ماهان شبکه ایرانیان

با گل شیپوری چه طورید؟

کمتر کسی است که از ظاهر غیر معمول و مجلل گل شیپوری خوشش نیاید. این گل یکی از اجزای جدایی ناپذیر سبدهای گل است، اما می‌دانستید می‌توانید آن را به صورت ریشه دار و در خانه پرورش دهید؟ حتما خوش‌تان می‌آید، امتحان کنید!

با گل شیپوری چه طورید؟

کمتر کسی است که از ظاهر غیر معمول و مجلل گل شیپوری خوشش نیاید. این گل یکی از اجزای جدایی ناپذیر سبدهای گل است، اما می‌دانستید می‌توانید آن را به صورت ریشه دار و در خانه پرورش دهید؟ حتما خوش‌تان می‌آید، امتحان کنید!

 

شیپوری یکی از محبوب ترین گل‌ها است و دلیلش هم کاملا واضح است، با این گل‌های دلپذیر و باشکوه جای سوالی نمی‌ماند. مانند همه گیاهان دیگری که تقاضا برای‌شان زیاد است، واریته‌های زیادی از گل شیپوری هم تولید شده است. واریته‌های مختلف این گل زیبا رنگ، شکل و اندازه متفاوتی دارند.

گل شیپوری آفتاب لکه دار و حتی اندکی سایه را دوست دارد، دمای بالا می‌خواهد، رطوبت زیادی می‌طلبد، به کود دهی خوبی احتیاج دارد و در طول فصل رشدش آبیاری فراوان می‌خواهد، اما از طرف دیگر، در اواخر پاییز تا اوایل زمستان شرایط سردتر و خشک تری می‌طلبد.

شرایط رشد

– نور

گل شیپوری در طول فصل رشدش به مکانی با نور روشن و غیر مستقیم نیاز دارد. این گل از نور مستقیم بی‌زار است.

– آبیاری

خاک گلدان شیپوری‌هایی که در دوره گل دهی هستند، و یا به تازگی تعویض گلدان شده اند را همواره مرطوب نگه دارید. هنگامی که دوره گل دهی گیاه تمام شد آبیاری را کاهش دهید تا تمام گل‌های گیاه ریزش کنند. بعد از ریختن گل‌ها اجازه دهید برگ‌ها هم پژمرده و خشک شوند و سپس تمام گیاه خشک شود. این دوره استراحت گیاه است و زمانی برای تجدید قوا به شیپوری می‌دهد. سپس گیاه را در اواخر زمستان درون گلدانی با خاک تازه بکارید و دوباره شروع به آبیاری آن کنید تا گیاه را به رشد و جوانه زنی مجدد، تشویق کنید.

– دما

در طول فصل رشد و گل دهی، گیاه را در مکانی گرم قرار دهید و از هوای سرد دور نگهش دارید. بهتر است گیاه را در دوره استراحتش در مکانی سرد تر قرار دهید.

– خاک

مخلوط خاکی و یا غیر خاکی گلدانی، سبک و با زهکشی خوب، بهترین خاک برای کاشت گل شیپوری است.

– کود دهی

گیاه را در طول فصل رشد با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. می‌توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند و در اختیار گیاه قرار می‌دهند هم استفاده کنید. کود دهی را بر طبق دستور نوشته شده روی بسته کود انجام دهید و از تغذیه بیش از حد یا کمتر از میزان نیاز گیاه خود داری کنید.

تکثیر

گل شیپوری می‌تواند از طریق تقسیم ریزوم تکثیر شود. بعد از گذشت مدتی از نگهداری گیاه، گل شیپوری به گیاهی بزرگ تبدیل می‌شود که می‌توان آن را به راحتی به چند گیاه کوچکتر تقسیم کرد. روش تقسیم ریزوم برای شیپوری‌هایی که در بیرون از خانه کاشته شده اند بسیار مناسب است اما تجربه نشان داده این روش برای شیپوری‌هایی که درون خانه نگهداری می‌شوند خیلی موفقیت آمیز نیست. شیپوری‌های خانگی که ریزوم‌شان تقسیم می‌شود، بعد از مدتی توان خود را از دست می‌دهند و گل‌هاشان هم به سر سختی قبل نیستند. پس فقط در صورتی تقسیم ریزوم را انجام دهید که بسیار مشتاق به تکثیر گیاه‌ خودتان هستید و در غیر این صورت گیاه جدید را از گلفروشی تهیه کنید.

در هر صورت برای تکثیر به این روش، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند و گیاهان کوچک را تقسیم ریزوم نکنید.

تعویض گلدان

تعویض گلدان شیپوری باید در اواسط زمستان انجام شود، یعنی همان زمانی که گیاه به دوره کمون و استراحت می‌رود. برای تعویض گلدان گیاه، ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک شود. سپس به کف و دیواره‌های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید و ریزوم را به آرامی از درون گلدان بیرون بیاورید. مواظب باشید که در این مرحله به ریزوم گیاه آسیبی نرسانید. گلدانی اندکی بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه آماده کنید و آن را با خاک تازه پر کنید. ریزوم را در گلدان بکارید و بلافاصله آبیاری کنید تا گیاه شروع به رشد دوباره کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان