با اینکه اکثر خانواده‌ها در دنیای مدرن به تک فرزندی روی آورده اند، هنوز صحبت‌های زیادی درباره این کودکان وجود دارد. در آخرین تحقیق در این باره به این نتیجه رسیدند که تک فرزندان خلاقیت بیشتری نسبت به سایر کودکان دارای خواهر و برادر نشان می‌‌دهند ولی‌ از صمیمیت کمتری برخوردارند. این بررسی که در چین انجام شد شامل 126 کودک تک فرزند و 177 کودک دارای خواهر یا برادر بودند و تنها بر روی سلول‌های خاکستری مغزشان بررسی‌ صورت گرفت و رفتار مورد تحقیق نبود. 

در تحقیقی دیگر اثر ترتیب تولد بر روی خواهر و برادر‌هایی‌ از آمریکا، آلمان و انگلستان بررسی شد. نتایج نشان داد ترتیب تولد اثر ماندگاری بر روی شخصیت افراد ندارد و تغییری در برونگرایی، پایداری احساسی‌، صمیمیت، درستکاری و قوه تخیل افراد ایجاد نمی‌‌کند.

دیگر متخصصان  که تحقیقی بر روی 377000 دانش آموز دبیرستانی انجام دادند نیز از دقت و درستی‌ نتایج تحقیق پیشین صحبت کرده‌اند و اشاره کرده‌اند که اختلاف‌های گسترده بین انسان‌ها را نمی‌‌توان اینگونه توجیه کرد و بین ترتیب تولد، که تک فرزندی نیز زیر مجموعه آن محسوب می‌‌شود و نوع شخصیت‌ها ارتباطی‌ وجود ندارد.

در تحقیقی که در چین انجام شد فقط 303 نفر مورد بررسی قرار گرفتند و جمعیت نمونه آن چندان بزرگ نبوده است. حتی والدین می‌‌توانند در این باره قضاوت کنند که ترتیب تولد تاثیر چندانی در شخصیت فرزندان ندارد. درواقع عوامل بسیار بیشتری در شکل‌گیری نوع شخصیت افراد نقش دارند. بنابراین نباید با صحبت‌هایی‌ بین افراد عمومی سازی کرد.