آنتی اکسیدان یکی‌ از کلماتی‌ است که به وفور از سمت متخصصین سلامت گفته می‌شود و بر اهمیت آن تاکید می‌شود. دانش عمومی می‌داند که آنتی اکسیدان‌ها برای سلامت ضروری هستند و دریافت کافی‌ این مواد در رژیم غذیی اهمیت ویژه‌ای دارد. اما بسیار مهم است که بیشتر در مورد آنتی اکسیدان و خواص آن بدانید و با مهمترین آنها آشنا شوید.

همه ما برای حیات به اکسیژن نیاز داریم اما ورود این عنصر به بدن منجر به آسیب رساندن به سلول‌ها می‌شود و تشکیل رادیکال آزاد می‌دهد. رادیکال‌های آزاد در بدن معمولا به ساختار پروتئینی متصل می‌شوند و به آن آسیب می‌رسانند مثلا رادیکال‍‌های آزاد با حمله به کلاژن موجود در پوست سبب آسیب رسانی به آن شده و پوست بدن را شکننده می‌کنند. وجود بسیار زیاد رادیکال آزاد در بدن همینطور خطر رشد سرطان را افزایش می‌دهد.

مکمل مصرف کنم؟

جدای از فواید آنتی اکسیدان برای بدن و ضروری بودن آن نتایج بسیاری از تحقیقات نشان داده است که مصرف مکمل‌های بسیار قوی آن دارای فواید نیست و حتی ممکن است برای سلامت خطرزا باشد. پس در انتخاب مکمل دقت کنید که مساوی با میزان  توصیه شده باشد و نه بیشتر. از بین آنتی اکسیدان‌های مختلف 3 تا از آنها به ویژه برای پوست بااهمیت هستند.

ویتامین A

به آن رتینن هم گفته می‌شود، این ویتامین برای سلامت پوست بسیار مهم است و به وفور در غذایی که می‌خورید به ویژه انواع میوه و سبزی موجود است و مصرف مکمل آن توصیه نمی‌شود.

ویتامین c

شاید معروفترین ویتامین است و همه ما تجربه مصرف مکمل آن را داریم. ویتامین c برای تقویت سیستم ایمنی و همینطور حفظ سلامت سلول پوستی اهمیت ویژه دارد، در نتیجه مصرف کافی‌ آن از میوه‌ها و سبزیجات مهم است و نیازی به مکمل نیست.

ویتامین e

به این ویتامین ویتامین جوانی می‌گویند چرا که شاید مهمتری و بیشترین اثر را در از بین بردن رادیکال آزاد و جلوگیری از چین چروک پوست دارد، و مصرف مکمل آن ضروری نیست چرا که به میزان کافی و به راحتی از غذا جذب می‍شود.