حتما شما هم بارها عبارت "پیشگیری بهتر از درمان" را شنیده اید. در خصوص سلامتی‌، هیچ جمله‌ای نمی‌‌تواند صحیح تر از این باشد. همه زنان در آستانه 40 سالگی، باید مسائلی‌ مربوط به بدنشان را چک یا کنترل کنند که موارد زیر مهم ترین‌ها هستند:

 

سرطان پستان یا سینه

یکی‌ از حیاتی‌‌ترین مسائل در درمان سرطان، تشخیص زود و به موقع آن است. تمام زنان از 40 سالگی باید کنترل‌های سالیانه را با ماموگرافی شروع کنند. بعد از 45 سالگی می‌‌تواند به سالی‌ دوبار نیز برسد. همچنین، می‌‌بایست معاینات شخصی‌ و خانگی، بر طبق اصول، حداقل ماهی‌ یکبار انجام گیرد.

 

قلب و عروق

یکی‌ از علل اصلی‌ مرگ در زنان، مشکلات قلبیست. بنا بر آمار، از هر 3 زن در ایالات متحده، 1 نفر به دلیل بیماری قلبی جان خود را از دست می‌دهد. حتی اگر مطمئن هستید که به هیچ موردی از بیماری‌های قلبی مبتلا نیستید، باز هم توصیه می‌شود پس از 40 سالگی هر 6 ماه یکبار قد، وزن، BMI، کلسترول و چربی‌ خون را چک کنید.

 

فشار خون

با توجه به سهولت گرفتن فشار خون در عصر حاضر، توسط دستگاه‌های خانگی، توصیه می‌شود حداقل 2 ماه یکبار فشار خون خود را کنترل کرده و در صورت مشاهده فشار بالا تر از 14 (فشار سیستولی) و 8 (فشار دیاستولی) حتما به پزشک مراجعه کنید. همچنین بهتر است چربی‌ و قند خون نیز به طور مرتب کنترل شود.

 

دید و سلامت چشم

حتی اگر هیچ وقت عینکی نبوده اید، منتظر علایم خاصی‌ برای چک آپ چشم‌هایتان نباشید. متخصصان توصیه می‌کنند بین سنین 40 تا 54 سالگی، حداقل 2 سال یک بار میزان دید و سلامت چشم‌ها کنترل شود. به خصوص اگر دیابتی هستید، حتما سالی‌ یک بار به چشم پزشک مراجعه کنید.

 

دستگاه تناسلی و پاپ اسمیر

جهت جلوگیری از هرگونه احتمال ابتلا به سرطان رحم، پس از 40 سالگی بهتر است هر 2 یا 3 سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر بدهید. به خصوص زنانی که قبل از 50 سالگی مبتلا به سرطان سینه شده باشند، ضرورت دارد که مرتب رحم خود را معاینه کنند و تحت نظر داشته باشند.

 

سرطان پوست

حتی اگر روزانه از ضّد آفتاب استفاده می‌کنید و به مدت طولانی‌ زیر تابش نور خورشید نمی‌مانید، باز هم پس از 40 سالگی باید کنترل‌های لازم را انجام دهید. این نوع سرطان از آنچه که فکر می‌کنید رایج تر است و بنا بر آمار سازمان پزشکی‌ ایالات متحده، از هر 5 نفر حداقل 1 نفر مبتلا به این بیماری می‌شود. خوشبختانه به شرط تشخیص به موقع، قابل کنترل و درمان است. کافیست در صورت مشاهده هرگونه خال یا لک مشکوک، به پزشک مراجعه کنید.

 

سلامت کامل

در صورتی‌ که سبک زندگی‌ شما درست باشد، یعنی‌ تغذیه‌ای سالم، فعالیت جسمانی‌ کافی‌، خواب درست و اعصاب آرام، احتمال ابتلای به بیماری بسیار کم خواهد بود. با این وجود، توصیه می‌شود حداقل سالی‌ یک بار چک آپ‌های مورد نیاز را انجام بدهید و از سلامت خود اطمینان حاصل کنید.