به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده، در این نشست دکتر غلامعلی حداد عادل رییس بنیاد سعدی اظهار کرد: هرچقدر در امر آموزش و گسترش زبان فارسی پیش میرویم بیشتر به این نتیجه میرسیم که تاسیس بنیاد سعدی برای حفظ و گسترش زبان فارسی در جهان کار درستی بوده است.
او اظهار کرد: تاسیس این بنیاد از اعتبار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کم نکرد چراکه همه فعالیتهای بنیاد از جمله برگزاری کلاسها و معلمان زبان فارسی در خارج از کشور زیر نظر رایزنان فرهنگی هستند و تنها تغییر در ستاد تدبیر فعالیتها بود که از یک اداره تبدیل به یک بنیاد مجزا شده است تا به صورت تخصصی بر روی تدوین کتابهای جدید آموزشی و برگزاری دورهها و تربیت مدرس زبان فارسی کار کند.
حداد عادل با بیان اینکه کارهای آموزش زبان فارسی بسیار متنوع است، افزود: تنها یکی از فعالیتها برگزاری جلسات کاری شورای معاونان بنیاد به صورت هفتهای دو جلسه است که تاکنون 186 جلسه آن برگزار شده است و همه فعالیتها به دقت و قوت مورد بررسی و مشورت قرار میگیرد.
رییس بنیاد سعدی خطاب به اعضای شورا گفت: با وجود آنکه بنیاد سعدی در سالهایی آغاز به کار کرده که دولت از نظر مالی در تنگنا قرار دارد، اما توفیقات خوبی به دست آوردهایم و خوشبختانه افق روشن است و همه با روحیه ایمانی و عاشقانه کارها را پیش میبرند و البته بی عیب هم نیستیم و از همه میخواهیم کمک کنند تا مشکلات برطرف شود.
در این جلسه دکتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی نیز با اشاره به اینکه در جهان بیش از 103 زبان دنیا، آزمون مهارت (بسندگی) دارند اما در ایران تاکنون نداشتهایم، گفت: آزمونهای آیلس و تافل برای زبان انگلیسی، آزمون TYS برای زبان ترکی، آزمونهای TCF، DELF و DALF برای زبان فرانسه، آزمون DELE برای زبان اسپانیایی، آزمون ALPT برای زبانهای عربی و آزمون JLPT برای زبان ژاپنی وجود دارد. بنابراین لازم است تا هر کسی که زبان فارسی را می آموزد در آزمون مشخصی برای تعیین سطح مهارت زبانیاش شرکت کند.
او خاطر نشان کرد که آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» لازم است در دو بخش عمومی و دانشگاهی طراحی شود تا برای گروههای مختلف کاربرد داشته باشد و چهار مهارت خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن به صورت تخصصی مورد آزمون قرار گیرد.
صحرایی گفت: بسیاری از مخاطبان ما در خارج از کشور نیازمند مدرکی برای نشان دادن میزان سطح یادگیری خود از زبان فارسی هستند تا به محل کارشان ارائه کنند و ارائه این مدرک علمی، افراد زیادی را برای کسب آن علاقهمند خواهد کرد تا در کلاسهای زبان فارسی شرکت کرده و یا کسانی که سالها پیش زبان فارسی را آموختهاند، با گرفتن این مدرک، به کار خود درجه علمی بدهند.
او با ارائه گزارشی کامل از فعالیتها و برنامههای این معاونت در امر تالیف و تدوین کتابهای جدید آموزش زبان فارسی، برگزاری دورههای تربیت مدرس و دورههای دانشافزایی کوتاه مدت و بلند مدت، اظهار کرد: «کتاب گام اول با هشت زبان واسط»، «نرم افزار آموزش زبان فارسی»، «کتاب سفر به ایران»، «کتابهای آموزش فارسی با نام مینا»، «گلستان سعدی گویا و آموزشی شده»، «کتاب آموزش ادبیات»، «روشهای ساده آموزش زبان فارسی»، «برگزاری جلسههای شورای عالی برنامهریزی درسی و تالیف منابع آموزشی»، «برگزاری سومین همایش موسسههای فعال در آموزش زبان فارسی با حضور 39 نهاد داخلی و خارجی» و «تالیف کتاب استاندارد آموزشی»، از جمله فعالیتهای این معاونت در سال جاری بوده است که برخی از اعضای شورای بنیاد در این فعالیتها حضور داشتهاند.
معاون آموزش پژوهش بنیاد سعدی با اشاره به متقاضیان زیادی که به شرکت در کلاسهای بنیاد سعدی در داخل ایران علاقهمندند، گفت: با توجه به تجهیز کلاس در یکی از طبقات ساختمان بنیاد سعدی، از سال آینده به صورت مدون کلاسهای آموزشی در داخل ایران نیز خواهیم داشت که استادان آنها را از میان مدرسانی که در دورههای تربیت مدرس بنیاد سعدی شرکت کردهاند، به خدمت خواهیم گرفت.
همچنین در این جلسه امیر پورپزشک، مدیر نمایندگیهای بنیاد سعدی گزارشی از فعالیتهای معاونت بینالملل در یک سال اخیر ارائه کرد و اقدامات راهبردی و زیرساختی در فعالیتهای خارج از کشور، تدوین سند راهبردی برای کل جهان در 10 منطقه زبانی و جغرافیایی، تهیه شناختنامه زبان فارسی در 35 کشور جهان، چگونگی فعالیت مدرسان و استادهای اعزامی از بنیاد سعدی و روند برگزاری دورههای دانشافزایی و دعوت فارسیآموزان از کشورهای مختلف را تشریح کرد.
در این جلسه که سیدباقرسخایی، دبیر و معاون اداری و مالی بنیاد سعدی، دکتر محمد دبیرمقدم، دکتر احمد صفارمقدم، دکتر عباسعلی وفایی، دکتر سیدضیاءالدین تاجالدین، دکتر امیررضا وکیلی فرد، دکتر مهری باقری، دکتر حکیمه دبیران و قهرمان سلیمانی حضور داشتند، آییننامه آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و هریک نظرات اصلاحی و پیشنهادی خود را اعلام کردند.
دبیرمقدم با بیان اینکه گزارش فعالیتهای بنیاد سعدی در داخل و خارج از کشور بسیار دلگرمکننده است، اظهار کرد: داشتن آزمونی برای تعیین سطح مهارت زبان فارسی خارجیان کاری است که سالها از سوی نهادهای مختلف در دست انجام بوده اما هنوز به نتیجه نرسیده است و امیدواریم در این جلسه بتوانیم این آزمون را به مراحل پایانی برسانیم.
عباسعلی وفایی نیز با تاکید بر اینکه آزمون مهارت زبان فارسی، یک سند ملی برای کشور است که باید در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: علم آزمونسازی، آزمونها را به دو بخش دانشگاهی و عمومی دسته بندی میکند که در این سالها بارها تلاش شده است اما به نتیجه نرسیده چرا که از حوزه تخصصی آن نهادها به دور بوده است.
در پایان جلسه نظرات در آییننامه آزمون مهارت زبان فارسی «آمفا» اعمال شد و به تصویب اعضا رسید و مقرر شد تا در آینده نزدیک دستورالعمل اجرایی آن نیز تنظیم شود.