تا به حال عکس بی‌نقصی دیده‌اید که تصوراتی که از خودتان دارید را به خوبی به تصویر کشد؟ یا هیچ کدام از عکس‌هایتان به نحوی انتظارات شما را برآورده نمی‌کند؟ ما معمولا عکس‌های خودمان را نمی‌پسندیم و می‌گوییم: «در این عکس خوب نیستم!»
جالب است بدانید این یک موضوع شخصی نیست؛ بلکه موضوعی عام و فراگیر است، و برای آن دلایل علمی وجود دارد؛ اما راه‌کارهایی وجود دارند که باعث می‌شوند دید بهتری نسبت به عکس‌های خودمان پیدا کنیم.

چرا از عکس‌های خودمان راضی نیستیم؟

  • 1-فکر می‌کنیم در واقعیت جذاب‌تریم
    طی تحقیقی به شرکت کنندگان 2 عکس ارائه شد. یکی عکسی در حالت طبیعی، و دیگری عکسی که در جهت زیباتر شدنشان تغییر داده شده بود. شرکت کنندگان عکس تغییر یافته را تصویر واقعی خودشان می‌دانستند؛ درحالی که غریبه‌ها تصویر اصلی را انتخاب کردند. این تحقیق گواه این بود که ما تصورات بهتری از ظاهر خودمان داریم، و البته این مسئله می‌تواند کمی ناامید کننده باشد.

  • 2-تاثیر برخورد مکرر
    ما به تصویرمان در آینه عادت داریم که در آن همه چیز معکوس نمایش داده می‌شود. در حالی که عکس‌ها معمولا دارای این وارونگی نیستند و جنبه‌ای از ظاهرمان را نشان می‌دهند که برایمان ناآشنا است. طبق تحقیقات، افراد تصویر وارونه‌ (به معنای تصویر در آینه) خود را ترجیح می‌دهند، ولی دیگران تصاویری از همان افراد را می‌پسندند که "خود واقعیشان" را نشان می‌دهد.

چگونه خودمان را در عکس‌ها بیشتر دوست داشته باشیم؟

  • 1-از اثر برخورد مکرر در جهت مثبت استفاده کنیم
    انتخاب کردن یک عکس برای تصویر پس‌زمینه‌ی گوشی موبایل و یا تماشای مکرر عکس‌هایتان موجب علاقه‌مند شدنتان به آن‌ها می‌شود. می‌توانید از نرم‌افزار عکاسی نیز استفاده کنید که به شما امکان گرفتن تصویر وارونه‌ی خودتان را می‌دهد.

  • 2-لبخند بزنید
    طی پژوهشی جالب، محققان دریافتند که عکس‌های دستکاری شده در جهت منفی از چهره‌ها با لبخند، جذابیت بیشتری برای بیننده در مقایسه با عکس‌های دستکاری شده در جهت مثبت ولی بدون لبخند دارند. ثابت شده است که لبخند بخشی از مغز را فعال می‌کند که مسئول تقدیر از ظاهر افراد است. . همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که میزان شادی و احساس رضایت ارتباط مستقیمی با جذابیت دارد؛ بدین معنا که افراد شادتر، جذاب‌تر نیز به نظر می‌رسند.