پیش‌تر تصور بر این بود که "هوش" عامل اصلی‌ موفقیت افراد است ولی‌ طبق تحقیقات دانشمندان امروزه هوش احساسی‌ عامل اصلی‌ پیشرفت و موفقیت به حساب می‌‌آید. افرادی با هوش احساسی‌ بالا از قدرت احساسی‌ بهره‌‌مند هستند؛ و از عادات بد و رایجی که در این مطلب به معرفی آن می‌پردازیم دوری می‌‌کنند. 

1. این افراد وقت خود را با تاسف خوردن تلف نمی‌‌کنند. قدرت احساسی‌ بالا به ما کمک می‌‌کند در مقابل احساس تاسف و خرده‌گیری به خودمان، مقاومت کنیم.

2. افراد زیادی هستند که نمی‌‌خواهند موفقیت شما را ببینند؛  بنابراین سعی‌ می‌‌کنند قدرت شما را کاهش دهند و خودشان مسولیت بیش‌تری داشته باشند. هوش احساسی قدرتمند، از هرگونه سستی و کوتاه آمدن در مقابل چنین افرادی جلوگیری می‌کند.

3. افراد با هوش احساسی بالا بر مسائلی‌ که می‌‌توانند تغییر دهند تمرکز می‌‌کنند. غر زدن درباره‌ی آن‌چه نمی‌‌توانید تغییر دهید هیچ کمکی‌ به بهتر شدن زندگی‌ نخواهد کرد. در جنبشی بین افراد دستبند‌های بنفش توزیع شد تا هرگاه خواستند نسبت به چیزی که قابل تغییر نیست گلایه کنند، با کمک دستبند به خود یادآوری کنند که این کار هیچ فایدهای ندارد.

4. آن‌ها اشتباهات خود را تکرار نمی‌‌کنند. این افراد مدام در حال بررسی‌ اتفاقاتی هستند که باعث اشتباهات شده است و راهکار‌هایی‌ پیدا می‌‌کنند که از تکرار این اشتباهت جلوگیری کنند.

سخن پایانی

هرچه شما در زندگی‌ به خاطر مهارت‌ها و تحصیلات خود پیشرفت کنید اگر هوش احساسی‌ کافی‌ نداشته باشید در نقطه‌ای متوقف خواهید شد. افرادی که دارای قابلیت‌های خود آگاهی‌، مدیریت شخصی، مدیریت اضطراب و انعطاف‌پذیری احساسی‌ هستند در دنیای امروز موفق‌تر خواهند بود.