ماهان شبکه ایرانیان

پاییزی سبز!

چه تفریحی بهتر از پرورش سبزیجات برای گذراندن روزهای کم رنگ پاییزی سراغ دارید؟ اگر شما هم موافق هستید همین الان دست به کار شوید و گلدانی پونه کوهی تهیه کنید!

پاییزی سبز!

چه تفریحی بهتر از پرورش سبزیجات برای گذراندن روزهای کم رنگ پاییزی سراغ دارید؟ اگر شما هم موافق هستید همین الان دست به کار شوید و گلدانی پونه کوهی تهیه کنید!

 

نام دیگر این سبزی خوش رنگ و بو مرزنجوش یا مرزنگوش است. من همیشه یک گلدان پونه کوهی در جایی از خانه نگه می‌دارم. این سبزی چند ساله پرورش بسیار آسانی دارد و همان شرایط رشدی که آویشن به آن نیاز دارد را می‌طلبد. همچنین مانند آویشن، پونه کوهی هم شرایط خشک، گرم و آفتابی را می‌پسندد و در صورت مناسب بودن نور، در هر جایی از خانه به خوبی رشد می‌کند.

چیدن برگ‌های سرشاخه‌ها، گیاه را تشویق به پرپشت شدن می‌کند و باعث افزایش محصول نهایی‌تان می‌شود؛ اگر چه که این گیاه رشد خوبی دارد و یک گلدانی کوچک از آن بیشتر از نیاز یک خانواده، محصول تولید می‌کند.

شرایط رشد

– نور

پونه کوهی در مکانی روشن پرورش می‌یابد، پس پنجره‌ای روشن با نور صبح گاهی بهترین مکان برای قرار دادن گلدان پونه کوهی‌تان است. اگر مکان روشنی در خانه ندارید، می‌توانید آن را به راحتی زیر نور فلورسنت یا لامپ‌های هالیدی پرورش دهید. در کل هر چه مکان نگهداری پونه کوهی‌تان روشن تر باشد، بهتر است.

– آبیاری

پونه کوهی را به طور مرتب آبیاری کنید، اما از آبیاری بیش از حد بپرهیزید. اجازه دهید خاک بعد از آبیاری اندکی خشک شود و سپس آبیاری بعدی گیاه را انجام دهید. همانطور که گفتیم، این گیاه به خوبی شرایط خشکی را تحمل می‌کند.

– دما

دمای متعادل و متوسط برای نگهداری پونه کوهی مناسب است. در کل این گیاه، گیاهی سر سخت و مقاوم است و دماهای پایین و بالا را تحمل می‌کند.

– خاک

خاکی سبک، پر از اکسیژن و با زهکشی خوب، خاک مناسب پونه کوهی است.

– کود دهی

گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز آن هستند، کود دهی کنید. می‌توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند هم استفاده کنید. برای پرورش ارگانیک پونه کوهی، از کودهای ارگانیک استفاده کنید و یا خاک گیاه را با کمپوست مخلوط کنید. مواظب باشید! بعضی از پرورش دهندگان پونه کوهی می گویند انواع خاصی از کمپوست مزه گیاه را تغییر می‌دهد، پس اگر تجربه‌ای در استفاده از کمپوست ندارید، از همان کودهای ارگانیک استفاده کنید.

تکثیر

مانند بقیه سبزی‌ها، پونه کوهی هم به وسیله قلمه و یا کاشت دانه قابل تکثیر است. اگر برای تکثیر روش کاشت دانه را انتخاب کرده اید، بدانید که با دریایی از انتخاب‌ها رو به رو هستید. این سبزی خوشمزه گونه‌های زیادی دارد که به صورت دانه موجود هستند و گیاه کاشته شده آن در بازار خیلی در دسترس نیست.

برای تکثیر به این روش دانه‌های گیاه را تهیه کنید، آنها را در سینی جوانه زنی حاوی خاک مخصوص جوانه زنی بکارید و در مکانی نسبتا گرم قرارشان دهید.

 اگر فکر می‌کنید که کاشت دانه وقت گیر است و از طرفی گیاه پونه کوهی‌تان هم در حال فرسوده شدن بود، ساقه‌های آن را به وسیله قیچی یا تیغ ببرید و آنها را قلمه بزنید. قلمه‌ها را در گلدان‌های کوچک حاوی خاک مخصوص ریشه دهی بکارید و بعد از چند وقت رشد جدید را در آنها مشاهده خواهید کرد.

تعویض گلدان

یک گیاه پونه کوهی سالم رشد سریعی دارد و به سرعت تمام گلدانش را پر می کند. زمانی که گیاه خیلی پرپشت و آشفته شد می‌توانید ساقه‌های آن را از اندکی بالای خاک ببرید و به این ترتیب نیازتان به تعویض گلدان هم کمتر می‌شود. در کل فکر بدی نیست که گلدان سبزی‌هایی که درون خانه می‌کارید را عوض نکنید و به جای آن گیاه را به سرعت هرس کنید و از برگ‌هایش استفاده کنید، و با دیدن نشانه‌های زوال خاک، تنها خاک گیاه را عوض کنید.

اما اگر می‌خواهید گیاه بزرگی داشته باشید و دوست دارید گلدان گیاه را تعویض کنید، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می‌شود. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و گیاه را به گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی منتقل کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان