دیفن باخیا پرورش دهید!

دیفن باخیاها گروهی زیبا از گیاهان هستند که به وفور در خانه‌های ما پیدا می‌شوند. طرح بی‌نظیر برگ‌ها و کم توقع بودن گیاه، از عوامل محبوبیت این گیاه بی‌همتاست!

دیفن باخیا پرورش دهید!

دیفن باخیاها گروهی زیبا از گیاهان هستند که به وفور در خانه‌های ما پیدا می‌شوند. طرح بی‌نظیر برگ‌ها و کم توقع بودن گیاه، از عوامل محبوبیت این گیاه بی‌همتاست!

گیاه برگ‌هایی بزرگ به رنگ‌های مختلف و ترکیبی سبز و سفید دارد. یک دیفن باخیای بالغ می‌تواند به ارتفاع 1٫5 متر درآید و برگ‌هایی با درازای حدود 30 سانتی متر داشته باشد. البته دیفن باخیاهایی که درون خانه پرورش می‌یابند، به ندرت به این اندازه می‌رسند.

نام انگلیسی گیاه عصای بی‌ صدا است، که این نام را به خاطر صمغ شیری رنگش، که سمی است، گرفته. در صورت تماس پوست با این صمغ، حالت سوزشی در پوست به وجود می‌آید و خوردن این شیره باعث اختلال موقت در تکلم می‌شود. پس این گیاه برای پرورش دهندگانی که فضای مناسب برای نگهداری آن دارند عالی است، اما برای افرادی که کودک و یا حیوان خانگی دارند، مناسب نمی‌باشد چرا که می‌تواند باعث آسیب دیدن آنها شود.

شرایط نگهداری

– نور

این گیاه در طول زمستان به مکانی روشن با نور زیاد احتیاج دارد. و در طول فصل رشد و فصول گرم به مکانی با اندکی سایه و یا نور غیر مستقیم نیاز دارد. البته در فصل زمستان در مکانی با نور کمتر هم دوام می‌آورد، اما رشدش کند تر می‌شود.

– آبیاری

دیفن باخیا در طول فصل رشدش به آبیاری منظم نیاز دارد و از خشک شدن کامل خاک، خوشش نمی‌آید. یک دیفن باخیای بزرگ ممکن است 2 بار در هفته نیاز به آبیاری داشته باشد. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید.

– رطوبت

در صورت مرطوب بودن محیط، گیاه رشد بهتری خواهد داشت. گیاه را در طول فصل رشد غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. از آب مقطر هم می‌توانید استفاده کنید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز دیفن باخیاتان تامین می‌شود.

– خاک

خاکی با زهکشی خوب و دارای خلل و فرج فراوان برای رسیدن اکسیژن به گیاه، بهترین خاک است. مطمئن شوید از خاکی با زهکشی خوب و گلدانی با سوراخ‌های زهکش کافی و باز استفاده می‌کنید تا به ریشه‌ها آسیبی وارد نشود. خاک گیاه هیچ وقت نباید خیس بماند، در غیر این صورت دیفن باخیاتان می‌پوسد.

– دما

دیفن باخیا دماهای بالا را دوست دارد و در فضایی با هوای گرم بهترین رشد را دارد. اگر گیاه در مکانی سرد قرار بگیرد و یا در معرض بادهای سرد و خشک باشد، برگ‌ها شروع به ریختن می‌کنند و دیفت باخیاتان آسیب می‌بیند.

– کود دهی

 گیاه را در طول فصل رشد به وسیله کودهای رقیق شده‌ای که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

تکثیر

دیفن باخیا به وسیله روش‌های مختلفی تکثیر می‌شود:

– در بهار و هنگام تعویض گلدان گیاه، گیاهچه‌های تولیدی گیاه مادر را به وسیله چاقویی تیز جدا کنید و هر کدام را در گلدان جداگانه‌ای بکارید. مواظب باشید تا در هنگام جدا کردن گیاهچه، به سیستم ریشه‌ای گیاه مادر آسیبی نزنید، و از هر وسیله‌ای که برای این کار استفاده می‌کنید، ابتدا آن را با آب گرم و صابون استریل کنید.

– اگر دیفن باخیاتان پیر و بلند شده و ساقه آن تقریبا خالی از برگ شده و یا برگ‌های کمی دارد، قسمت بالایی ساقه را ببرید و در هورمون ریشه زایی قرار دهید و بعد در گلدانی با خاک تازه بکارید. بعد از مدتی گیاه ریشه‌های جدید تولید می‌کند.

– مقداری خاک و یا مقداری خزه را به وسیله پلاستیک به صورت افقی دور ساقه دیفن باخیا بپیچید. این ناحیه از ساقه بعد از مدتی ریشه می‌دهد و می‌توان آن را به عنوان گیاهی مستقل کاشت.

تعویض گلدان

گلدان گیاه را هر سال تعویض گنید. علائمی مانند ریزش برگ‌ها، بیرون زدن ریشه‌ها از خاک و یا بزرگ شدن گیاه نشانه‌های نیاز گیاه به تعویض گلدان هستند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر