اسطوره دنیای مد "کوکو شنل" سال 1883 در فرانسه به دنیا آمد. او در ابتدا به عنوان خواننده‌ در کاباره‌ای مشغول به کار بود و بعد‌ها به دلیل  سبک پوشش و زندگی‌ خاص ا‌ش صاحب برند خودش شد. هرچند او در لیست تاثیر گذارترین و موفق‌ترین افراد مجله تایم شناخته شده بود، ولی‌ زندگی‌ بی‌ جنجالی نداشته است.

او وسواس جیب بر روی لباس‌های زنانه را داشت و معتقد بود که به حد کافی‌ در مدّ روز زنانه به کار نرفته است. پس در بیشتر طراحی‌ هایش، چندین جیب را در نظر می‌گرفت.

عدد مورد علاقه ا‌ش 5 بود. جای تعجبی ندارد که معروف‌ترین عطر برند او یعنی‌ " Chanel No. 5 " در 5ام ماه 5 (مه‌) سال 1921 به بازار عرضه شد. این عطر همچنان جزو پر فروش‌ترین عطر‌های جهانی‌ محسوب می‌شود.

حرفه ا‌ش را با طراحی‌ کلاه آغاز کرد. محصولات او مورد توجه بانوان سلطنتی و رویال آن زمان در فرانسه بود.

برنزه کردن پوست و تن‌ را کوکو شنل به شکل تصادفی‌ وارد دنیایی‌ مد کرد. به دلیل آفتاب سوختگی در عکس‌هایی‌ که برای مجله "ووگ" گرفته بود، باعث شد علاقه‌مندان فکر کنند که مد جدیدی است.

از خانواده‌ بسیار فقیری بود. پدرش خانواده را ترک کرده بود و مادرش که نظافت کار بود در 12 سالگی او درگذشت و او مجبور به ادامه زندگی‌ در پرورشگاه شد.

به دلیل رابطه ا‌ش با یکی‌ از اعضا گروه، متهم به همکاری با نازی‌ها در دوران قبل از جنگ جهانی‌ دوم شده بود. 

اولین طراح مدی بود که از افراد سرشناس و معروف در تبلیغات برند خود استفاده کرد.

37 از عمر خود را در هتل ریتز پاریس زندگی‌ کرد‌‌ و سال 1971 در همان جا درگذشت.

رنگ سیاه را به دنیای مد وارد کرد. تا قبل از طراحی‌‌های او، سیاه تنها در سوگواری‌ها از طرف خانم‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.