیزون.

4- قند خون پایین

هنگامی که قند خون شما پایین است، هر سیستم در بدن شما کمتر کار می‌کند تا ذخیره انرژی شما کم نشود. یکی از این سیستم‌ها مغز است که در این حالت باعث سرگیجی در فرد می‌شود. برای حل چنین مشکلی شاید تنها یک لیوان آبمیوه بسنده کند، اما بهتر است سطح قند خون بدن خود را چک کنید زیرا که ممکن است احتیاج به قند از طریق تزریق یا قرص داشته باشید.

5- حمله قلبی و سکته مغزی

سرگیجه ممکن است نشانه‌ای از یک سکته قلبی یا مغزی باشد. سایر علائم حمله قلبی که اغلب همراه با سرگیجه هستند، درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت تهوع، درد بازو، درد کمر و یا درد شکم است. همچنین نشانه‌های سکته مغزی عبارتند از سردرد ناگهانی، بی‌حسی، ضعف، تغییرات بصری، مشکل در راه رفتن یا لکنت زبان باشد. اما در افراد مسن، سرگیجه ممکن است تنها علامت یک حمله قلبی یا سکته مغزی باشد، به ویژه اگر از بین نرود. در چنین مواردی هر ثانیه مهم است و باید شخص را فورا به اورژانس برد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان