یکی‌ از پایه‌ای ترین باورهای مردم و همینطور خانواده‌ها زمانی‌ که می‌خواهند رژیم غذایی خود را اصلاح  یا وزن کم کنند، کاهش چربی دریافتی است؛ به همین دلیل رو به مصرف مواد غذائی کم چربی‌ و بدون چربی‌ ‌می آورند مثلا خوردن لبنیات کم چرب. همینطور کم کردن مواد غذایی مثل چیپس، پفک، تنقلات  یا آجیل در رژیم غذایی. اما آیا واقعا داشتن یک چنین رژیمی‌ تاثیر گذر خواهد بود، چرا بسیاری از افراد حتی با وجود انجام این مسائل و پیروی از رژیم کم چربی‌ کاهش وزن آن چنانی ندارند  یا خیلی سریع به وزن اول خود بر می‌گردند.

حقیقت داستان این است که کم کردن چربی‌ مصرفی‌ به میزان زیاد در درجه اول به معنی‌ کم کردن کالری نیست چرا که افراد با باور به اینکه کالری دریافتی آنها به شدت پایین آماده مواد غذایی دیگر را جایگزین می‌کنند مثل مواد پروتئینی و همینطور کربوهیدرات‌ها مانند برنج، سیب زمینی و پاستا .

از سمت دیگر اگر چربی‌ دریافتی شما بسیار کم باشد، بسیاری از هورمون‌های اساسی‌ بدن که به چربی‌‌های ضروری امگا 3 و 6 نیازمند هستند، نمی‌تواند به سلامت به کار خود ادامه دهند و در این حال سلامت بدن شما به خطر می‌افتد.

به نقل از متخصص تغذیه ما تنها راه کاهش وزن این است که فعالیت بدنی خود را زیاد کنید و همینطور یک رژیم متعادل و با مصرف کافی‌ از چربی‌‌ها داشته باشید. چربی‌ می‌تواند حتی تا 30 درصد از کالری روزانه شما را تشکیل دهد و مصرف چربی از منابع مهم و ضروری حفظ سلامت بدن شما است.

بهترین منابع چربی‌ عبارتند از ماهی‌ چرب مثل سالمون، ماهی‌ تن و همینطور آجیل، روغن زیتون و سایر روغنهای گیاهی. البته لازم به ذکر است که خوردن غذای سرخ کردنی یا چیپس به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.  این مواد حاوی چربی‌ اشباع بالا هستند و برای سلامت قلب و عروق شما مضر است.