گلدانی پر از آفتاب پرست

گل‌های بی‌همتای گیاه آفتاب پرست، تابستان را به خانه می‌آورند و یک خبر خوب دیگر! معطر هم هستند! با پیچیدن بوی وانیل در فضای خانه چه طورید؟!

گلدانی پر از آفتاب پرست

گل‌های بی‌همتای گیاه آفتاب پرست، تابستان را به خانه می‌آورند و یک خبر خوب دیگر! معطر هم هستند! با پیچیدن بوی وانیل در فضای خانه چه طورید؟!

 

آفتاب پرست بیشتر به عنوان گیاهی بیرونی شناخته شده است، اما کافی است نگاهی به گل‌های براق گیاه بیندازید تا بی‌معطلی به درون خانه بیاوریدش، و روی یک میز عسلی کنار مبل جایش دهید! در سال‌های اخیر با محبوب شدن این گیاه، گونه‌های دیگری از آفتاب پرست با رنگ گل‌های جدید به بازار معرفی شده است، اما گونه گل بنفش آن همچنان محبوب ترین است.

نگهداری آفتاب پرست‌هایی که در خانه کاشته شده اند، بسیار آسان است. آنها را در تابستان بدون هیچ مشکلی پرورش دهید و از نیمه تابستان تا پاییز از گل‌های زیبای‌شان لذت ببرید. زمستان گذرانی گیاه ممکن است کمی سخت باشد، چرا که آفتاب پرست بومی مناطق گرم است و با کاهش رطوبت در زمستان، گیاه شروع به برگ ریزی می‌کند. البته گیاه می‌تواند اندکی سرما را تحمل کند.

شرایط رشد

– نور

آفتاب پرست برای غنچه و گل دادن به آفتاب کامل نیاز دارد. گیاهانی که در معرض آفتاب کمتری هستند، گل‌های کمتری هم تولید می‌کنند و از فرم پرپشت و بوته‌ای خود در می‌آیند و دراز و بد شکل می‌شوند.

– آبیاری

آفتاب پرست به آبیاری منظمی احتیاج دارد، اما از خیس ماند خاکش خوشش نمی‌آید. اجازه ندهید خاک گلدان گیاه در طول فصل رشد به طور کامل خشک شود.

– رطوبت

گیاه را در طول فصل زمستان مرطوب نگه دارید و غبار پاشی کنید. غبار پاشی را با آب بدون املاح و هم دمای محیط انجام دهید. برای راحت شدن کار می‌توانید از زیر گلدانی حاوی سنگریزه هم استفاده کنید. به این صورت که، زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و نصف ارتفاع سنگ ریزه‌ها آب درون زیر گلدانی بریزید و گلدان گیاه را روی آن قرار دهید. توجه کنید که کف گلدان با آب درون زیر گلدانی تماس نداشته باشد در غیر این صورت ریشه‌ها پوسیده می‌شوند و گیاه دچار خفگی می‌شود. با این روش بدون اینکه هر روز نیاز به غبار پاشی باشد رطوبت مورد نیاز آفتاب پرست‌تان تامین می‌شود.

– خاک

برای کاشت آفتاب پرست، از خاکی با زهکشی خوب با مقدار زیادی مواد ارگانیک استفاده کنید.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه کود دهی کنید.

تکثیر

این گیاه را می‌توان از طریق کاشت بذر تکثیر کرد اما در این روش نیاز به گرما دهی به بستر بذرها است. برای تکثیر گیاه به روش کاشت دانه، بذرهای آن را در فصل بهار در گلدانی بکارید و برای آنها منبع گرمای بستری فراهم کنید. یکی دیگر از روش‌های تکثیر گیاه آفتاب پرست قلمه گیری است. در فصل بهار، به وسیله تیغ یا چاقوی باغبانی، چند قلمه از گیاه مادر جدا کنید. چند گلدان کوچک را با خاک ریشه زنی یا خاکی استریل پر کنید. قلمه‌ها را در گلدان بکارید و در فضایی گرم قرارشان دهید.

تعویض گلدان

آفتاب پرست گیاهی است که به صورت پرپشت و فشرده به هم رشد می‌کند و سرعت رشد متوسطی دارد. گیاه هر سال یا سالی یک بار، بسته به میزان رشد و سایز گلدانش، نیاز به تعویض گلدان دارد. گلدان گیاه را فقط در فصل بهار، زمانی که هوا گرم شده و گیاه شروع به رشد جدید کرده، تعویض کنید. اگر تعویض گلدان را برای تابستان بگذارید، گیاه دچار شوک می‌شو د و شروع به برگ ریزی می‌کند. برای تعویض گلدان، به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ‌ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان