باد بزن چینی

بعد از آن همه مطلب راجع به پرورش گیاهان درون خانه، بد نیست اندکی هم راجع به گیاهان بیرون از خانه حرف بزنیم. خب با یکی از مقاوم ترین آنها شروع می‌کنیم، پالم فن چینی!

باد بزن چینی

بعد از آن همه مطلب راجع به پرورش گیاهان درون خانه، بد نیست اندکی هم راجع به گیاهان بیرون از خانه حرف بزنیم. خب با یکی از مقاوم ترین آنها شروع می‌کنیم، پالم فن چینی!

 

این گیاه نخلی مقاوم و آرام رشد است که نام خود را از برگ‌های باد بزنی‌اش گرفته است که مانند فواره‌ای رو به پایین سرازیر شده اند. اگر چه این گیاه بومی ژاپن و چین است، اما به دلیل قدرت تطابق و مقاومتش در سرتا سر دنیا پراکنده شده است.

پالم فن چینی بر خلاف دیگر نخل‌ها می‌تواند سرما و خشکی را تحمل کند، همین مشخصه آن را به گیاهی عالی برای مناطق سردتر تبدیل می‌کند. پس اگر در قسمت‌های شمالی کشور زندگی می‌کنید، می‌توانید این نخل را در باغچه پرورش دهید. پالم فن چینی همچنین، نخلی عالی برای تازه کارها است.

شرایط رشد

– نور

این نخل به مقدار زیادی نور خورشید نیاز دارد، اما در مکانی با اندکی سایه هم به رشد خود ادامه می دهد.

– آبیاری

پالم فن چینی به خشکی مقاوم است و بسیاری از گونه‌های آن در مناطق خشکی مانند تگزاس و مکزیک زندکی می‌کنند. اما به هر حال گیاه به مقداری آبیاری نیاز دارد. با تمام شدن فصل رشد گیاه، آبیاری را کاهش دهید (به خصوص اگر گیاه را در درون خانه نگهداری می‌کنید). مواظب باشید گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید، چرا که در غیر این صورت ممکن است حتی آن را بکشید!

– دما

پالم فن چینی، یکی از معدود نخل‌هایی است که در برابر سرما و یخبندان دوام می‌آورد، می‌تواند محیط‌هایی با هوای سرد را تحمل کند.

– خاک

این نخل به طیف وسیعی از محیط‌های کشت عادت می‌کند و می‌تواند در هر خاکی که زهکشی خوبی داشته باشد رشد کند.

– کود دهی

در صورتی که این نخل آرام رشد را به طور منظم کود دهی کنید، می‌تواند با سرعت بیشتری رشد کند. به علاوه دچار کمبود مواد غذایی هم نمی‌شود. برای کود دهی پالم فن چینی از کودهای مخصوص درخت نخل استفاده کنید. اگر گیاه را در بیرون از خانه کاشته اید، کود دهی آن را جدی تر بگیرید.

تکثیر

این نخل از طریق کاشت دانه تکثیر می‌شود. اگر تصمیم به کاشت دانه گیاه گرفته‌اید باید این را بدانید که جوانه زنی آن بسیار طول می‌کشد و شاید بهتر باشد به جای تکثیر به این روش، به گلفروشی بروید و گیاه جدیدی تهیه کنید. به هر حال اگر می‌خواهید گیاه را به این روش تکثیر کنید، گلدانی کم عمق را با خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید. می‌توانید دانه های گیاه را از گلفروشی و یا از نخل خودتان تهیه کنید. حالا دانه‌ها را در گلدان بکارید و منتظر جوانه زدن‌شان باشید. همانطور که گفتیم جوانه زنی ممکن است به طول بیانجامد پس صبور باشید.

روش دیگر تکثیر گیاه کاشت جوانه‌های جانبی است. برای تکثیر به این روش، ابتدا اجازه دهید جوانه‌ها اندکی رشد کنند، سپس آنها را با احتیاط از گیاه مادری جدا کنید و در گلدان کوچکی با خاک تازه، غنی و دارای مواد ارگانیک بکارید. گیاهان جدید را از معرض تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید. بعد از ریشه دهی جوانه‌ها و استقرارشان در گلدان، آنها را به همان مکان نگهداری گیاه مادر منتقل کنید.

تعویض گلدان

اگر گیاه را در باغچه کاشته اید که هیچ، اگر نه چه گیاه در بیرون از خانه باشد و چه در درون خانه نیاز به تعویض گلدان دارد. پالم فن چینی مانند اکثر نخل‌ها به تعویض مکرر گلدان نیازی ندارد. به خصوص زمانی که در خانه نگهداری می‌شود، به خاطر رشد کمتری که در محیط خانه دارد، تا مدت‌ها نگران کوچک شدن گلدانش نباشید.

نخل‌تان را در گلدانی بزرگ بکارید تا ریشه‌های آن جای کافی برای پخش شدن در خاک داشته باشند و به علاوه نیاز به تعویض گلدان سریع هم پیدا نکنید. اگر بعد از مدتی خاک گلدان گیاه شروع به تجزیه شدن کرد، می توانید مقداری از خاک سطحی گلدان را در بیاورید و آن را با خاک تازه عوض کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر