شنیدن اینکه کسی‌ با کودک شما با قلدرانه رفتار کرده، کار ساده‌ای‌‌ نیست، ممکن است واکنش آنی‌ شما تماس با والدین کسی باشد که با کودک شما بدرفتاری کرده است. بهتر این است که در این هنگام به صحبت‌های فرزندتان گوش فرا دهید و به او فرصت دهید از این تجربه بد با آرامش و متانت گذر کند. محققان تاثیر نوع رفتار والدین در این موقعیت‌ها را بسیار زیاد می‌‌دانند، هر چه قدر هم ناراحت و عصبی، به فکر آرام کردن و پشتیبانی از کودکتان باشید. معمولا کودکان از گفتن اینکه با آنها کسی‌ بدرفتاری کرده است شرمگین هستند بنابرین به گونه‌ای رفتار کنید که اگر دوباره این اتفاق افتاد فرزندتان حتما با شما بدون خجالت درمیان بگذارد. در میان حرف او نپرید، نقد نکنید و تجربه بد فرزندتان را کوچک جلوه ندهید. می‌‌توانید از عبارات زیر در این گفتگو استفاده کنید:

1. شجاعت زیادی می‌خواست که با من راجع به این اتفاق حرف بزنی‌.

همانطور که گفته شد کودکان از واکنش والدین بعد از مطلع شدن از اینگونه اتفاقات هراسان هستند بنابرین تاکید کنید که درمیان گذاشتن این موضوع کاری ارزشمند بوده است.

2. این اتفاق تقصیر تو نبوده است.

گاهی‌ بعضی‌ از بچه‌ها حس می‌‌کنند کاری که آنها کرده‌اند باعث شده مورد بدرفتاری دیگر کودکان قرار گیرند، به او بفهمانید که قلدری انتخاب فرد مقابل بوده است و او مقصر نیست، همچنین به او یادآور شوید او تنها نیست و خیلی‌ از افراد دچار چنین رفتار‌های اشتباهی‌ می‌‌شوند.

3. چگونه می‌‌خواهی‌ با این موضوع مواجه شوی؟

این گفته نشان می‌‌دهد شما به تصمیمات فرزندتان احترام می‌‌گذارید و به آنها اعتماد دارید، همچنین به او کمک می‌‌کند احساس قدرت کند و از وضعیت مظلوم بودن خارج شود. هیچوقت به جای او مشکلاتش را برطرف نکنید و فقط در انتخاب بهترین راه به او مشاوره دهید.

4. من به تو کمک خواهم کرد.

در کنار تعلیم فرزندتان درباره مهارت‌های حل کردن مشکلات، مسئولان مدرسه را سریعا مطلع سازید، رفتار‌های قلدرمابانه ممکن است آثار مخرب زیادی داشته باشد و مسئولان مدرسه می‌‌توانند جلوی این نتایج منفی‌ را بگیرند.

5. بیا سعی‌ کنیم دیگر این اتفاقات رخ ندهند.

سعی‌ کنید فرزندتان به آینده فکر کند و تکنیک‌هایی‌ را به او یاد دهید که از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری شود، به طور مثال با دوستانش در مدرسه همراه شود  یا به مکان‌های خطرناک تنهایی نرود. فعالیت‌هایی که اعتماد به نفس فرزندتان را بالا می‌‌برد را به او پیشنهاد دهید و در عین حال به ایده‌های خود او نیز توجه کنید چرا که کودکان خلاقیت بی‌ نظیری دارند!

6. چه کسانی‌ در مدرسه پشتیبان تو هستند؟

ممکن است این سوال عجیب به نظر بیاید ولی‌ بهترین راه جلوگیری از رفتار‌های قلدرمابانه همراهی هم سن و سالان فرزندتان است، همچنین فردی مطمئن در مدرسه را به کودکتان معرفی‌ کنید تا در صورت مواجه با چنین بدرفتاری‌هایی‌ با او صحبت کند.